AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
5.021

Byta E91:an mot Mazda CX-5?

jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Jag har blivit intresserad av göra ovanstående byte. En orsak är att det skulle vara skönt att sitta lite högra upp när jag närmar mig 60-strecket.

CX-5:an har fått bra kritik i alla tester och vid provkörningen i förra veckan kändes den nästan som en E91 fast på styltor då. Jag körde en 2015 2.2 DE (diesel) manuell. Om jag byter vill jag ha en bensinmotor och automatlåda.

Någon som har erfarenhet av CX-5:an? Enligt säljaren så är den faceliftade 2015 framförallt tystare. Sedan har den fått LED-strålkastare och lite andra uppdateringar. Jag kan även tänka mig att köpa en lätt beg 2013 eller 2014.

Transocean
En bra bil utan några större fel enligt flera kollegor. Inte samma kvalitetskänsla interiörmässigt som BMW:n har, en japse helt enkelt. Trotts allt en bra bil, men varför bensin + auto?
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Bensin + automat? Jo därför att Dieselversionen är ca 30tkr dyrare och för att jag kör mindre än 1000 mil per år. Prismässigt ligger en 2.5 197hk Bensin aut topputrustad på ca 330tkr innan prutning. Interiören har fått ett lyft 2015 i samband med faceliften jämfört med pre facelift.
Vad BMW X3 kostar vågar jag inte gissa. Säkert över 400tkr. Provkörde Volvo XC60 med 190hk, AWD och aut igår. Den gick fint trots att drivlinan är gammal. Ny kostar mellan 350 och 400 beroende på hur mycket utrustning man plockar på.

Sammanfattningsvis känns CX-5:an prisvärd.

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Låter som ett kanonköp. Har haft en CX-7 för några år sedan och saknar den fortfarande. Provsatt en nästan ny CX-5 och fick nästan återfall. Köp!
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Under den gångna veckan har jag även kört 2015 2.2 DE (diesel) aut. Automaten är 6-växlad och funkade bra. Jag är ingen expert på detta. Skulle tro att BMW:s och Volvo 8-växlade är bättre och modernare. Förmodligen kommer väl 8-växlad automat i Mazda också om några år. Återstår att provköra 2.5 197hk Bensin aut. Ska se om jag kan få till det under helgen.

Har fått upp ögonen för Mazda genom min MX-5:a. Man pratar ju även men andra MX-5-ägare då och då. Många har en Mazda till i familjen. Det negativa är ofta ljudnivån.

I den faceliftade 2015 är det förbättrat. Allt tyder på att CX-5:an är problemfri i övrigt.

Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Mazda har verkligen ryckt upp sig på senare år, senaste Mazda 6 får jag rejält habegär av. Det verkar som att rostskyddet numera är rätt okej också, första generationens Mazda 3 och 6 var ju rent bedrövliga.

/Masten
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Jag har inte tänkt på rostskyddet på Mazdan 1 minut. Dom har väl rostskyddsgaranti som andra märken. Vet att dom rostade friskt på 80-talet. Jag tycker tyvärr att magin kring BMW sedan E30 och E46 har falnat en hel del. Min E46:a rostade upp totalt trots att jag rostskyddade den vid inköp när den var 5 år gammal. Sedan har vi den snåla med traktorlika dieselmotorn i min E91:a. Inte särskilt premium egentligen. Den huggande kopplingen och dubbelmassesvänghjulet var inte heller något kul även om bytet gick på garantin. Kammkedjeproblem är allvarliga och inget god PR för BMW. Ska väl säga att min E91:a varit i stort sett felfri förutom den huggande koppligen då.

Undrar vad som skrivs om Mazda egentligen? Vet i alla fall att MX-5/Miata har ett grundmurat kvalitetsrykte. Många bilar från 90-talets börjar rullar fortfarande varje sommar.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
80-talet? Första generatioen Mazda 6 dvs 2003-> rostade som få andra. Men kommer du från E46 förstår jag att du inte oroar dig så mycket för då är du van...

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.