AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.825

Nivåreglering helt död 540IA E39 Touring

AD
20
AD_
525i Touring -96
540iA Touring -01
Hej!

Har lite bekymmer med nivåregleringen på touringen.
Efter ett vattenläckage ner i reservhjulsbaljan har bilen satt sig helt. Kompressorenheten verkade först helt död. Men vid närmare felsökning har jag kommit fram till detta:

Kompressorn går om jag kopplar förbi relät som sitter precis bredvid. Relät drar som det ska när jag lägger på 12V separat.
Jag har mätt upp styrspänningen till relät, ca 7,5V avstängt och ca 8,5V på tomgång.
Ventilerna som reglerar luft från kompressorn verkar vara stängda, den jobbar men ingen luft kommer från slangarna. Uppmätt styrspänning även här 7,5V och de reagerar bra på 12V.

Kan tyvärr inte läsa av felkoder för tillfället.

Jag har reparerat kablaget till höger givare, utan resultat.
Kan det vara styrboxen som sitter nere i baljan som blivit vattendränkt? (Ingen skada synligt inuti boxen) Speciellt med tanke på att det ligger 7,5V på styrspänningen, vilket jag finner mycket märkligt.
Eller kan det vara någon av bakaxel givarna? Går det att mäta upp givaren?

Mvh/
Zn
36
Zneeky
(G21) 320xD Touring -20 [såld]
(E61) 530D Touring -08 [såld]
(E91) 335i Touring -08 [såld]
(E39) 528 Touring -98 [såld]
(E38) 740 -95 [såld]
(E36) 318 coupé -92 [såld]
Hade samma problem, för mig hade det ärjat i själva kompressorn.
Startade även för mig när jag kopplade förbi, men ingen luft pumpades upp.

Du kan antingen öppna upp den och försöka smörja upp den, men för mig landen igen strax efter jag gjorde de.
Så fick köpa en begagnad ist, har nu tagit upp min kompressor så den ligger i bagaget tills jag fixat där det läcker in vatten.

AD
20
AD_
525i Touring -96
540iA Touring -01
Jag tar nog och gör ett försök att smörja upp pumpen innan jag går vidare med att leda reda på en begagnad pump.

Tack för tipset!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.