AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.408

F30 Bromsvibrationer

da
129
davkar
MB W205 250D -16
Är sedan drygt en månad glad ägare till en 320D. Bilen har 8200 mil på mätaren, varav jag själv har lagt lite drygt 300 av dessa. De sista 100 milen har jag dessvärre börjat uppleva vibrationer vid inbromsning. I "vanliga" fall skulle jag helt sonika utgå från att det är skeva skivor, men efter att ha frekventerat detta eminenta forum genom åren inser jag att det inte alltid är så enkelt. Eller är det? Har flera gånger läst om mystiska vibrationer på F10, men F30 kanske är förskonad? Till saken hör att jag varken kört särskilt hårt eller gjort nån rejäl inbromsning.

Symtomen är främst en aning pulserande bromspedal samt milda vibrationer i ratten. Upplevs tydligast runt 90->70, men går att "känna" ändå tills jag stannat helt.

Komplicerar jag saker i onödan? Kanske enklast att bara köpa nya skivor och belägg och låta random verkstad byta(känns onödigt att lägga slantarna hos en BMW-verkstad för detta Old-School-jobb, eller?).

r1
82
r189
BMW 318i-02(skrotad)
Hej, prova att bromsa hårt några ggr och se om det blir bättre. Mina föräldrar som kör väldigt snällt med sina bilar har haft problem med att det vibrerar trots att skivorna är ok. Har löst sig genom att köra lite hårdare med bilen.
Annars skulle jag nog tro att nästa steg är att köpa nya skivor och belägg.

Mvh
da
129
davkar
MB W205 250D -16
Tack för tipset! Då får det bli lite hårdare inbromsningar framöver, för bilen är snarare för snällt körd(främst semestermil med barn i bilen) än att bromsarna skulle gått varma.

Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Gissar på att du har en automatväxlad bil, eller...?
da
129
davkar
MB W205 250D -16
Yes, automat. Blir det mera okynnesbromsat då kanske?

Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Den klassiska förklaringen är att man ju - på automatväxlade bilar - vilar på bromsen vid rödljus, och att den tidigare genererade värmen då leds ut till skivorna och att de därför slår sig/blir skeva av metallutvidgningen...så var det på gamla bilar iaf, speciellt de tunga; med mkt värmeutveckling vid inbromsning!
Ag
26
Agile
520D X-drive Touring -16
samt två SEAT
Samma problem med min trots att den "bara" gått 6500 mil på två år. Har varit inne o mätt skivorna och de är spikraka. Bilen går "bara" motorväg (ca 10 mil / dag) och det "vilas" inte på bromsen. (vid längre stopp = N).

Spelar ingen roll att jag bromsar stenhårt eller "inte alls"..det finns där i alla fall.

Verkstan säger att skivor o belägg är som "nya" (tack vare eller på grund av) att bilen bara går motorväg. De har ingen förklaring till fenomenet.

Verkar som att jag får leva med det i 9 månader till.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.