AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.930

BMW 540ia Touring Avgassystem?

Hej!

Tänkte köpa en ny bakre ljuddämpare till min 540 men Schmiedmann har bara denna
Länk

Tänkte kolla om det är någon som vet om den passar på touring även fast det står sedan?

har kollat runt själv och det ser inte ut att vara någon större skillnad men jag är inte 100% säker på det så därför frågar jag här :)

Det är olika artikelnr hos BMW så det skiljer nog, gissar på att det beror på att bakvagnskonstruktionen är annorlunda på Touring.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Kapa bort sista dämparen och sätt dit rakt rör med ett snyggt utblås så sparar du både pengar och lite vikt. Blir kanon, låter gött när man ger på annars tyst. Blir inga resonanser i kupén.
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Och det blir inga problem när man besiktar bilen?
Eisenmann har en slutburk för 540iT E39, passar bilar med M-paket. Länk

Jag hade inte satt ditt ett tomt rör, jag har kört 540is med bortplockad burk och det låter för jävligt. Stod knappt ut att köra andras bilar korta sträckor. Äkta sportavgassystem är något helt annat. Det kan jag rekommendera. AC Schnitzer (byggt av Remus) från kattarna är helt underbart, har det på en 540. Perfekt komponerat. Eisenmann är också riktigt bra.

Mvh Stephan
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Blir inga problem med besiktningen. Det är tillräckligt tyst.

Stephan735i e34 eller e39? Bara sista som var bortplockad? Jag har gjort så på både e39 540 manuell och e39 540 automat samt M5 och tycker det är helt perfekt. Ingen resonans i kupén och det går tyst tills man gasar på. Vill man höra mer kör man ner rutan lite för det är nästan för tyst med dem uppe. Finns väldigt många som delar de här erfarenheterna på bla bimmerforums och m5board. Bortkastade pengar att köpa eftermarknad om man bara ska byta slutburken och inte hela systemet. Bättre att lägga pengarna på service istället eller något annat vettigt.

Var nog något mer gjort med den du körde som gjorde att du inte stod ut. Eller så var det en e34, de har jag ingen aning om hur det blir på då avgasystemet är helt annorlunda jämfört med e39.

Vet flera M5-ägare som lagt sina dyra eftermarknadsburkar på hyllan och gjort muffler delete istället för det låter bättre.

Lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.