|
|
|
|---|---|
|
Gjorde en tripp med min bättre hälft (dvs frun...) till Västergötland/Göteborg i helgen för att se Metallica på Ullevi. Tankade X5-an full (35d, 286 hk) på Preem i Älta (söder om Stockholm) med "ACP-diesel" innan avfärd. Pressade bilen så där lagom på relativt gles E4 söderut. Körde mot Borås via Jönköping där vi bokat hotell. Noterade aningen hög förbrukning mot förväntat; ca 1,25 l/mil. Checkade in och körde sedan mot Göteborg för att gå på konserten. Blev naturligtvis en kanon-konsert! (Dock kunde man gärna ha sluppit bevittna beteendet från alla dyngraka människor. Stackars Göteborg...) Dagen efter: Fyllde upp tanken på en "obskyr" Q-star-mack i Sandhult mellan Borås och Alingsås innan återresa mot Stockholm (via E20). Pressade bilen lagom igen, men nu noterar jag att bränsleförbrukning radikalt har minskat. Ligger på ca 1,1 liter milen. Har följande teori: Misstänker att "Preem-soppan" med iblandad tall-olja inte alls har samma energivärde som den förmodade "blank-dieseln" från Q-star-macken. Kan detta stämma tro? | |
| Det var inte motvind på vägen västerut (vanligt med vind från väst:)) ? Det betyder ganska mycket i en X5'a när man ligger i lite högre farter. | |
|
Kanske kan skilja en del beroende på vilken diesel man tankar, men tror också mer på de Sim säger ang motvinden. Det påverkar mera än att kvalitén på dieseln kan skilja. Håller förövrigt med om att det var en trevlig konsert. Att det var över 63000 pers där gör ju bara det till att de blir bra :-) Vi brände själva ner på E20. Trevligare väg än E4 trots fartkameror och en del 1/2-vägar. |
|
|
Kanske dum fråga för nybliven dieselägare, men på vissa mackar finns det diesel för lastbil respektive personbil på samma pump - vad är skillnaden? Matthias |
|
| Ingen skillnad på dieseln,utan olika pumptryck när du fyller diesel | |
|
Det är nog inte helt uteslutet att "raps-oljan" som säljs på Preem har ett lägre energivärde än den vanliga "miljödieseln". På sjömackar och i jordbruk är skillnaden signifikant mellan de olika kvalitéerna, t.e.x den vanliga dieseln kontra den "smutsigare" bunkerdieseln med högre svavelhalt (även kallad europadiesel, Gas Oil, Diesel MK3 m.m.) Bunkerdieseln har en lägre beskattning, luktar gott och har samtidigt ett högre energivärde. Dock måste du bedriva rederi-verksamhet, jordbruk eller liknande för att få nyttja den. I min BMW F11 står det på tanklocket "No Biodiesel", antar att det har att göra med att det växer i biodieseln när den står under tid, vilket alltså innebär en risk för bilar som används lite, fenomenet är ett stort problem för båtägare som har båten liggandes still under längre perioder. |
|
|
Det finns inte på någon mack diesel utan 5% rapsolja man kan däremot ibland få så kallad blank när man beställer till en farmartank. Biodiesel är däremot något helt annat och anledning till att det står varning på ditt tanklock är att bilen inte är beställd som ny med att kunna använda biobränsle, det fodrar en annan typ av packningar i bränslesystemet dvs. gröna oringar de vanliga löses upp. De mackar som har biodiesel har en särskild pump för just detta. "RME står för RapsMetylEster och är omförestrad rapsolja. Tillverkningen sker genom att en blandning av 90% rapsolja och 10% metanol reagerar i en förestringsanläggning under högt tryck och hög temperatur. I processen bildas RME och glycerol. RME är inte brand- eller miljöfarligt, ADR-klassat eller hälsoskadligt. Med RME är det möjligt att ställa om befintliga fordonsflottor till förnyelsebart bränsle och kraftigt minska klimatpåverkan. Energifabriken levererar RME som är speciellt anpassad för att köras på 100% och genom en svenskpatenterad efterbehandlingsprocess köldsäkras bränslet och anpassas för nordiskt klimat. Detta skapar en outstanding driftsäkerhet, året runt. Energifabriken har ett nära samarbete med Perstorp och för drivmedelsanvändning arbetar vi uteslutande med Verdis Polaris som är en produkt tillverkad av Perstorp. Verdis Polaris är tillverkad i Sverige. Verdis Polaris ersätter fossilt bränsle i konventionella dieseldrivna fordon. Användningen är störst bland tunga fordon, samt inom entreprenad- och lantbruksdrift. Anpassningen till RME är enkel och Energifabriken tillhandahåller rutiner för omställning. RME kan också användas som ersättning för fossil eldningsolja i de flesta oljebrännare utan ombyggnation." |
|
|
Jag har upplevt liknande effekter - åker rätt mycket Sverige-Spanien och av någon anledning drar alltid bilen mindre tysk diesel - låter helt sjukt men så är det - den Svenska får jag ut minst mil av - trots lägsta snittfarten i Sverige och högsta i Tyskland. - samma skillnad i vitt skilda fordon, allt ifrån Alpina till Toyota lätt lastbil. (och då mao. stora fartskillnader likaså) notering (tankar på Statoil i Sverige) - random utomlands. |
|
|
Jag åker också Sverige-Spanien och mina bilar har också alltid minskat förbrukningen så fört man bara kommit till Danmark så sjunker förbrukningen och sedan lika genom Tyskland på Svensk diesel ända till långt söder om Paris. Dieseln ute i Europa är idag lika som den vi har däremot så finns det lite olika pumpar med som Motormännen skriver superduper diesel till högre priser som inte ens är värt att tanka. Däremot så är det som så att så fort du lämnar Sverige så blir det en annan vägbeläggning med betydligt mindre rullmotstånd än vår grova asfalt. |
|
|
mina bilar kommer man inte fan till Paris på :) otroligt att beläggning kan påverka så mycket. |
|
| Kanske kan finnas en dunk i bakluckan..*S* | |
| Hur funkar set att tanka en nyare BMW diesel från en vanlig farmartank? Alla nya BMW har väl någon typ av feltankningsskydd, är det kompatibelt med en normal farmartank? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.