AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.526

Vad är grejen med halmhattar i bakrutan?

St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Man ser det i många bilar men ingen har dem på sig? Vad kommer det ifrån? Ngt hemligt tecken?

Ja, det är en hemlig invit.

Om du tutar tre gånger, blinkar vänster två gånger, följt av att du helljusblinkar likt ett stroboskop i minst 10 sekunder, innebär det att du accepterar denna invit.

Skämt åsido, stråhatten en vanlig sommaraccessoar som många använder utomhus som skydd mot solen under sommarhalvåret och/eller för att det tycks vara estetiskt tilltalande. När dessa inte är i bruk läggs de ibland på just hatthyllan i bilen. Jämför gärna med hatthyllan i hemmet.
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Jag misstänker att folk tycker det ser fint ut, snarare det än att de ska vara redo för sol. Annars skulle du väl se paraplyer på samma ställe på hösten?

Jag tror det kommer från någon film sen har andra tagit efter.

Nåt är det,
Haha du kan nog släppa konspirationsteorierna om du verkligen är seriös. Min sambo har ibland förvarat sin stråhatt på hatthyllan på coupén och vi är såvitt jag vet inte medlemmar i någon hemlig sekt. Det är snarare av praktiska skäl ett förvaringsutrymme. Tänk dig själv att du sätter sig i baksätet med en otymplig hatt och vill ta av dig den - var skulle du lägga hatten om inte på hatthyllan? Sen är det lätt hänt att den blir kvar.

Ett blött paraply läggs lämpligen på golvet. Det är nog inte så många som sätter sig i bilen och kastar upp ett blött paraply på hatthyllan.
Annars finns det en mängd olika förvaringsställen inkl hatthyllan för paraplyer. Själv har jag paraplyer i bagaget året om på båda bilarna.
Nej, det är inte heller något hemligt tecken.
Hakar nog på konspirationsteorierna och har tänkt samma tanke, främst för jag har en granne som har en på instrumentpanelen året om...
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Det är en sjuk grej. De har ju inte på sig hattarna de flesta av dem! De bara ligger där. Flyttar inte på sig.

Om inte annat så är det är tydlig signal att köra om när man ser en sån där utställning i bakrutan på en framförvarande bil. Ofta ligger det också en sån här kartong med näsdukar som man drar ut en och en bredvid...

På engelska kallas det "hat displayers". En teori är att det kommer från att marinofficerare radade upp kepsar i bakrutan från olika skepp de tjänstgjort på.

kl
346
klabbarparn
Z3 M-Roadster-98 530D xdrive g30-17
Jag tror:en hatt,tillgänglig! Två hattar, gubben är med,inte tillgänglig!! Kan ju ha fel!! Haha!!

Klabbarparn
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Säkert någon hipstergrej...
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Därav namnet hatthylla
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Om hattarna skymmer sikten bakåt är det en allvarlig förseelse eftersom det då är frågan om ett sk hat-brott
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är det inte där man skall lägga den vanliga hatten, när man tar på sig foliehatten?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Tre hattar i rad är blir ett "hatt-trick" (sic!) :-)

/Patrik, med en av dessa på huvudet på sommaren:
Länk

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag chansar inte utan byter till en sådan här keps på sommaren:
Länk

:D

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
em
906
em3
M3 cab -03
...med skärmen framåt, hoppas man ;)

em3
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Jag tror att de som har det tycker det ser skönt ut. Jag tycker det ser gubbigt ut att pynta bilen så. För all del om man verkligen har hatt och lägger den där när man kör men att ständigt ha en eller bara lägga dit en som pynt!? Fjantigt
em
906
em3
M3 cab -03
I alla fall bättre än att ha den på hjässan under körning, kan jag tycka. Äger ingen hatt, och den skulle blåst bort från "hatthyllan" i cabben innan 2:an var i :), men har ibland keps, med skärmen framåt!

Stockholm-1, du ser nog spöken och icke-tecken, låt "folk" få vara lite som dom vill, tänker jag.

em3
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Alltså....vem bryr sig om några hattar på hatthyllan..? Finns det inget annat att störa sig på? Typ den gröna nyansen på trafikljusens gröna ljus? Borde den inte vara liite mer grön? Eller är det ett storstadsfenomen? *startar en egen tråd om det*
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Har ni sett filmen The French Connection? Där betyder ett stråhatt på hatthyllan att det är poliser som är på spaning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.