AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.786

E46 kod 0012 samt 00bd

Hej!
Motornlampan tändes, åkte och läste felkoder och fick då fram dessa.
Idag gick bilen dåligt och ville inte alls,var väldigt orkeslös.

Googlade koderna, trodde det var någon av lambasonderna men det verkar vara kamaxelgivaren?
Får fram båda två på utländska forumen.

Felkod för just kamaxelgivaren har funnits innan men inte gett någon tänd motorlamapa
Motor Control:
Engine / Motor
Fault: Lambda probe before KAT Bank 2 OBDII fault!
Code: 0012
Fault: Misfire detection cylinder 3 OBDII fault!
Code: 0034
Fault: :Lambda probe heating upstrem sensor 2 / Heat output oxygen sensor before cat bank 2 / DM-TL Module
Code: 00BD
Fault: :Canister purge valve stuck open / TEV stuck open / unknown fault code
Code: 00FF
Och om det nu är lamba, vilken av de två är det?
Finns de fler än de två man ser vid grenröret?
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Utgår lite från att du har en m54 motor (6 cylindrar). Det sitter två lambasonder på varje grenrör. Du har två grenrör. Dvs totalt fyra lambasonder.

Länk

Om det nu är lambasonderna som är trasiga...Misfire, feltändning på cylider 3 (bank 1) kan vara tändstift eller tändspole cylinder 3. Lamba probe bank 2. Vad det är som är fel utifrån koderna ovan vet jag inte.
E

Jag ser bara två st lambasonder!
Motorn är en 325i.

Vilken av sonderna är bank b?

Kan de vara så att misstämningen har triggat dessa problem?
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Du har en m54b25 motor. Den har fyra lambasonder, se länk ovan.

Det finns bank 1 och bank 2. Bank 2 är de tre bakre cylindrarna.

Jag skulle börja med att försöka avhjälpa felet med misständning. Det kan vara en tändspole. Jag skulle börja med att ta bort tändspolen och kolla stiftet på cylinder 3. Om stiftet är okej skulle jag skifta tändspole 1 och 3. Får du felkod på cylinder ett så är det med största sannolikhet tändspolen. Att tändspolar går sönder är inget ovanligt fel på M54 motorerna.

Motorn ska gå hyggligt bra med trasiga lambasonder. Motorstyrningen är programmerad för att kunna hantera vissa givarfel utan att motorn slutar fungera.

E
Jag ser bara två st lambasonder!
Motorn är en 325i.

Vilken av sonderna är bank b?

Kan de vara så att misstämningen har triggat dessa problem?
Br
22
Bryll
320d F31 -14
320d E46 -03
328i E46 -98
Misstänker att de sonderna du ser sitter på var sitt grenrör synligt innifrån motorrummet. Det är reglersonderna.
Sedan sitter det två stycken efter varje katalysator (under bilen) som är diagnossonder. De kollar så att katalysatorerna gör sitt jobb (enkelt uttryckt).

Som E skrev, strunta i sonderna just nu och koncentrera dig på misständningen i första hand. Sen om felet på sonden kvarstår får man titta på den.
Uppdatering:
Bytte stift och skiftade tändspole, inga mer felkoder på misständning.
Däremot låg det en felkod att misständningen berodde på att den fått för lite bränsle.
Den har dock inte kommit tillbaka mer.
Men jag ska byta bränslefilter samt göra en spridarrengörning så jag kan utesluta det iaf.

Nu finns de två felkoder kvar
1 kamaxelgivaren sensor 2 bank b (insugs sidan?) fick tag på en begagnad och bytte,koden fanns dock kvar. Så jag ska beställa en ny & prova och då byter jag även på avgas sidan.

2.P0152 circuit Huigh volts bank 2 sensor 1
Som enligt googel kan bero på

Potential causes of an P0152 code include: Bad bank 2, 1 o2 sensor incorrectly reading rich condition Engine running rich and o2 sensor Correctly reading rich condition Signal shorted to voltage in harness Wiring harness damage/melted due to contact with exhaust components Vacuum leak (make have lean codes (P0171, P0174) present with it) Leaking injectors Bad fuel pressure regulator Bad PCM

Här är jag lite osäker på var jag ska börja, jag tänker börja med ovantående som jag skrev och sedan gå vidare.
Kan dock utesluta tex söndrigt avgasrör osv då bilen besiktades i måndags (felen kom 2 dagar efteråt) och bilen besiktades med bra avgasvärden

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.