|
|
|
|---|---|
|
Jag fick upp detta felkod på min BMW scanner. Har försökt radera felkoden. Det gå bort men nästa gång dyker det upp igen. Nån som kan säga mig vad det är som är kass. Bilen är en BMW 530 2001 Länk: Länk | |
| Och det är det röda felkoden jag syftade på | |
| Men det gula dyker också alltid upp men ha för mig det inte är kris när det är gult. Men kan vara bra att veta om nån vet vad det är och hur man åtgärda det. | |
|
Det är väl värmeelementet i termostaten som är kass, bara att byta termostat. kan även vara kablaget till ovan men det är mindre troligt. Sök här: Länk så att du får tag i rätt reservdelsnummer- FAF |
|
|
Ganska vanligt fel att värmeelementet i termostaten går sönder. Den skall värma upp termostaten vid hög motorbelastning så den öppnar/kyler motorn bättre vid dessa tillfällen. Vid vanlig/lugn körning har den ingen funktion om det inte är extremt varmt ute (typ ökenklimat). Jag har också den felkoden på min termostat och den skall bytas vad det lider (ligger en ny termostat i garaget) men jag känner ingen panik och tänkte byta den samtidigt som vattenpumpen byts i förebyggande syfte framöver. (ligger en pump också i garaget, men känner ingen större panik för den heller - bilen har rullat drygt 21000 mil, men tänkte byta båda innan 25000 i alla fall). Ny termostat kan du köpa via t ex. Reservdelar24.se Satsa på Wahler eller Behr, de levererar termostater till bland annat BMW. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ok tack grabbar! Är det en svårt jobb eller är det nåt man kan göra själv?? | |
| Förresten är reservdelar24 och bildelaronline24 samma företag? då hemsidan ser ganska identiska ut. | |
| Och tror ni att det gula felkoderna kommer försvinna efter byte av termostaten? | |
|
Bytet av termostaten är enkelt, men man måste lossa lite delar och har du automatlåda måste viskofläkten bort (manuell låda brukar ha elfläkt och då lyfter man bara ur fläkten efter att ha lossat kontakten och en skruv och låsnit). Sedan sitter det en fläktkåpa som tydligen gör att det är svårt att komma åt/ta bort viskofläkten. Själva termostaten är en elkontakt och två skruvar, samt två bygellåsta (öppnas med en flatmejsel eller liknande och låses genom att trycka ner låsningen igen) slanganslutningar. Det jobbet är enkelt - jag bytte termostaten på parkeringsplatsen på E46:an som har samma termostat. Den bilen hade elfläkt så det underlättade. Ja, det är samma firma i grunden, men varför de har två hemsidor (kanske har fler) vet jag inte. Ditt kundkonto fungerar på båda hemsidorna och även rabattkoder. Kontakta kundservice via chatt-funktionen innan du lägger din order, så får du en kod som ger 5% rabatt! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack Johan B för all info. Men jag tror jag lämnar in den hos verkstaden. Såg en videoklipp på youtube och tyckte det va lite för mycket för mig. Sen måste man tappa kylarglykolen osv... så tror nog bäst jag lämnar in den. Kan väl inte kostar så mycket väl för bara jobbet? Jag hittade en av märket wahler du nämnde. Den kostade bara 356kr. och det va det billigaste :) tänker beställa den och låta verkstaden byta den åt mig. |
|
|
Du behöver inte tömma systemet på kylarvätska för att byta termostaten. Det kan rinna ut lite kylarvätska men det är inga större mängder. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Aha... Ja men ska höra med verkstaden idag hur mycket dem tar för jobbet först. Blir det för dyr ska jag nog överväga och försöka byta själv. :-) | |
| har varit hos verkstaden idag. Dem sa att det är inte nödvändigt att byta termostaten om bilen går bra och att temperatursmätaren inte visar för varmt motor. Så frågan är ska jag byta ut den eller inte?? För bilen gå bra alltså och att temp på bilen är alltid på 90 grader så ha inte märkt att mätaren visar att bilen är värmare än 90 grader. Sen skulle dem ha 1300kr för jobbet inklusiv glykol. | |
| Nu har jag äntligen fått bytt termostaten. Passade på byta vattenpumpen i samband med jobbet i förebyggande syfte som JOHAN B nämnde. Köpte vattenpumpen från biltema :) Då jag bestämde byta den i sista minuten. Hoppas den håller :) Och det röda felkoden är borta nu. Men det gula felkoden finns kvar. Nån som kan säga mig vad det gula felkodsvarningar är för nåt? Kan det vara nåt med lambdasonden eller katalsyatorn?? | |
|
De gula är skuggkoder och av någon anledning går de inte att nolla alltid med BMW scanner. Jag har exakt samma koder på min 530. På 540 har jag en gul på SRS som vägrar släppa. Tar du ett annat instrument så syns de inte, typ Autocom. Bara att strunta i dem kort sagt. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Jaha ok! Då vet jag det. Men skönt att det röda är är borta i alla fall :) Tack Ola!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.