AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.824

Någon fler som har både BMW bil och mc?

St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Någon fler som kör både BMW bil och mc?

Själv har jag en 3-touring 335i och en BMW g650xmoto. Det känns som om bil och mc benen länge har haft något olika brand image, men de börjat nu närma sig varandra. Vad har ni andra för perspektiv på detta?

Förut har BMW mc varit något gubbiga men blir alltmer heltäckande med också ungdomligare modeller.

Själv tycker jag bil och mc kompletterar varandra fint, både körglädjemässigt och praktiskt. MC är praktiskt i storstan och bilen med familjen. Körglädje på mc och bil är som olika glasssmaker. Båda goda men olika.

ja
150
jas01
BMW 530D F11 -13
BMW X1 2,0D -11
Gubbiga?
HP2, HP4, RR ...
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
De tillhör vad jag menar den senare generationen spännande, ledande, sportiga och "unga" hojarna. Ledande har de annnars varit länge inom tung on/offroad och touring.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag har en Aprilia Mille -03 och gillar man den sortens hojar fanns tidigare inget att hämta hos BMW. Men nu har de ett flertal bågar som intresserar mig.

Exempelvis R Nine T är en tuff caferacer som lockar. R1200R i designen från 2015 har en vettig effekt på 125hk och är nu ett attraktivt val för en naken cykel med twinmotor. Samt att S1000R är en riktigt värsting i streetfightersegmentet. Aldrig funnits så här många BMW-cyklar som jag faktiskt vill ha.

Jag håller med om att BMW MC ryckt upp sig rejält och att mixen av MC/Bil är ju väldigt trevlig. Vad är bättre än en leksak? Två... :)
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Jag kör en Triumph Street Triple R 2010 med Arrow helsystem och tail tidy, men hade gärna kört naken BMW hoj i 600-800cc-klassen.

S1000R blir så himla dyr att försäkra (och köpa).
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Själv känner jag att jag behöver en r1200gs lc med den ikoniska boxermotorn. Numera precisionsvattenkyld med 125 hk (likksom r1200r). Då skulle jag ga Båda BMWs ikoniska motorer (den andra då den raka sexan). Eller så kanske de släpperen naken hoj med 1,6 literssexan som nu enbart finns på en stor touringhoj. Det vore lent! Vem vet vi kanske får se en sån liten sexa i en bil snart också. Helst med lite turbo då.

St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
@qsacage: r1200r vore väl ett alternativ. En tvåcylindrig 1200 är som en 600 med fyra cylindrar effektmässigt.

Nu kör jag encylindrig BMW, en fin kontrast i gångkultur mot den raka sexan. Den har sim charm den också.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
qsacage: S1000R kostar en del, men den lockar lite ändå, men R1200R är nog ett mycket vettigare val för plånboken. Just nu känns det dessutom mer lockande med 2 cylindrar istället för 4.

Stockholm-1: Jag kan förstå att deras paradnummer R1200GS lockar. Europas mest sålda motorcykel.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Har kört både F800ST och C600Sport som pendlingshojar. Tyvärr är BMWs servicecenter (Probike) fullständigt bedrövliga och direkt otrevliga så tills dess det dyker upp flera servicecenter så har jag tvingats lägga BMW hojåkandet på hyllan.

-------
//Lövet
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag har haft med både Probike Syd och Norr för att beställa delar till min Aprilia. Det har blivit fel båda gångerna, men jag är hyfsat säker att i första fallet så var det inte Aprilia Italien som gjorde fel, utan Probike Syd. Rent generellt känns Mc-handlare inte så proffsiga utan det är mycket snack och dessutom lite attityd gentemot kunderna. Vore bättre om de fokuserade energin på att göra rätt...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Probike Syd BMW-verkstaden har lyckats med alla möjliga fel, ofta samtidigt.
- Inte löst problemet
- Otrevligt bemötande
- Skyllt på kunden
- Inte levererat på angiven tid

Det är kundmottagaren som är problemet, inte mekanikerna dock.

-------
//Lövet
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Probike Nord bytte avgassystem åt mig utan problem iaf.

Lelles däremot är bedrövliga när man beställt något. När jag skulle kolla hur det gick med min order hade de inte tid att kolla för det var så mkt folk i affären sa de på telefon. Ok om han bett att få notera ordernumret och sen återkomma senare men icke...

ja
176
janne dubbel
530d -08 735 ial -01 ford 32a roadster
har en trimmad harley springer och är helnöjd bänkad med 87hkr på bakhjulet räcker gött för mig mvh janne
ja
176
janne dubbel
530d -08 735 ial -01 ford 32a roadster
såg nu att de var bmw motorcykel som frågan var men rocka på
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Har en Aprilia Pegaso 650 -96 som jag tycker är rolig att piska grusvägar med :) Ingen BMW, men så nära man kan komma Länk Kolla in avsnittet "History and Development"

Kör lugnt!

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Det är väl rotax som gjort den motorn samma tillverkare som gjort motorn i min x-moto. Undrar om den inte t om är byggd av Aprilia

kr
512
kris
E93/E90/F07/997.1S
701/999s/FZ750
Jag har plockat upp mc-åkandet de sista 4åren och då blev det naturligt att glida in på BMW-spåret pga bilintresset.

En röd/silver R1200S hade jag drömt om sedan jag såg den första gången på Förenade Bil 2006 så en beg. sån blev det med Acra, Öhlins mm. Jag passade även på att byta skinnställ eftersom jag hittade ett bensinkvitto från senaste tankningen (1995) i bröstfickan på Halvarsson.... Nya stället hade ett "H" på ryggen och det stod Husqvarna stort på benet. Som fd enduroåkare tyckte jag det var fräckt!

Två månader senare fann jag ut att det fanns en hoj som "hörde till" stället, Nuda 900R, som dessutom utvecklades och byggdes då BMW ägde märket "H" och många komponenter är BMWs, så en sådan blev det förra året.

I år kör jag S1000R som är en superhoj på alla sätt och vis och mkt mer hoj än Nudan men jag kör bara små korta rundor så en Nuda lockar igen med sin lätthet och bus (och jag har kvar Husky-stället...)

FZ750 köpte jag sprillans ny när jag var 16år och gick på Highschool i USA. Kompisarna i swe körde samtidigt (ngt avundsjuka men ändå glada...) sina RD/AR/CB och GT125x4... Nu är FZ en "keeper" som inte rullar mer än 10-20mil/år.
Sa
134
Sabud
120D -08
Ateca 4WD-17
Inte samtidigt;)
Hade en R69S med Tegbjer/Person sidracingmotor på 60/70-talet.
Nu väntar jag på Hondas släpp av nya Africa Twin.
Bu
68
Burken66
BMW 520d f10-10
Range rover-86
BMW R1200GS-05
Åker r200gs sedan 2004.Och 520d f10 sedan 2013.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.