|
|
|
|---|---|
|
Hej Tänkte jag skulle byta olja o bakaxel och växellåda På min e39 530i. 01. Men hittar ingen stans hur mycket som går åt till växellåda respektive bakaxel . Och är det svårt att göra själv? Något jag bör tänka på? Något mer jag ska köpa en bara olja? Tack på förhand :-) | |
|
Ca 2 liter till lådan (manuell!) samt under 2 liter till diffen (en dryg liter har jag för mig räcker), ungefärliga angivelser. 1: Kör 5-6 mil, oljorna skall vara varma 2: Lossa påfyllningspluggarna, (Tappar du ur oljan först o misslyckas sedan med att lossa påfyllningspluggarna så har du stora problem...). Påfyllningspluggen kan "skjutas iväg" om det är "tryck", främst i diffen. Övertrycket beror på (delvis?) igensatt ventilationshål, bör åtgärdas. Ett litet "tjoff" när påfyllningspluggen tas bort är OK 3: Fyll på tills oljan rinner ut ur påfyllningshålet. 4: Sätt tillbaka pluggarna. Klart. Du behöver en pump/spruta av nåt slag (finns på Biltema) för att kunna få i oljorna, samt passande slang...Du bör ha bilen på en lyft. |
|
|
Var finns diffens ventilationshål? Kommer det in skit där också? "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.