AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.717

Luftslang/ Bälg?

ph
39
phla
e46 Touring -05 facelift
Tjena, OPS kolla bild. Angående e46 touring. Körde till jobbet i morse och motorlampan började lysa gult. Sedan har den "visslat" lite när man gasar. Sen när man stänger av motorn så pyser det ordentligt. (som att öppna en kolsyrad flaska).
BILD: [IMG]Länk
Vad heter "slangen"?
Är det allvarligt att köra vidare?
Tycker bilen drar mer också.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Fixade till länken
Länk

Baserat på 83-90 mm slangklämman så bör det rimligtvis vara någonstans längs insugsröret. Har du en komplementerade bild som ger en bättre överblick över var denna spruckna slang sitter?

Kort och så har du en spricka.
[-] Finns sprickan efter LMM (luftmassamätaren) så drar motorn så kallad tjuvluft vilket ofta gör att motorn går lite dåligt och då speciellt på tomgång. Det är inget kritiskt och du kan köra vidare, men du ska se till att få det åtgärdat inom rimlig tid. Då är det nästan mer bråttom att kolla upp vilka felkoder som föranleder den gula motorlampan, för i värsta tänkbara fall kan det vara ett tecken på att något allvarligt kan hända och hinner du fånga upp det i tid så kan man spara mycket pengar på det.
[-] Finns sprickan före LMM (luftmassamätaren) så spelar det mindre roll. Byt ut slangen när det är lämpligt, tex i samband med någon annan reparation i framtiden.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag skulle gissa att det är slang #3 (se skiss nedan)
Länk

Isåfall är sprickan efter LMM och motorn drar troligtvis en del tjuvluft (det där kan vara anledningen till att den gula motorlampan lyser - men anledningen varför den lyser ska kollas upp oavsett).
ph
39
phla
e46 Touring -05 facelift
Hej! sprickan är runt hela slangen och är mellan nr.2 och nr.3. Precis innan luftburken/luftfiltret. Precis innan där man skruvar fast bälgen med den silvriga fästet. Förstår ni? :) mvh
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
#1 är LMM (luftmassamätaren).
#2 är slangklämman som man ser på din bild.
#3 är slangen som man ser på din bild.

Luftburk/luftfilter finns inte med i skissen jag länkade till (men om jag minns rätt sitter luftfilterboxen precis innan LMM'en)
Länk

Silvriga fästet?
ph
39
phla
e46 Touring -05 facelift
Japp, precis innan #2, alltså innan "fästet" till slangen. Får bli en ny luftbälg då. tacksam för dessa svar :-) mvh
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, ok! Då är det "fel" sida om LMM'en vad jag kan se tyvärr (det här är mer eller mindre standardfel och dessa delar får man nästan se som slitagedelar).

Luftflödet bör vara såhär
[Luftfilter] => [LMM #1] => [Luftbälg #3] => [Gasspjäll]

Men jag skulle oroa mig mer för den gula motorlampan än luftbälgen. Har du tur så beror den gula motorlampan endast pga den tjuvluft som motorn drar in nu. Har du otur så...
ph
39
phla
e46 Touring -05 facelift
Stort tack för hjälp, ska felsöka kod imorgon, hoppas på det bästa.
mvvh
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Jag har bytt alla slangar/bälgar på insugssidan. Det är som Slangen säger, slitagedelar och måste göras förr eller senare. Upplever BMW som väldigt känsliga för tjuvluft.

Att den "fnyser" när man stänger av motorn, det gör min 330 jämt. Ingen aning om vad det är, och har alltid gjort så trots helt täta slangar etc.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@phla : Vad var det för felkod du fick?

Sprickan du hittade låg innan LMM, så även om sprickan i luftbälgen sög in luft så mättes detta upp av LMM - så det ska inte ha orsakat någon tjuvluft. Men självklart ska luftbälgen bytas ändåså.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@phla : Vad var det för felkod du fick?

@phla : Har problemet löst sig?

Den spricka du hittade låg ju innan MAF-sensorn vilket inte orsakar tjuvluft (och tänd motorlampa). Så gissnignsvis fanns det mer sprickor längre upp efter MAF-sensorn.
ph
39
phla
e46 Touring -05 facelift
Gasspjällets bälg också!!! Allt har löst sig :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.