|
|
|
|---|---|
|
Hej jag håller på att bli tokig snart..... P0160 P0161 P0174 Dessa koder får jag upp hela tiden nu. Bilen går precis som den skall men bara det att han tänder motorlampan efter ca 5-10 mil efter g släckt koderna så nått är fel....MEN VAD? Jag har bytt bakre lambdasonder. kontrollerat så att det inte finns läcka någon stans mot insuget osv... kollat alla slangar och vacum slangar men de verkar hela och fina. har bytt den första delen av insugsslangen (bakom MAF-sensorn) har även rengjort MAF-sensorn ( luftmängdmätaren)... Kan det vara igensatt/ smutsigt bränslefilter? Kör med öppet luftfilter från green cotton. Kan det vara det som strular till det? men det har suttit på bilen sen jag köpte den för ca 3 år sedan. (har rengjort filtret) Sedan har jag en liten avgasläcka vid bakhjulet som jag märkt av nu nyligen som jag skall åtgärda nu i veckan, men det kan väl inte ha med det att göra ? Mekarvana finns så är tacksam för alla möjliga svar. // Adu Oancea | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Alla koder refererar ju till Bank 2 - så förhoppningsvis finns problemet endast här (och man kan fokusera sin felsökning på denna bank). Har du verifierat noggrannt signalintegriteten för Bank 2 (både upstream och downstream) syresensorer? Hur ser fuel trim parametrarna ut för Bank 1 respektive Bank 2 i olika driftscenarios? Gissningsvis bör du se en skillnad mellan dessa. Eller så ligger Bank 2 väldigt nära gränsen för felkod och Bank 1 precis utanför gränsen för felkod - men även detta är isåfall en viktig ledtråd i felsökandet. |
|
Vilka lambdasonder använde du vid bytet? Original? "Pirat"? OEM-kvalitet? Var det med kontakter eller skarvade du kablarna - om du skarvade, hur gjorde du skarvarna? Sportluftfilter släpper igenom smuts och släpper ifrån sig olja som fastnar på hetfilmen/tråden i LMM och bränner fast där, till slut kan det vara så mycket skit att LMM inte fungerar längre... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Japp original bosch med original kontakter som bara va att klicka i. Skall kolla lite mer noga så inte kontakten hoppat ut eller glappar kanske.. hm ok kanske skall byta till original luft burken Lambda sonder na byttes för ca 1 månad sedan och då felkod de han ej. Detta hände nu för ca 4 dagar sedan Adu Oancea |
|
Ok, bra med Bosch original! Skönt att höra. Med signalintegritet menar jag att man verifierar hela vägen, end-to-end (annars är det särskilt meningsfullt från ett felsökningsperspektiv). När du gjort detta ska du vara 100% säker att det är 100% korrekt kommunikation mellan syresensorerna och motorstyrenheten/reläerna. Ett mycket vanligt misstag är att man bara ersätter delen. Det är få som verkligen kollar att kablaget är helt och att signalen verkligen når mottagaren. Vad för nytta är en flång ny pryttel om kabeln till den är trasig? :-) Man får lite signalintegritetsproblemvibbar när man ser felkoderna (ingen aktivitet och problem med uppvärmningen). Kolla som sagt även fuel trim parametrarna. Om tex Bank 1 visar likartade värden som Bank 2 (men inte överskridit gränsen) så vet vi att detta inte är ett Bank 2 specifikt problem, utan gäller båda banker - det gör att man svänger ganska rejält i inriktning i sin felsökning. |
|
Kan va så att kontakten hoppat ur. Eller glappar osv. Men skall kolla upp det i veckan.. Tackar för snabba svar // Adu Oancea |
|
Ja, för tusan - gör en visuell inspektion först. Har du tur så upptäcker du redan då något fel. Tex att hela kabeln har skavts, bränts av och kortsluter mot jord eller liknande. Det är inte helt ovanligt (det stressas tyvärr lite för mycket ibland på vissa verkstäder). |
|
Skall undersökas. Tack så mycket :) Adu Oancea |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.