AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.369

Råd vid köp av 525d e61 -08

316
Sörgissjö
E39 525ia touring M-sport -04 topaz blue met
Hej vad tror ni om denna bil som jag varit och provat idag ?
Det är en 525 d touring automat av -08 års modell som gått 14300 mil , begärt pris 155.000.
Reg-numret är JEB 607 vad tror ni om utrustningsnivån ? Jag tyckte std stolarna saknade svankstöd ! Annars gick den bra med härligt avgasljud !!
Någon dieselvärmare fanns ej på den är det ett bekymmer att vara utan den ?
Den var servad 2014-11 vilket innebär att nästa service står för dörren är det någon dyrare service vid detta miltal ? Färgen hade även krackelerat på ena hörnet på bakre kofångaren troligen parkeringsskada som måste åtgärdas. Det var ljusbeige läderklädsel som var riktigt skitig detta gällde även den beiga inredningen i bagaget men en rekond firma borde kunna fräscha upp detta väl !
Det är en 2009a byggd 26/11-08 och vad gäller utrustningen är det en riktig tomhylsa. Den här komfortpaket och inget mer. Till och med solid lack. Det senare gör inte mig nått. Men visar nivån på bilen. Är du nöjd med det? Service får du kolla vad som gjorts senast är bromsvätska/kylarvätska bytt som det ska? Är det hos privatperson i och med att den inte är recondad? 155tkr känns spontant högt. Värmare eller motorvärmare är trevligt att ha samt övrig utrustning.
316
Sörgissjö
Tack för svar, ja det kändes som att det var dåligt med utrustning !
Det var hos bilhandlare tyckte själv det var dåligt att de inte hade rengjort läderklädseln samt bagageutrymmet, såg lite taffligt ut !
Försäljaren menade att de låg lågt i pris därför att de ej kostat på någon dyrare recond .
Motorvärmare fanns på bilen men som sagt ingen dieselvärmare !
16.551
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Finns det något annat motsvarande att köpa för mindre pengar i Sverige? Annars tycker jag det är lite vanskligt att påstå att en bil är för dyr. Även i min mage känns det dock en smula högt, jag fick 160 nånting för min 525d som hade mer utrustning och den sålde jag för 3 år sedan. Hade förvisso gått 16900 mil.

-------
//Lövet
16.551
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Känner inte till historik eller skick på dessa som kom ut idag men de är ju väsentligt billigare iaf
Länk
Länk

-------
//Lövet
Nej du Andreas, det är inte vanskligt att tycka den är för dyr. Man får helt enkelt jämföra med andra miltal, modeller, länder för att få ett vettigt värde. Bara för det inte finns någon BMW 535i-87 till salu kan man inte ta en miljon. Men du ville väl bara tjafsa som vanligt. Vilket är trist speciellt som du håller med.

Jag har precis köpt en betydligt billigare 5serie Touring av en handlare. Den var bra putsad. En helt annan klass än 550i E60in jag köpte för ett år sedan. Den var oputsad och firman var ett skämt. Vem man köper av är oerhört viktigt tycker jag mer och mer. Jag hade struntat i den 525an om jag vore dig.

Mvh Stephan
16.551
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Vad har gamla fornminnen med detta att göra? Nyare modeller har ett marknadspris och då krävs det att det finns andra bilar till salu till bättre pris för att något ska kunna anses dyrt. Att det går att googla fram något 200 mil bort sätter inte priset här. Presentera de alternativ som är bättre prissatta eller håll tyst.

-------
//Lövet
Si
50
Silverpilen740
530i Touring -06
Tips kolla hur det är med partikel filter. Skall bytas mellan 16-21000 mil på andra diselbilar (vet ej hur det är med bmw)beroende på hur bilen har körts. Men om det är detta på den modellen eller inte vågar jag inte svara på, men att det är sjuktdyrt kan du räkna med...10-20.000kr

316
Sörgissjö
Ja det kändes tråkigt att den ej var riktigt recondad samtidigt den krakelerade lacken på hörnet av bakkofångaren lämnar en dålig eftersmak .
Jag tror jag letar vidare, de du länkar till Andreas är försedda med 4-hjulsdrift det skulle ju vara en fördel förstås med tanke på var jag bor, västernorrland samt att jag kör en hel del på mindre vägar. Är det nån risk med 4-hjulsdriften ?

Angående partikelfilter , det var ju en överraskning att det måste bytas samt även kostnaden kanske bättre att satsa på en bensinare typ 530 = mindre grejer som strular . vad tror ni ?
Si
50
Silverpilen740
530i Touring -06
Länk

Lurigt med partikelfiltret.... en åkte på det på sin 2mån beg. Saab..
la
141
lansman45
X3 d3.0-17
Hej!

Jag har en 530 XD automat Touring, 17 000 mil. Är nöjd speciellt med den starka motorn, vägegenskaperna och komforten. Den drar ca 0,8 l/mil. Den är i princip fullutrustad utom panoramatak som jag inte ville ha pga risk för läckage. Fyrhjulsdriften ser jag inga som helst problem med, men jag har inte testat den någon riktig snövinter ännu.
Partikelfilter kan behöva bytas på alla dieselbilar, men går tydligen även att rengöra till billigare kostnad, sök här på forumet. Tycker inte det är något skäl att avstå större driftssäkerhet, mindre bränsleförbrukning och ett bra bottenvrid. Viktigt för partikelfiltret är den automatiska rekonditioneringen som inte fungerar om är för kall och inte håller rätt arbetstemperatur. Eftersom bilen inte har tempmätare är det lätt att missa, måste kollas via de dolda menyerna som du kan läsa om här på forumet. Tittar du på bilar med det miltalet är det nog vanligt att mer än en termostat behöver bytas. Det finns tre på en automatare!
Det stora problemet med Touringen är kablarna till bakluckan, läs på forumet och kolla noga alla baklampor, spolare, torkare och eluppvärmd bakruta innan du köper en Touring.
Ett annat vanligt problem är eldragkroken. Väljer du en M-sport är kroken avtagbar, vilket är betydligt bättre. Jag har eldragkrok som fungerar, men många har kraschat plastkugghjulen som fäller ut kroken.
Jag tycker definitivt du skall välja komfortstolar eller eventuellt sportstolar.
Läs också begagnatguiden här på Autopower.

MVH Lansman45
316
Sörgissjö
Bra artikel om partikelfiltret, följer man den bör ju ett byte av detta filter räknas in i kalkylen vid ett köp !

Angående stolarna, jag får leta vidare efter en med sportstolar - komfortstolar !

M-sport modellen är ju snygg men tror jag får avstå den beroende på min pendlarväg
som består av 2 mil grusväg !

Jo jag har läst om problemet med kablarna till bagageluckan och el-dragkroken !

Någon som har erfarenhet av 530 bensin 258 hk:arn ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.