AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.596

BMW 320i -08 kamkedjeproblem

Pa
33
Parakos
Audi A6 Avant -17
VW Polo -16
Hej,

Var inne med bilen hos verkstaden för byta tändspolarna då jag har fått ett tändfel på cylinder 4. De upptäckte då att kamkedjan var slak och sa det kunde bli väldigt dyrt att åtgärda, minst 17000kr. Problemet är att bilen har gått 10600mil och motorförsäkringen täckte bara upp till 10000mil.

Borde inte BMW ta detta på goodwill då en kamkedja åtminstone borde hålla i 20-30000mil?!

Andra som har erfarenheter ang. detta?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Inte varit nått snack om Bensinarna enbart dieslarna som fått goodwill för kamkedjebyte vad jag vet. N42 dvs föregångaren till din har ju liknande problem men mig vetligen ingen goodwill för dom heller.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Pa
33
Parakos
Audi A6 Avant -17
VW Polo -16
Ja detta blir nog tyvärr sista BMWn för min del. Dieslarna som verkade så "skottsäkra" visade sig också vara sköra skapelser... Visst alla märken har problem, men när man åker på en sån här faktura så ledsnar man...
det är väl df man köper 6-cylindriga motorer?
Pa
33
Parakos
Audi A6 Avant -17
VW Polo -16
@Skkkrrt: De sexcylindriga motorerna har ju varit långt ifrån driftsäkra de heller. Finns ju hur mycket sidor som helst där folk har problem med de motorerna också... Om det är kamkedjan där också kommer jag inte ihåg men de har samma problem med orkeslösa motorer, tändfel och ryckig gång vilket säkert kan bero på kass kamkedja...

Säger bara en sak: Pinsamt BMW!
Ni
958
Nip
320i-04
Det är inget missförstånd då - typ att det kan bli så dyrt om det förblir icke åtgärdat?

Det är väl när det rasar och ventiler måste bytas rakt över det blir dyrt.
320i-08 är väl fyrcylindrig dessutom, inte så ruskigt mycket att byta.

Byta kamkedja för 17000 låter ju hysteriskt.
a) är det inte nog att sträcka den?
b) är orsaken inte att kedjan sliten, utan kamaxel o lagringar slut?
Har tidigare ägare kört trimmad kam, och chippat den osv.

Ta second opinion först i vilket fall.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Kamkedjan är ju uppenbarligen ett stort problem på väldigt många bmw har jag förstått genom att skumma genom autopowers trådar. Någon kvartalsekonom har uppenbarligen för stor makt.
Öh...Byt försäkringsbolag, det finns de som har upp till 12000 mil och/eller 8 år (eller var det 10?). Nej inte rumsrent alls, jag vet...
Pa
33
Parakos
Audi A6 Avant -17
VW Polo -16
Jo, det låter sinnesjukt med 17000 för kamkedjebyte, men kan de ta 1600kr för att byta en tändspole (lossa tre skruvar och lossa en kontakt) så är säkert 17000 helt rimligt för kamkedjebyte ur verkstädernas synvinkel. Såg på ett annat BMW-forum där en kille fått betala €2500 för samma sak.
Ni
958
Nip
320i-04
Men du tror inte €2500 är kamkedjebrott då - så ventiler och allt måste bytas?

E46 320i är ju 6a, senare 4-cylindrig.

Verkstad måste ju ge garanti och då byter de allt som kan ha påverkats - hellre än att göra om det igen för de inte bytte nog grejer.
T.o.m kolvar kan ju skadas om ventilerna inte hänger med, och ventilsäten i toppen också.

Hör med tidigare ägare om de bytt kam eller liknande och få lite historik bakom. Har de slarvat med moment och liknande kan de vara orsak att kedja slak. Om de inte sålt direkt till dig kan de ju vara ärliga i alla fall.

Om bilen varit stulen kan den ju varit utsatt för vad som helst iofs - övervarvad osv. Jag skulle kolla den hos polisen också.
To
21
Tompa76
320i -09
Hur gick det med detta?
Kostnaden låter korrekt. Vid kedjebrott och renovera toppen så stannar det inte vid den kostanden.

Jag har nyss gjort detta. Började med för höga avgasvärden som visade sig bero på slack kedja och ventiltider.
Hämtade ut den idag men fick tyvärr åka tillbaka till BMW då motorn morrade extremt mycket mer när den varvades. Är rädd att något blivit fel med balansaxlar eller liknande.

Jag lyckades få BMW att ta en del av kostnaden samt verkstaden gav mig rejäl rabatt på arbetet. Från början var kostnaden 24.000 då även båda vanosenheterna byttes (kostar 4000:-/st).

Nu är bilen igenom besiktningen och jag hoppas få löst vibrationerna. Om du gör reparationen så försök dokumentera hur bilen går innan du lämnar in den.

Om inte BMW tar någon del av kostnaden så skulle jag vända mig till någon annan.

Vet inte riktigt var du bor men jag talade med Rinaldo i Jönköping och han verkade kunna göra detta till ett betydligt bättre pris.

Googla på "N43 timing chain" så får du en bild av hur illa det är...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.