AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.213

Komfortstol minne eller ej?

Hejsan. Håller på och letar ny bil igen och tittar runt på lite demobilar. 530 eller 535. Har ett par på gång nu men får inte riktigt klarhet i hur det är med stolar. Dom jag tittar på har komfortstolar med elektrisk inställning. Men frågan är om det är minne i dom automatiskt eller man måste lägga till även minnesfunktionen? Som vi har det i nuvarande bil är det minne ihopkopplad med komfortöppning så när jag tar i handtaget och har min egna personliga nyckel i fickan så ställer bilen in sig efter mig.
Någon som har 100 koll på detta?
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Alltid minne med komfortstolar
F-n vad jag blir glad nu...
Jag är 180 cm å min sambo är 155cm därav behovet...
Jag njuter varje gång jag tar i handtaget å stol/speglar ställer in sig automatiskt.
Konstigt bara att det inte står nånstans att det är minne i dom.
e3
336
e39520it
520dT -14
Står både i prislistan och nämns i instruktionsboken att stolarna har minnesfunktion:) Vad dom skriver i annonserna, och vad säljarna vet, är däremot en annan sak...
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Du kan välja om stolen och speglarna ska ställa in sig enligt din nyckel,
1: när du låser upp med fjärren
2: när du öppnar dörren.Allt ställs i idriven.
sista inställningen som gjordes utan att trycka på M (minnet) finns som
"rätt inställning" för respektive nyckel.

Med vänlig hälsning Jonas B.
Med minne har du även att höger backspegelglas vrids ned så du ser trottoarkanten.
No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Jonas, Funkar minnet via vilken nyckel som används även på äldre modeller? F11-2011, jag har sett att det finns möjlighet att ställa i profiler i idriven, tyvärr skulle det även behövas en upptankning, urstädning, tvätt och fälgreparation varje gång man tar bilen efter frun, justera stolen är det minsta problemet..

Skulle vara ganska enkelt att kolla men har inte båda nycklarna här nu.

En sak till, visst är det väl så att även sportstolarna gick att få med minne? Isåfall är det ju så att en driven säljare kan få till det att en bil med comfortpaketet och sportstolar med minne kan bil komfortstolar i kundens öron?
Dvs, minnesfunktion är inte en garant för att det är komfortstolar i bilen.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Brynet, gäller det e90 också?
Jag kan bekräfta att nyckelstyrd inställning av bl a stolar, klimatval, speglar och radioinställningar funkar på tidiga modeller av E61, F11 och E91. Funktionen ingår i elstolar med minne. Om inställningen är att förarprofil ändras vid upplåsning måste bilen naturligtvis låsas mellan tillfällena.

Funkar så även på en E39 med diamantnyckeln. E39:an har dessutom vanliga standardstolar, dock med el och minne.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Utgår från att du menar även E60, F10 och E90, E92 och E93 förstås.

Tack
qsacage: Man kan nog lugnt utgå från att det gäller de modellerna också.
Även E34 och E32 fanns med minnesstolar med så klart minne kopplat till respektive nyckel.
Eftersom det är du som säger det stämmer det säkert, Stephan. Jag hade bara för mig att Key Memory var en finess som lanserades i samband med att diamantnyckeln kom.

Hade gillat att ha den funktionen på E34:an när det begav sig :-)
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Nja, E32 och E34 har inget nyckelminne. Men det finns tre olika minnesplatser,och trotoarkantsautomatik för passagerasidans backspegel.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.