AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.080

BMW 330ix Automat E91 2010 Problem vid kallstart/Noxsensor/spridare

Har nu haft min 330i hos BMW-verkstad efter att bilen vid ett tillfälle i somras högg till och gick in i safe-mode. Vid det tillfället så startade jag om bilen. Och den gick som den skulle igen. Detta har där efter inträffat ca 4 gånger på ca 200 mil.
Låter ungefär som att den går på 5 cyl, vid omstart - helt funktionell o går riktigt bra.
Åkte och gjorde en diag på bilen där de indikerade att NOX-sensorn var kass.

Lämnade in bilen kvällen innan de skulle göra kontroll.
Där med gjorde de även ett spridare-test vid en kallstart på morgonen. Enligt BMW så konstaterade de att SAMTLIGA var dåliga.
Osannolikt tycker jag att ALLA spridare är kass?
Noxsensorn byttes ( ca 3900kr + arbete ).
Bilen är fortfarande lika trälig vissa mornar. Men går för övrigt kanon, ingen effektförlust eller konstigheter under körning alls. Efter Nox-sensorbyte så drar bilen normalt med soppa. Innan dess väldigt mycket mer..
Motorlampan tändes när jag åkte från verkstaden..

Hur ska man gå vidare med de här? Är de så troligt att detta är felet? Spridarna kostar drygt 15000-18000+arbete att byta.

Värt att kolla spridarna på någon som bara håller på med detta?
Kan detta gå på någon typ av Goodwill ? Motorgaranti har gått ut då bilen rullat ca 14000mil.

Sett mardröms-scenarios här där folk bytt delar i bränslesystem höger till vänster o efter en 40-50tkr så har problemet KANSKE löst sig. Känns rätt hopplöst att ge sig in i det.
Dr
252
DrDazed
420DA,F36 GC, M-sport -15
Usch, lider med dig.. Dyra delar de där :/

Tyvärr skulle jag tippa på att det är bra att byta samtliga..
Vet du om de är utbytta tidigare? Högtryckspumpen bytt?

Jag har haft samma problem som dig.. Bytte en jävla massa prylar, som dock alla larmade... Först efter jag bytte samtliga spridare så känns bilen normal,, ta i trä.. Bara kört ngn vecka än så länge.. Min var sjukt orolig på tomgång vid kallstart.

Har lämnat in den 4ggr, ena gången bytte dem en spridare som larmade.
Hjälpte uppenbarligen inte, snackade om att byta alla men gjorde inte det då.
sen efter par varningslampor till.. Påstod dem senaste gången de inte fanns någon felkod men drog sedan slutsatsen om att byta resten av spridarna och högtrycksensorn, vilket verkar ha hjälpt än så länge. (dock har jag nu bytt allt som finns angående bränslet... :P

De brukar föredra att byta alla samtidigt, men låter märkligt om alla skulle larma. Mina verkar ju inte larmat alls fast de verkar strulat.. förutom en då.

Har svårt att tro att alla mina utbytta delar varit trasiga, vore rätt sjukt isf. Så man undrar hur pålitliga larmen är. Hade jag inte haft bilgaranti hade jag legat på psyket vid detta laget :p

Min trevliga historia: Länk
Ja, de verkar vara problem med dessa på många BMW-bilar.
Hur som helst. Jag körde slut på soppa, tankade i en Redline Injektor-rengöring och tankade full tank.

Efter detta så har problemen mer eller mindre försvunnit.
När bilen är Kall så har den mycket mindre problem med jämn tomgång. Om inte helt problemfri..

Har kört ca 150 mil sedan dess. Det som ska tilläggas är att jag i princip alltid numera kör 4 mil om dagen, var av 2,5 mil på 110 väg. Om det nu kan göra någon skillnad att bilen får komma upp i temp ordentligt samt att slippa Dödens rödljus-trafik vilket inte heller verkar skonsamt för dessa maskiner.
Dr
252
DrDazed
Fan vad gött! Hoppas det håller i sig :)

Det kanske är en bra idé att göra det ibland då..
Min bil hinner aldrig bli varm när jag kör till tåget typ varje dag :(
Sjukt man ska behöva noja för en bil som kostade över 400papp ny och är 5 år gammal :p
Kan bara hålla med, en bil för närmare 500tkr bör ha lite mindre problem. Inte minst med bränslesystem.

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Felsöker man aldrig??
Är det något problem att mäta bränsletrycket på dessa motorer? (På ej direktinsprutade finns ett mätuttag).

Mäter man bränsletrycket får man ju veta om pump ger rätt tryck samt om högtrycksgivaren mäter rätt tryck. Sen kan man ju börja renovera/byta spridare men inte tvärtom?

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Dr
252
DrDazed
När min larmade på bränsletrycket så gjorde de tester och de visade normalt tryck. ^_^ Så larmen är nog lite mystiska..
I det här fallet gjorde de ett test ( kallstart ) på spridarna. Och ansåg I det att ALLA var kass.. Vet inte riktigt vad som kan vara kass på en hel uppsättning spridare. Pratade med en del insatta personer om detta och bad mig åka till någon som inte är BMW-certifierad, alt kolla med någon som kan spridare specifikt för att kolla spridar-bild. Rengöring kunde troligen hjälpa, men bmw sager att de är kass och att de kommer bli ännu mer kass...

Tycker det är lite vag slutledningsförmåga när ett program på en dator indikerar bränsletryck och nox-givare och resulterar i att 6 av 6 spridare skulle vara dåliga.

Efter lite sökningar så verkar just nox-givare vara ett jävla påfund.
Dessutom verkar de ju ha en apteringstid efter byte på ca 60 mil innan bilen går helt normalt igen. stämmer det?
Dr
252
DrDazed
Jag märkte ingen skillnad efter jag fick ny NOX-sensor..
ad
71
adb
BMW E61 530i lci
Har nyligen haft samma problem med min 530(n53)försökte också komma undan billigare med att först byta en spridRe(den som visade felkod) sen uppdatera mjukvaran och byte av lambdasond. Efter det byttes resterande spridare och bilen fungerar nu som den ska...så tyvärr tror jag du åker på spridarebytet.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Min poäng var ju lite att om man bara gör självtest som förlitar sig på tryckgivaren och den luras så märker man inte det. Å andra sidan är det extremt onormalt att tryckgivare går sönder.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.