AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.794

Glad ägare till 328 -99:a, men lite svårdiagnostiserade fel?

1u
436
1up
328i E46 -98
745i E65 -01
Som rubriken lyder - köpte en 328:a manuell här i helgen. Den går bra i stort, trevlig bil som först tydligen köptes av SAAB i intelligence syfte. Så 'fullutrustad' skriver jag, så får man väl lite roliga svar i tråden. :)

Korta fakta så det kanske blir lättare att ge inputs. M52 TU / manuell låda / 25 000 mil / bättre skick än medelbilen överlag / taklucka, glas.

Så till felen

1) Ett missljud från motorrummet, förarsidan. På tomgång med lyse och eller AC avstängt låter det ej. Sätter jag på halvljuset kommer ett ganska regelbundet ljud en gång i sekunden cirka. Baston, buzzande, "wooaaam, woooam, woooam". Samma ljud om jag sätter på ACn men har halvljuset av. Tror det är kopplat till varvtalet på motorn som ökar när ACn går igång. Osäker om varvtalet går upp när halvljus sätts på dock. Gasar jag upp lite i varv ökar frekvensen på ljudet, men följer inte varvtalets frekvens 1:1 utan som sakt mer sällan.

2) Unken doft i kupén. Luktar närmast modellera. Mögel? Har spårat doftkällan till en EPDM-gummimatta med lite skumgummi på kanten som ligger i bagageutrymmet närmast baksätets vägg som vätter mot bagagerummet. Just den mattan luktar kraftigast. Visst kan man skära loss den från "bagagerumsgolvet" men kanske är fukt under? Någon som varit med om något liknande skriv gärna. Imorgon lyfter jag på bakstätet för att se om det ger någon indikation närmare.

3) Elstolarna är utrustade med svankstöd. Svankstödet kan flyttas uppåt, nedåt, framåt mot ryggen så det känns mer, och mot baksätet till så det känns mindre. Både förar- och passagerarstolarna fungerar med alla funktioner - utom att minska svankstödet. Jag har förstås lekt med alla knappar och successivt ökat svankstödet så det nu är tämligen obekvämt men inte lyckats minska det. Motorn som ökar svankstöder fungerar helt uppenbarligen. Så borde ju fungera att minska också. Är det kanske vanligt med glapp i knappen för tryckningen att minska svankstödet? Vore väldigt tacksam för idéer här.
Ang doften så är jag nyfiken.
Hade liknande på min när den köptes för 6 år sedan.
Då lade jag in doft granar i bagaget och sen har det inte luktat.
I och för sig står bilen mer eller mindre alltid i garage.

Är som sagt nyfiken på om du får något vettigt svar ang lukten i alla fall.
1u
436
1up
328i E46 -98
745i E65 -01
Clintan66 - En bottenplugg till reservhjulsbaljan hade släppt / rostat loss. Så fukt kunde komma in den vägen. Det är åtgärdad idag. Kanske var det bara det, men lukten försvann inte trots ett par timmars vädrande och användande av jonisator. Så kanske är något annat också.
1u
436
1up
328i E46 -98
745i E65 -01
Lyfte på baksätet och det var ju en skattgömma med mynt, hårklämmor, sand och hundhår. Om detta luktar är klart, asfalts/gummimattan där under var lite klibbig och doftade sådär som modellera. Efter städning luktar det klart bättre i kupen, men inte 100 fräscht.

Någon med idé om missljudet?

Elstolarna stod i annat forum att det kunde vara oxid på kontakten. Får kolla det näst, stolen är en kiropraktikers dröm att sitta i nu.

Ja idag kom nytt fel. Ibland vid start lyser oljenivålsmpan, värmemätaren visade för lite (bilen var fullt varm).
1u
436
1up
328i E46 -98
745i E65 -01
Missljud från motorn var troligen DISA-ventilen. Vibrerade där och lät under tomgång, och avstängning. Skönt det är identifierat.

Fortsättning på svankstödsäventytet - knappen vid sidan av stolen verkar fungera. Vid tryck hörs ett elektroniskt klickande från stolens baksida. Tacksam för hjälp hur man löser så svankstödet minskar. Som sagt, både förar- och passagerarstolen uppvisar samma fel.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.