AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.890

Bmw e39 528ia -97 Touring Elfel tjuvström sveper bort ström...

va
38
vadkanmanheta
520I Touring -02
Tjena. nu är det så att har stött på ett ganska stort problem. bilen tömmer batteriet om den får stå 3 -4h. Har haft problem länge med att säkringen till koffertluckan alltid knäcks. men bilen har inte tagit tjuvström tidigare av det. men nu när jag skulle starta bilen imorse så var den helt död. orkade knappt låsa upp centrallåset. stoppade i laddaren och for och jobbade. 2-3 h senare så kom jag tillbaka och då stog det att det var full power (13,60) i batteriet så tog bort laddaren. kom hem nu 2h senare på lunchen och då hade den 7volt i sig endast. och orkade knappt öppna centrallåset igen... tog voltmätaren och mätte några säkringar t,ex nr 50 (Luftfjädring)0.01 Nr 54(bränslepump) 0,00(anledningen var för att hörde ett surrande direkt jag öppna en dörr under baksätet) Nr 53 ( som går till koffertluckan.) då helt plötsligt var det 7,10-7,18 den slog ut. och den säkringen är ju som sagt knäck t.om. sen vet jag inte om det kan ha nå med navigatordisplayen å göra. ibland när jag öppnar en dörr så kan den börja flimra. hjälper inte att gå ut och låsa bilen. ibland kan den hålla på så ett tag. allt detta är då nyckeln ej varit i tändlåset. Ngn som känner sig villig att försöka hjälpa mig så gott som möjligt? och just det. har ej sett något kabelbrott vid gångjärnen vid koffertluckan.
Hej,

Du kan nog utgå från att batteriet inte mår särskilt bra nu. Det är antagligen slut. Några djupurladdningar är inget bra alls och vem vet i vilket skick det var innan?

Men en åtgärd kan vara att sätta det på en dygnslång laddning med en bra laddare. Det finns de som skall kunna klara att "pulsa" liv ett så gott som dött batteri. Två-tre timmar med en 4-8A laddare räcker åtminstone inte till för att rädda ett svårt urladdat batteri. Det blir ingen "full power" av det.

Egentligen vill jag tillråda ett nytt batteri. Men - innan - du satsar på det, eller åtminstone i nära anslutning till att du installerat ett nytt batteri, bör du kolla just tjuvström OCH generatorns laddning.

Tjuvströmmen mäter du genom att seriekoppla en amperemeter mellan en batteripol och motsvarande kabelsko. Vänta 15-20 minuter, medan bilen somnar helt. Ca 30 milliampere får det vara då. (OBS! amperemetern bör kunna klara åtminstone 10 A, eftersom strömmen i början av detta test kan vara av den storleksordningen.)

Går inte strömmen ner såpass, får du börja rycka säkringar. Nu tycks bilen redan ha en del sömnproblem, så prova med de de säkringar du närmast misstänker. Om du inte hittar felet då, är det bara att fortsätta. Det där som surrade under sätet kan väl vara navin? Den vaknar lätt och är nog en inte helt ovanlig strömtjuv. Men, som sagt, kolla!

Generatorn bör ge drygt 14 volt över batteripolerna på tomgång.

Temat diskuterades nyss här: Länk
Kanske du får fler tips i den tråden. Fast den är inte riktigt avslutad än. Vi väntar på facit där.

/Lennart
va
38
vadkanmanheta
520I Touring -02
Öh testade mäta tjuvströmmen men. Fast ja har en somnklarar över 10 A så slog de endast gnistor å visade inge resultat. Varför?
ja
150
jas01
BMW 530D F11 -13
BMW X1 2,0D -11
Vad mäter du med?
Hur mäter du?
Var mäter du?
Jag provar igen: försök att minimera strömuttaget, d v s stäng av allt som tar ström så långt det går. Ingen tändning på. Lossa en av batteripolernas pol-skor och koppla in amperemetern. Kolla så att instrumentet är inställt på strömmätning. Alternativ: batteriets minuspol - instrumentet - jord. Eller pluspol - instrument - (röd) plusledare.

Att det kommer en (liten) gnista just i kontaktögonblicket kan nog vara ok. Men instrumentet bör sedan visa hur stor strömmen är. Om den är för hög för instrumentet, kanske inget värde visas direkt? Men om du har gjort rätt och instrumentet tål den initialt antagligen rätt höga strömmen, bör det så småningom visa ett successivt avtagande värde. Se upp med eventuell polaritet också. Normalt visar instrument ström i båda riktningarna, fast med olika tecken (+ resp. -). Men man vet aldrig.

Alternativt kan du koppla en ledare parallellt med instrumentet, så att initialfasens ström inte behöver gå genom instrumentet. Efter en lämpligt lång tid - kanske 15 min - tar du sedan bort den parallellkopplade ledaren. Då bör du få fram viloströmmen.

/Lennart
va
38
vadkanmanheta
520I Touring -02
Voltmeter 10A inställd. Tagit lös pluspolen å från den till plus batteriet. Testat minus till minuspol å
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.