|
|
|
|---|---|
|
Står som X5 spekulant då jag vill testa på en sådan under en kortare tid. (Skulle förvåna mig om jag har den över ett halvår-år) Jag ska ha minst sportpaketet med 19" på 3,0i och 4,4i annars så är jag galet sugen på den lite mer unika 4,6is. Ni som kört dem? Motorkaraktär, väghållning, komfort? (jo tack förstår att 4,6is är en aning dyrare i drift, däck 20", försäkring osv) Jag kommer även köpa ett finare exemplar runt 15,000mil då jag är lite pedant. | |
|
Hej Jag har aldrig kört 3.0 men väl 4.4 prefacelift samt 4.8is under tiden jag spekulerade på X5. Jag bestämde mig tidigt för att ha en V8 och vad jag läst mig till så drar 3.0 nästan lika mycket bensin. Den går säkert lite snålare på motor och landsväg när man fått upp farten :) Jag velade ganska länge mellan den nyare X5 och även X6 men valde att köpa den första generationen X5 till slut, bara för att prova lite. Hittade en svensksåld med 4 brukare och full dokumentation. Som modell så är X5 väldigt komfortabel, en av de skönaste bilarna jag kört faktiskt. Min 4.6a har dubbelglas osv och är helt knäpptyst när man kör på motorvägen. Trots breda däck med lågprofil så är den inte obekvämt stötig osv. Körkänslan är fantastisk, som att köra en vanlig personbil typ en E39 men man sitter högre, och den är tajt. Faktum är att X5:an är betydligt trevligare att köra än vad min 540 E39 var, och den var bara 6 år gammal då när jag hade den. 4.6:an levererar vad gäller prestanda, den är sjukt snabb och stabil. 4.4:an med 286 HK gick bra den med men det skiljer en dryg sekund 0-100. Häng inte upp dig på milen. Min hade gått 18800 när jag köpte den men det kändes som den gått 10 000. Även skicket på min var väldigt bra , knappt använt baksäte, baggage osv och jag har varit och provkört flera bilar med färre mil men inte i samma skick. Historiken är ju oxå viktig. Min har fått kamkedja bytt med spännare, skenor osv samt packningar packboxar osv. Något som är ganska vanligt på dessa. Vidare länkarmare, stag, silentblock osv i chassiet är det ju bra om det är bytt oxå. Så bra historik, få ägare och ett bra skick är nog det viktigaste. Bl a så var jag och provkörde den 4.8 som finns hos Bilcity Täby och den har gått 12500 mil och var inte alls i lika bra skick som min. Tycker 4.6:an ser lite brutalare ut än 4.8:an, men det är ju en smaksak. 4.6:an ser ju betydligt fetare ut än de vanliga även om de har sportpaket, då det är bredare skärmar osv. Och ett fantastiskt trevlig V8 muller som du inte får på 4.4:an i samma utsträckning. lycka till! |
|
| Fantastiskt svar! Tackar för detta. | |
|
Jag vill också bara taĺcka för ett väldigt informativt svar. Håller på att läsa in mig på x5/3 för att se om jag behöv (ngn sådan :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.