AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.040

Startproblem bmw 323 startmotorn?

Tu
9
Turbo0211
323 sedan -96
Hej,

Har problem med att starta bilen, det är en bmw 323 från 96.

batteriet ger 12,4 när jag har mätt och alla lysen funkar. ibland hör jag klicken från relän när jag försöker starta och ibland ingenting händer..

har testat med starthjälp och sladdar direkt till batteriet.
har rullat igång den en gång och kört ca 20 min då jag trodde att batteriet va död.

tack på förhand.

As i lay rubber down the street. I pray for traction i can keep, but if i spin and begin to slide, please dear god protect my ride.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Låter som det antingen är kolen som är slut i startmotorn, eller att solenoiden är dålig, alt att den inte orkar dra drevet mot startkransen.

Har ni testat att knacka på startmotorn med en klubba medan en kompis (t.ex.) sitter i bilen och försöker starta? Borde ge dig en del svar på startmotorns skick.

/Anders
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gissar också på startmotorn, knacka på den och prova starta samtidigt - hoppar den igång då är det nästan garanterat den som är dålig.

Sedan bör du ladda upp batteriet så fort som möjligt, 12,4 volt är att betrakta som urladdat och det är även vid 12,4 volt som batteriet börjar sulfatera blyplattorna och förstöra sig själv. Väntar du för länge kan sulfateringen bli permanent och betteriet är kass...

Med vänlig hälsning
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Skulle först, som Johan B påpekar, ladda alt testa med ett helt friskt batteri och därefter kontrollera jorden mellan starmotor och kaross/block.

// Jonas

Tu
9
Turbo0211
323 sedan -96
Tack för all snabba svar.

Nu har jag testat allt som ni har sakt.

Nytt batteri..
Slagit på startmotor
Bytt ut tändninslåset ( bara bruna el delen)

Blir galen fan! Varför går det och rulla igång den då?
Kan det va soppa pump?

Mvh
Shabbe
Tu
9
Turbo0211
323 sedan -96

Nytt batteri..
Slagit på startmotor

Kan det va soppa pump?

Mvh
Shabbe

As i lay rubber down the street. I pray for traction i can keep, but if i spin and begin to slide, please dear god protect my ride.
Tu
9
Turbo0211
323 sedan -96

Nytt batteri..
Slagit på startmotor

Kan det va soppa pump?

Mvh
Shabbe

Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Även jorden som jag skrev? Alltså skall det finns jordkabel mellan Startmotor och antingen blocket eller karossen, kommer inte ihåg. Kontrollera skick på kabel samt att anläggningsytor är rena och sitter som de skall.

Går det att rulla igång bilen fungerar bränslepumpen.

// Jonas

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Startmotorn kan haverera och "dö helt", men oftast sker det gradvis med allt mer frekventa startproblem.

Så jag skulle inte utesluta startmotorn ändå.
Kan vara läge att mäta så du får ström till startmotorn så det inte är något "tidigare" i kedjan som falerar.

Skall finnas en jordkabel/fläta mellan motor och karossen, den kan vara dålig som redan nämnts. Prova att sätta en vanlig startkabel på lämplig motordel och andra ändan mot lämplig punkt i chassit. Startar den då är det dålig jord mellan motor och kaross.

Med vänlig hälsning
Johan B

Tu
9
Turbo0211
323 sedan -96

Nytt batteri..
Slagit på startmotor

Kan det va soppa pump?

Mvh
Shabbe

Tu
9
Turbo0211
323 sedan -96
konstigt att det skickas så många likadana inlägg.. Hoppas det inte stör er.

Jag har dock inte vågat lossa på isuget och hela köret men jag har följt kabeln som
Kommer ut från startmotorn och har mätt ger 13+ det är väl bra ?

Jag kom på att första gången jag upptäckte felet så tog jag firma bilen med startkablar och när jag skulle starta bmw då blixrade och gick inte igång.. Kortslutning?

Minuskabeln från batteriet har jag rensat på skit och satt tillbaka den..

Finns det nån startrelä eller nån säkring som är gömd? Ingen säkring har gått och jag vet inte hur man kollar om nån relä är trasig?

Johan B : ganska ny när det gäller el på bilar. Det med startkabeln vart exakt ska jag ta det ?

Tack.

Mvh
Shabbe

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det kan bli en gnista när man ansluter startkablarna från "donatorbilen", det är därför man aldrig skall ansluta sista kabeln vid batteriet (risk för explosion då det genererar vätgas vid laddning = knallgas vid blandning med luften), eller nära bensinledning...

För att skapa en "säker jordanslutning" mellan motor och chassi, skulle jag nog ansluta ena klämman i öglan för lyft av motorn (sitter väl längst fram på vänstersidan har jag för mig) och ansluta andra klämman i "minuspolen" som finns vid höger fjäderben i motorrummet (den man ansluter minus vid laddning eller startkablar från donatorbil).

Med vänlig hälsning
Johan B

Tu
9
Turbo0211
323 sedan -96
Tack ska testa det imorgon,
Tu
9
Turbo0211
323 sedan -96
Bil jäveln startade idag och problemet va startspärren.. Fick koppla om några kablar och nu funkar den. tack allihopp för hjälpen

Mvh
Shabbe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.