|
|
|
|---|---|
|
Har ett irriterande problem med fjärrlåset. Tidigare har bakluckan alltid låst upp tillsammans med dörrarna men på senare dagar vägrar den. Den öppnar bara om jag trycker på lås upp-knappen för baklucka eller använder nyckeln manuellt. Jag har precis bytt batteri i nyckeln men problemet kvarstår. Har läst om att kabelbrott kan uppstå mellan kaross och baklucka, dock fungerar alla lampor baktill. Vad tror ni? | |
|
Hej. Kolla ev kabelbrott ändå, om du inte redan löst det. Länken till min post. Länk Jonas |
|
|
Tack för svaret! Såg din tråd och nu när jag tänker på det så har varningslampan för öppen bagagelucka lyst någon gång även fast luckan varit stängd. Jag får helt enkelt kolla om sladdarna är av mellan kaross och lucka. |
|
|
Har nu kollat kablarna i skarven mellan kaross och baklucka. Det såg ut så här:[url=Länk Alltså inga kablar som var av men en svartgul och helbrun där isoleringen börjat spricka på. Har dessutom kollat alla säkringar som rör centrallåset och de var hela. Vad bör jag kolla nu? |
|
|
Länken verkade inte funka så kolla den här ist Länk |
|
|
Vet inte om du har kollat detta. Låset har två lägen när du använder nyckel. Kan inte säga hur den ska stå, det får du testa dig fram. Nycken kan du ta ut lodrätt och vågrätt. Det ena av läggena gör så att du inte kan öppna med handtaget på luckan. De anda lägget så går det öppna med handtaget. Kan ju bero på detta. |
|
|
Har testat det med utan lyckat resultat. I liknande trådar nämns en viss GM5-modul som kan vara strulig, dock verkar symptomen vara värre med dörrlås mm som inte vill lyda... Ska läsa av felkoder med och se om det kan ge nått. Än så länge går mitt fel att leva med. Enda situationen som är jobbig är när en passagerare ska hämta något i bagageluckan. Då måste jag ta ur nyckeln ur tändningslåset först sen öppna med knappen på nyckeln. |
|
| Det kan också vara microbryraren i handtaget (luckan). | |
|
Åkte och köpte ett begagnat handag på skroten och provade om det fungerade men samma visa där. Öppnar endast med "öppna baklucka-knappen"... |
|
|
Det sas något om GM5-modul, som skulle kunna skapa problem. Har själv ingen aning om detta, så där går jag inte in med något vetande. Då återstår det bara en sak som jag ser det. Som jag sa tidigare, så kunde man ställa nyckelen i olika lägen. Det skulle kunna vara så att det är något glapp där, i låset. I låset måste det ju finnas någon elektisk kontakt, som riktar strömmen till hantaget. Kanske går det att mäta. Det borde stå i instruktionsboken vilket håll nycken ska stå åt, när man ska kunna öppna med handtaget. Själv har jag haft samma problem, men det löste sig av sig själv. Troligen eftersom min fru använder sig av nyckel när hon ska in. En dag öppnade en vän luckan för att ta sin väska där, därefter fungerade det ett bra tag. Men har det senaste året fått göra som du, använda nyckel eller öppna med knappen på nyckelen. Har tyvärr inte orkat bry mig om det på grund av sjukdom, men det blev intressant nu när det är på tapeten. Så jag hoppas att det kan lösa sig för dig eller mig, så delar vi erfarenheter på problemet. |
|
|
Hej. Vet inte om det kan hjälpa men jag köpte en låsmekanism på bildelsbasen.se för jag trodde det skulle hjälpa men så hittade jag kabelbrottet. Den är med andra ord inte använd (av mig). Du kan få den om du vill och prova. Bor i Stockholm västerort om du vill hämta den. Jonas |
|
|
Hej Jonas Var hade du kabelbrottet? Kan ju vara samma på våra bilar, Linnskogs o min. För min del blir jag tvungen att avstå erbjudandet, jag bor i Malmö. Men tack åndå. |
|
|
Hej igen, Jag måste förtydliga mig lite, det jag köpte på skroten var själva låsmekanismen som sitter med tre svarta torxskruvar. Bytandet av den gjorde ingen skillnad. Nu har jag nyss skruvat isär själva hållaren för handtaget som sitter ovanför regskylten, tagit isär den och frigjort mikrobrytaren och ljusrampen inuti. Det såg inte jättetrevligt ut därinne. Erj och smuts samt en gammal skarvning av ena skyltbelysningslampan. Misstankarna riktas nu åt denna och jag ska leta upp en bättre begagnad nästa gång jag far till skroten. Fortsättning följer...! |
|
|
Mr Bean: Kolla min länk i ovan post. Linnskog: Intressant att följa, kan ju uppstå för oss andra också. Jonas |
|
| Okej Jonas, den missade jag tidigare. | |
|
Hej igen, Nu har handtaget till bakluckan börjat fungera igen helt oförklarligt. Ska väl inte klaga men känns som bilen spelar en ett spratt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.