|
|
|
|---|---|
|
Jag och min pappa kollar på en e46 m3a just nu och är lite intresserad av lite tips gäller försäkringen till en? Kollat på IF som vi använder annars och de skulle ha 2075 i månaden för bilen, tyckte det var lite dyrt eller ska det kosta så mycket för en helförsäkring? Tacksam för svar. | |
|
Ja det låter inte helt orimligt. Sen spelar ju ålder och vart man bor in m.m Tog en tillfällig försäkring på min m3e36 då skulle hel kosta ca 1990:-/mån medans min m3e46 kostar ungefär hälften...iåförsig två olika bolag men som exempel. |
|
|
Jo det är sant, det kommer vara min pappa som ska stå på bilen och han är 50 bast och vi bor i villa typ. Ahh okej, där ser man.. vart fick du halva den kostnaden på din e46a för någonstans? vilket bolag? |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Kolla med LF. De har gjort lite "fel" och klumpat ihop halva årgångsserien av E36 med E46. Vet inte om det påverkar men jag betalar nu 5708 kr helår med helförsäkring. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
För min E46 glömde jag att skriva. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
kingfo har min e46 hos bmw orginalförsäkringar = if e36 är tillfälligt hos Folksam då bilen skall övergå till mhrf försäkring 740:-/år Sen efter ett år kan e46 mhrf försäkras som blivande klassiker för 1995:-/år Kävlingepågen 5708:- är ett riktigt bra pris har tydligen betalat för mycket under mina fyra år, legat som lägts på ca 9500:- nu ca 11000:- då bmwcs rabatten försvann. Då när jag köpte min fanns en försäkring för ca 9000:- men det var nått bolag jag aldrig hört talas om...men som sakt nästa år blir det mycket billigare |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Av egen erfaranhet brukar Folksam vara billigast på M-bilar. Glöm inte att kolla vad garageförsäkringen kostar, det kan skilja VÄLDIGT mycket mellan olika bolag. Bortse så klart från garageförsäkring om tanken är att köra året runt. |
|
Kävlingepågen: Det låter riktigt billigt och bra ju, också hört att Länsförsäkringar ska vara billiga och bra.. Ska ringa och kolla med dem imorgon tack :) Phiiim: Ja vi har också IF annars men de ville ha 2075 kr/månad som sagt, lite dyrt men gjorde bara en snabbkoll på internet, får ringa och kolla med dem imorgon också.. Westersund: ska kolla upp dem också imorgon tack :) haft Folksam tidigare så kan vara ett alternativ! Ska kolla upp det också, tack för informationen... Tack allihopa för svaren igen! :) |
|
zcooter |
Se om du kan få den försäkradd hos bilsport och mc, kan bli billigare om du inte skall ha den som '' vardagsbil'' |
| Lycka till med att hitta en entuiastförsäkring på en bil som inte är äldre än 20år gammal. Ända undantaget jag vet är mhrf försäkring men då måste man ha en tidigare bil försäkrad (minst 20år gammal) och efter ett år kunna försäkra en blivande klassiker som är minst 10år gammal. | |
|
Både Trygg-Hansa, Länsförsäkringar och Folksam låg ungefär på samma pris nivå, mellan 1415-1485 kr månaden dvs runt 17 k om året... Gick inte att få billigare så bara att bita i det sura äpplet och betala :D haha Men tack för hjälpen allihopa! Får se vad pappa väljer för bolag, jag ska köra den också ibland så kanske därför den blir lite dyrare ( förare under 25)... |
|
zcooter |
bilsport och mc är inte lika tuffa som de andra bolagen |
| Betalar 8 500kr/år helförsäkring på min M3-05. Trygghansa och 190kr per månad vid avställning. | |
|
phiim: Det går att få entusiast på en bil yngre än 20år utan att äga en över 20år. Men man kan inte vara vilket svensson som helst. Fin bil och en petig och försiktig ägare är A och O för att få det. Mvh Stephan |
|
|
Hur då, Stephan?? Blev nyfiken, vilka kriterier och vilket/vilka bolag?? Vem kan kan skilja ut sig från "Svensson-mängden", och hur? Utöver fin bil och petig/försiktig ägare? Jag kanske kan kvala in i den gruppen, men vet inte hur jag ska hitta den? Vore toppen, om du gav några fler ledtrådar.... em3 |
|
| Det räcker nog inte med "Fin bil och en petig och försiktig ägare", skall nog vara med tillägget att man varit en trogen i kund i några år, har "alla" försäkringar i samma bolag samt att man har en god relation med "sin försäkringsrådgivare". För drygt ett år sedan var jag småsugen på en M5 E34 till, tittade på en vilken ägdes av en person som jobbade på ett försäkringsbolag, Han hade ägt i bilen i ca 7-8 år, o den var "entusiast försäkrad sedan dag 1", dvs redan när den var runt 13 år gammal. Skicket var fint men det fanns en hel del att förbättra, så jag gissar att det handlar mer om personliga relationer för att lyckas, samt att bilen är i ovanligt fint skick o tillräckligt ovanlig, jag vet inte om M3 E46 kan räknas dit än, möjligen om det är en CSL...Jag har ett antal bilförsäkringar hos ett bolag, ett bolag som besiktigat/värderat samtliga mina bilar. Värderingsmannen vet vem jag är o vet i vilket skick mina bilar brukar vara så sist jag bytte till det bolaget så ringde han upp mig o sade "Det är ingen större ide att jag kollar på din bil, jag vet ju i vilket skick de brukar vara", dock så insisterade jag att det skadar inte då bilen är verkligen i långt bättre skick än medelbilen. Passade på o fråga om entusiast för denna bil, men fick negativt svar efter nån vecka. Hade jag haft fler försäkringar än bara fordons hos de kan det kanske tänkas att försäkringen hade kunnat gå igenom. | |
|
zcooter du verkar ha rätt. Tittar man på bilsport och mc's hemsida står det helförsäkring för bilar 74 & äldre samt 75-95 men läser man försäkringsvillkoren så står det enligt paragraf 3.3 aksamhetskrav I) är bilen nyare än 20år ska samtliga rutor vara märkta... J) är bilen nyare än 20år och fordonsvärdet överstiger 161k ska av oss godkänt larm... Stephan735i har hört talas om det bara för nån månad sen och då var det LF har eller haft den sortens av försäkringssystem |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.