AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
20.902

Falck eller AssistansBolaget ?

gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Hej

Tänkte kanske teckna nån vägassistansförsäkring till X5:an bara för säkerhetsskull. Har fått hem två olika erbjudanden, ett från Falck som vill ha 595 kr för ett år samt från Assistansbolaget som vill ha 390 kr för ett år. Båda Europatäckande säger dom.

Falck är ju ganska välkända men AssistansBolaget har jag inte hört talas om.

Nån som har någon input om vad man ska välja?

Eller ingår assistans i min helförsäkring måntro, måste kanske ringa trygg hansa och fråga.

mvh
Gustaf
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Det är inte alla assistans bolag som tar bilar som har passerat ett visst milantal det får du kolla, själv använder jag för närvarande SBM sen har du ju även Motormännen att titta på.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Assistans ingår i princip alltid i halvförsäkringen men då med en liren självrisk typ 1500:-

Ställ det mot hur sannolikt det är att du behöver bli bärgad så tycker åtminstone jag att assistansförsäkring verkar rätt onödigt.

-------
//Lövet
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Läste försäkringsvillkoren hos dem. Verkar som hos Falck är abonnemanget kopplat till bilen medan hos AssistansBolaget kopplat mot mig som person och således gäller det mot det fordon jag färdas i. Fordonet får vara max 15 år för bägge. Står inget om milbegränsning hos nån av dom.
Hej,
Glöm åtminstone Falck. Andra liknande "försäkringar" antagligen också. Du har väl räddning som en del i din ordinarie försäkring? Den räcker långt i jämförelse. Visserligen en självrisk, men hur stor är sannolikheten för att du får ett oplnerat stopp?

Ovanstående baserar sig på en resa t o r Tyskland i vanligt ärende. Med fyra personer och släp. Generatorn gav upp i Danmark en lördag-em. Bärgningsbilen dök upp efter ganska kort väntan, men sen? Falck, vad kan ni hjälpa till med?
- Nja, släp ingår inte i försäkringen. (Men det bekymrade inte den gemytlige bärgaren.) Hyrbil? Nja, minsta sorten, kan hämtas på Kastrup. Bärgaren tar er till Toyota i Köge. Föregående två-och-en-halv-raders beskrivning tog ca fyra timmar att förverkliga. Då hade alla affärer stängt, så att reservplanen - att köpa två nya batterier och chansa på miniförbrukning och köra hem till Göteborg - helt sprack.
Till slut offrade sig en son, avbokade tänkt kompismiddag, körde till Biltema , Göteborg, i sporrsträck (stängde kl 17), köpte två batterier och körde sen min förra tolva i nån sorts rekordfart till Koege. I med batteri nr 1 och sen iväg. Det höll faktiskt - trots det nu nödvändiga halvljuset - hela vägen hem och lite till.

Beklagar ordflödet, men jag blir så upprörd när Falck (f ö även till mig idag - uppenbarligen helt historielöst ) lockar med att "vi hjälper dig...". I h-e, heller. Du får ersättning för utlägg, kanske ("... Men tågbiljetten får inte kosta mer än 6-700 kr per person....")

Nä, glöm Falck och antagligen de andra också, och ta smällen om den kommer. "Din hjälp, om det händer...", herregud!

/Lennart
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Lövet: jo du har rätt i det. Men assistansförsäkringen löser ju även resa hem osv för familjen samt övernattningar om det behövs. Brukar halvförsäkringen täcka sådant?
gustav76: var jag verkligen så otydlig? ;)

/Lennart
Kände på mig att jag spytt galla förut...
Länk

/Lennart
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Lennart nej du var inte otydlig, tror vi postade våra inlägg precis samtidigt så jag såg inte ditt.

Tack ska ringa trygg och kolla.
Brukar väl ingå bärgning i normal försäkring (eller ev. mot tillägg). Själv tecknade jag Falck inför en europaresa på en tidigare bil som jag endast hade trafikförsäkring på. Tyckte det var ett prisvärt alternativ till att höja nivån på ordinarie försäkring. Har dock ingen erfarenhet av att utnyttja Falcks försäkring. Tycker dock inte det är så konstigt att den inte täcker ett tillkopplat släp. Den gäller ju för ett fordon med visst registreringnummer och endast detta.

Mvh Johan
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Kanske inte du tycker Jiie men om man varit och köpt fulöl i Tyskland så har man nog inte samma åsikt ;)

Men när det gäller "vanlig"försäkring så går väl släpet på dragbilens försäkring så länge den är påkopplad.
Jiies vinkel är naturligtvis korrekt. En schysst tilläggsförsäkring, eftersom han annars stått där med byxorna helt nere om något gått snett på Europa-turen. Men konceptet är kanske inte tillämpligt på så många ägare till bilar här i forumet. Det kunde i o f s ha blivit en intressant statistik: hur många har bara trafikförsäkring på sin bil? Ny tråd?

Men eftersom Jiie aldrig behövde anlita Falck, blir slutsatsen av hans inlägg egentligen bara, att han hittade en försäkring som han tyckte att han kunde betala. Det gjorde nog jag också, när det begav sig. Skillnaden är bara att jag också fick veta vad jag betalat FÖR.

Vad gäller släp, kanske Falck (m fl?) kunde vara lite tydligare med det villkoret. Hur många husvagnsdragare kan man ha lockat till sig med "Vi hjälper dig... Hemresa... Hyrbil... Hotell... Bla bla bla" ?

Nä, Fimpa Falck!

/Lennart
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej, bra puts b t w!:)

OKQ8:s backupförsäkring har jag tecknat på de bilar jag har, ingen åldersgräns på bilarna däremot övre körsträcka på 200.000km. Länk Ett OKQ8 kort krävs men det hade jag redan.

Försäkringsbolagens tilläggsförsäkringar är ofta dyrare iaf, det jag kollat.

Lycka till!
Asken
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jag har assistansförsäkring hos Solid. Använt den två gånger; en gång på ett kalhygge med trasiga kablar i bränslenivågivare och senast i vintras när batteriet dog mitt i stan.
395:- /år
Ingen självrisk
34000 mil på mätaren
Tillsammans med försäkringen hos Länsförsäkringar är det klockrent med bärgning och hyrbil, tror jag hade hyrbilen i 3-4 dagar och betalade ytterst lite, det var någon låg km-avgift. Totalt (förutom nytt batteri) gick det på typ en hundring.

___

Min bil: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.