AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.423

BMW 3/4-serie problem med musikstreaming

Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Hej.
Nu är måttet rågat!

Jag är Riktigt trött på ljuduppspelningen på min BMW 4-serie nu och vill höra om det är fler som delar mina problem.

1. När jag sätter mig i bilen och klickar på "MEDIA" så startar streamingen från telefonen. Men varje gång jag gör så - så startar iTunes i telefonen och telefonen börjar spelar upp någon Skit U2 låt som gavs ut gratis förra året. För att byta till Spotify måste man först klicka på radio, och sedan på Media igen. och då KANSKE det fungerar om man har tur.

2. När man lyssnar på Spotify och byter låt - så syns ju aldrig nästa artist eller låt på skärmen. Utan istället står den förstsa låten kvar på skärmen.

Varför är det såhär?

Jag körde en Volvo XC60 i helgen en gammal skrutt som är två år gammal - och DEN klarar detta. Varfö klarar inte min BMW detta?

4-serie årsmodell 2015 med Navi Pro och Harman Kardon ljud.
Telefon: iPhone 6
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Din punkt 2 upplevde jag under en period men det har försvunnit. Osäkert på om det försvann när jag uppdaterade själv (BMWs bluetooth-update via hemsidan) eller om det försvann när bilen fick ny mjukvara av BMW. När är bilen byggd? Kanske finns en nyare mjukvara hos BMW som du kan få på garantin?

Punkt 1 känner jag inte igen, men jag kör mest med snapin-adapter och Spotifys app via iDriven.

Kan hålla med om att det är instabilt rent generellt, och jag tror felet ligger både hos BMW och hos Spotify (i mitt fall, enda musiken jag streamar).
Spotify är ju förberett för BMW om man har Apps. Fungerar hur bra som helst.
Jo
212
Jore
Tesla Model 3 -21
Tesla Model 3 -19 (Såld)
F31 318dx -15 (Såld)
E91 320d -11 (Såld)
Punkt 1 stämmer in även på min F31. Ibland hoppar spotify igång av sig självt, men oftast blir det som du beskriver.

Punkt 2, för mig visas den aktuella låtens namn på skärmen.

Dock stör jag mig på att det inte går att byta låt på ratten! Det funkar dock att byta låt på knapparna intill cd-enheten, men krävs att man lutar sig lätt framåt och sträcker sig. I-landsproblem ja, men har man köpt en sprillans premiumbil ska väl saker funka.

3-serie 2015, tillverkad i mars. Harman Kardon
Samsung Galaxy S4 Active
Spotify via bluetooth
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Imolarot>> Att BMW Apps med Spotify fungerar "hur bra som helst" tycker jag är att ta i. Det är buggigt och bråkar för mig nån gång i veckan oftast. Även med senaste mjukvarorna från BMW. När det fungerar är det jättebra, men det är alldeles för instabilt för att vara ok.

Jore>> Hur menar du att det inte går att byta låt på ratten? Fungerar det inte att använda scrollhjulet på högersidan?
Wiberg: Okej, hade inga som helst problem med min på slutet och använde den dagligen. Kanske är mer problem med NBT, hade CIC i min F30.

Kör Apple Music nu i stället och då fungerar implementeringen perfekt även utan appar eftersom den tolkas som vilken iPod som helst och startar direkt utan fördröjningen innan Spotify integrerats/startats.
Jo
212
Jore
Tesla Model 3 -21
Tesla Model 3 -19 (Såld)
F31 318dx -15 (Såld)
E91 320d -11 (Såld)
Wiberg: Scrollar man på hjulet på högersidan på ratten får man upp en text i instrumentpanelen som säger "ej tillgängligt" eller liknande. Jag kan annars byta tex radiokanaler med samma scroll så funkar gör den. Det är just spotify som spökar och har alltid gjort. Hade samma bekymmer i E91.
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Okej då det ska väl motvilligt erkännas att en SW-update av mjukvaran i bilen gjorde saken aningens bättre. Hann inte prova jättemycket men Meta-datan från låtarna följer med nu när man byter låt i alla fall. :)
Återstår att se hur det fungerar med mitt problem att den hellre spelar musik från iTunes än Spotify dock. Har Apps i bilen men aldrig förstått syftet med det så jag har ännu inte använt det 0:)
Jo
212
Jore
Tesla Model 3 -21
Tesla Model 3 -19 (Såld)
F31 318dx -15 (Såld)
E91 320d -11 (Såld)
Wiberg: Såhär ser det ut: Länk
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Nikeman>> Om du ofta använder Spotify så är Apps-implementeringen av det faktiskt rätt bra. Om du använder USB-kabel eller snapin-adapter för telefonen och har Spotify igång på telefonen så får du upp ett Spotify-val i iDriven under "Multimedia". Blir lite smidigare då, man kan byta spellista, köra igång Spotify-radio och lite mer.

Jore>> Det där ser märkligt ut! Jag använder alltid högerhjulet på ratten för att byta låt. I och för sig annan telefon.. S4 verkar inte vara med på BMWs kompabilitetssida (Länk. Kan ju vara värt att försöka med att uppdatera mjukvaran ändå, det verkar märkligt att det inte skulle fungera.
Jo
212
Jore
Tesla Model 3 -21
Tesla Model 3 -19 (Såld)
F31 318dx -15 (Såld)
E91 320d -11 (Såld)
Uppdaterade SW men märkte ingen skillnad någonstans. Får nog se mig efter en nyare mobil.

Det är alltså Spotifys låtar som inte kommer upp i högra rullens meny. De få standardlåtar som finns i mobilen går att bläddra mellan. Men det kommer mest upp av misstag, som TS beskriver som punkt 1.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Kanske är så att låtbläddring inte stöds på din telefon. Fast då borde ju inga låtar fungera och inte att bara Spotify bråkar.. Har tyvärr inga idéer dock, men kanske värt att fråga BMW.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Tråkigt att så nya bilar har såna problem. Själv kör jag med en bluetooth dongle till aux inhandlad på teknikmagasinet för 400 spänn. Trycker bara på en knapp och musiken fortsätter spela där jag var sist. Behöver inte ens ta ur telefonen ur fickan. Hur smidigt som helst.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.