|
|
|
|---|---|
|
Har problem med min halvljusautomatik. Felsymtomen är att bilen tänder xenonljusen alltid oavsett ljus ute om ljusomkopplaren står i läge auto. Har provar att bocka i och ur DRL i iDrive och lysa med div lampor på sensorn men utan ändring. Har min regn/ljussensor lagt av eller kan det vara något annat? Vad finns det för datakabelutrustning man kan köpa för att läsa ur ev felkod för detta? (Ex BMW motsvarighet till Vag-com/VCDS) | |
|
Har nu kopplat in INPA och läst felkoder men fortfarande fungerar den inte. Får följande felkod i INPA, (översatt till svenska) A12E Kalibrerings Fel ljussensor A12E Ingen motsvarande felsymptom Uppfyller testförhållanden Fel för närvarande tillgängliga och som redan är lagrade Fel skulle inte orsaka en varningslampa tänds Felkod: A1 2E 60 FF FF Denna felkod går inte att radera och jag har provat att initiera sensorn men utan resultat. Lyser jag på sensorn med en lampa ändrar sej båda värdena i status F6 under analog1. Hjälp mej gärna lite på traven vad som kan vara problemet Rutan är bytt till en Pilkington utan BMW logga 2013, om det har fungerat efter det vet jag inte men troligen inte. |
|
|
För att avsluta denna tråd med lösningen på problemet (vilket jag tycker är bra) kommer här ytterligare ett inlägg. Efter att ha haft bilen inlämnad på felsökning hos BMW med beskedet att de behövde återställa hela bilen med ny programvara för att få det att fungera blev jag lite missnöjd. Plöjde spaltvis med forum angående kodning mm och beslöt mej för att läsa ur infon ut RLS ljussensor. Med denna fil öppnad i NCS Dummy såg jag att glastyp ej var programmerad, kryssade i denna och sköt ner filen tillbaka i bilen. O vips var felkoden borta i INPA och sensorn gick att initiera. Nu har jag halvljus AUTOMATIK igen. Ev är ljussensorn bytt mot en icke programerad i samband med rutbytet men detta är ren spekulation. Summa summarum tog själva programmeringen kanske 5min exklusive den tid det tog för mej att hämta kunskapen på nätet. Detta med NCS expert som säkert är mer stelbent än BMW:s verkstadsprogram. Säga vad man vill om dagens verkstadstekniker men flexibla och kunniga skulle jag inte ge som synonymer i mitt fall... |
|
|
Snyggt att du återrapporterar och kul att det löste sig! Tyvärr är det ju så att BMW ofta vill koda om hela bilen och inte lägga tid på riktig felsökning. Kanske är det tidens tand att inte ställa en riktig diagnos, man skickar hem alla med alvedon så att säga, dyr alvedon. Eller så finns helt enkelt inte tillräcklig kunskap ute på verkstäderna. Det är då det är fint att ha ett eget INPA/NCS och lite jävlar anamma och orka ta tag i det. Gud vet hur mycket jag sparat på att trixa själv. Hade ett skräckexempel häromdagen där en kille ringde mig med startspärren tillslagen på en e90. 1700 kr i Solna skulle de ha. Trots att de vet att det tar en minut att fixa. (Killen hade felkoden på förhand från en annan verkstad) Jag hjälpte honom och Solna förlorade en kund för all framtid troligen. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.