AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.763

Klonk vid körning över omjämnheter F31

Du
162
DunderDude
G30 530e -18
F31 320dA xDrive -15
Upplever att när jag kör över ojämnheter samtidigt som jag svänger så hör jag ett metalliskt klonk, har även noterat det när jag har backat upp svängade i uppförsbacke med ojämnheter samt när jag backar, svänger och bromsar så knäpper det till.

När jag kör rakt fram i håligheter så har jag aldrig hört det. Har plockat ut allt löst ur bilen för att säkerställa att det inte är något sånt men har inte avhjälpt problemet.

Har ju självklart garanti och skall lämna in men det är inte helt lätt att beskriva det mer utförligt än ovan men det kan bli att verkstaden aldrig hör det och då är det lite förgäves måste felsöka lite mer innan jag känner mig mogen att lämna in den.

Någon som känner igen sig i detta eller fått liknande åtgärdat? Tar tacksamt emot tips om detta då jag tycker att det är störande när det uppkommer! Speciellt på en väldigt nya bil...

Tack på förhand :)
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Adaptivt chassi? Läst tidigare tråd ang missljud vid gupp med adaptivt chassi.

// Jonas

Inte bara så enkelt att centrum bulten på dämparen fram upptill har lossnat/ är lös.

Påminner som om det skulle kunna vara det efter din beskrivning.
Tänker på kolven till dämparen längst upp i bild.
Länk
Du
162
DunderDude
G30 530e -18
F31 320dA xDrive -15
Det är ett vanligt chassi, har sett trådar om detta men de verkar ju inte finnas nån lösning på det...

Däremot har en del haft missljud med styrinrättningen, bytt, ljudet har försvunnit men sen kommit tillbaka. Jag har samma symptom vid avstängd motor och jucka ratten fram och tillbaka så vet inte om det kan bero på det. Lämnade in bilen för det men på BMW så ingår det i konstruktionen så det är inget man byter ut.

Clintan66: Ja så skulle det kunna vara men det är en väldigt ny bil så det skulle väl snarare vara en miss från fabrik men det har ju hänt förr ;)

Kanske lika bra att lämna in den på felsökning så får BMW lista ut vad det kan vara, det är väl därför man har garanti :) Men ibland är det enklare ifall någon har råkat ut för liknande för att slippa den långa vägen till lösning.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
När det är så pass ny bil och du har garanti är det bara att åka in med den så att dom får fixa till det.
En sån ny bil ska inte ha en massa metalliska klonkande ljud.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.