AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
4.201

Multirem peugeot 206

Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
Hej!
Köpte en Peugeot 206 till min dotter som första bil.
Byte kamrem i veckan och multirem.
Efter byte uppkom ett problem med multirem nämligen den hoppar av vid servopumpens remskiva.
Men den hoppar inte helt av, det är två flänsar som direkt vid start hoppar ur och bara på servos remskiva. Gjorde om proceduren men det är samma sak. Rem är nytt men rullarna är inte det, men ingen oljud eller glapp på dom! Servopumpen har ett glapp på max 1mm som jag tror inte är fel på.
Någon med ide vart har jag gjort för fel eller något som kan vara paj?
Tacksam för all hjälp, tjejen vill ut ock åka!
Hej,

Eftersom du klarat jobbet (nästan, i a f) är du nog den som är bäst skickad att felsöka. Vi andra kan bara gissa, om du inte skulle ha en enorma turen att hitta någon här som råkat ut för samma grej.

Som jag ser det, spårar remmen inte, och det beror väl troligen på att du vid kamremsbytet lossat något som sedan hamnat fel. Antingen snett eller off-set, om jag får uttrycka det så.

Själv har jag en gång lyckats sätta multiremmen fel. Jag såg inte riktigt vad jag gjorde - remmen hamnade ett snäpp fel på ett hjul. Som jag minns hoppade remmen genast av helt p g a att den stora påfrestningen knäckte vattenpumpens remhjul av kompositmaterial.

Men, som sagt, det är väl bara du själv som kan se, eller ana, var den felaktiga spårningen finns.

/Lennart
Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
Ja jag håller med om allt Lennart som du sagt men jag gjorde (men tydligen inte rätt)om jobbet några gånger och blev less på det så jag gick hem och skrev detta
med tanke precis som du sa om någon haft liknande fel eller någon duktig mekaniker
som kan gissa fram felet.
Några förhoppningar har jag inte eftersom felet är lite av det udda karaktär, men ska imorgon till garaget igen och försöka fixa detta.
Om det finns någon med förslag vad och hur jag skulle göra är allt av intresse.
Tack Lennart för ditt uppmuntran!
Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
Tror jag hittade felet!
Såg ett klipp från Youtube och upptäckte att vevaxels remskiva står fel vänd på min bil.
Nu ska jag försvara mig själv genom att jag gick ifrån att alla andra skivor har en kant på utsidan därmed gick jag efter detta och satte vevaxelskiva med kanten utåt
så att remmen inte hoppar av. Konstig nog den gjorde den nästan ändå.
Imorgon vänder jag skivan rätt, och hoppas att detta är felet.
Tack för återkopplingen! :)

Du är säkert på rätt spår - det kan ju bara handla om något sådant. Lätt hänt med vissa grejer, som inte har en tydlig fram- resp. baksida, och som man inte lagt märke till vid demonteringen.

Lycka till och be dottern rejsa lugnt sen! :)

/Lennart
Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
Det va vevaxelskiva som va felvänt.
Tack Lennart, det va en lugnt åk:-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.