|
|
|
|---|---|
| köpte en bmw och kom på nu i efter hand att den lilla plastnyckeln inte finns med borde jag byta lås ? | |
|
Vid en service begärde jag att avaktivera alla nycklar utom de jag gav dem. Det kostade en tusing, och jag fick ett intyg att så skett(Förenade bil, Malmö). Det är serinr typ på nycklar som reggas i bilen, inga lås behöver bytas. |
|
| Plastnyckeln lär inte ha nåt elektroniskt inbyggt eller har den det? | |
| bra fråga , har haft en sån plast nyckel innan det känns ju inte som om det skulle vara något elektroniskt i den då jag ej la märket till någon batteri lucka . | |
| Vad är det för plastnyckel ni menar egentligen? Är det något till dom nyare bilarna eller? =) | |
| jag har en till E39 iaf, och hade till E60 | |
|
Blev nyfiken och tittade i min instruktionsbok. Där nämns fyra nycklar, två normal-nycklar med fjärr, en reservnyckel att ha i plånboken och en nyckel som inte passar till handskfack och bagagelucka. 1 Master key with transmitter for radio remote control. (Avser två st likadana, alltså) 2 Spare key for storage in a safe place, such as your wallet. This key is not intended for continuous use. (Denna skulle kunna kallas plastnyckel - inte kollat så noga, men jag tror att den är i svart plast. Fast jag undrar hur en sådan fungerar ihop med larmet. Det borde lösa ut, när fjärren saknas. Kasta sig in och vrida på tändningen?) 3 Door and ignition key The locks for the luggage compartment lid and glove compartment cannot be operated with this key – this is useful for valet parking, for instance. /Lennart |
|
|
Nyckel kan vara helt passiv i sig, behöver inte ha batteri. Ung. som etiketter du sätter på produkter som stöldskydd i affärer kan du ta energi från omgivningen och producera något ut. Eller id-chippade husdjur osv som kan avläsas med yttre scanner. Batteri behövs för fjärrnyckel. |
|
|
Det inser jag. Inga problem. Men om jag på min låsta och larmade (gamla) bil dristar mig att låsa upp genom att sticka in (fjärr-)nyckeln dörrlåset och vrida om, går larmet. Skulle plastnyckeln ha en annan teknik? Så att den larmar av bara genom ett inbyggt chip? Så borde det ju vara. Får nästan gå ut och prova genast. /Lennart |
|
|
Så. Provet genomfört. 1) Låst med fjärren, öppnat genom att vrida dörrlåset med fjärrnyckeln. Larmet går, men inte förrän jag öppnar dörren. Slutar när jag vrider på tändningen (jag provade inte att starta motorn, men det hade nog gått.) 2) Låst med fjärren, öppnat med plastnyckeln. Exakt samma resultat som ovan. Jag provade inte "valet key", antar att det hade blivit samma resultat. Vilket torde innebära att larmet i sådana sammanhang (där t ex en hotellanställd parkerar bilen åt en) inte bör vara aktiverat när hen tar bilen. Och har bilen låsts med en sådan nyckel - då alltid förstås genom vridning i dörrlåset, är larmet alldeles säkert inte aktivt. /Lennart |
|
| är en e46 jag har om ni undrar 2004 års modell . är det så att bara vissa modellar får med sig en plast nyckel ? | |
|
Diskuterade nyss frågan med en son som har en betydligt nyare 3-serie, ca -14. Samma sak där ( han hade sin plånboksnyckel med sig och provade den). Larmet går. Vi fullföljde inte hela testet med start o s v - lite sent på dagen för det Men i princip verkar den saknade plastnyckeln vara en säkerhetsrisk. /Lennart |
|
|
Jaha o... Jag fick då bara med 2st fjärrdosor jag när jag kpte min E91 -09. Aldrig reflekterat över att jag skulle behöva nå fler nycklar. Jag har alltså bara fjärrdosorna (med en nyckel i) som man stoppar i tändningslåset. |
|
|
Bilen är kodad så i Europa att larmet varken aktiveras eller avaktiveras med nyckel i låset. Ska inte svära på det men jag är nästan säker att man kan ändra det med DIS, på samma ställd man kan aktivera blink vid upplås. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Monno, då är allt exakt som det ska. De separata plånboksnycklarna utgick förra decenniet i samband med E60. E90, F10, F30 mfl har en integrerad mekanisk nyckel i fjärrnyckeln istället. Vid behov kan den tas ut för att aktivera/deaktivera airbagen, eller öppna det mekaniska låset i dörren om bilen blivit strömlös och inte kan öppnas mha fjärrlåset. |
|
| Epsilon: Aha ok! Tackar för svaret. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.