AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.070

Drog av skruv, var hitta ny på en söndag?

sk
39
skfp
530xi Touring -07
Jag byter precis bromsskivor och belägg på en E61 och drog av en av skruvarna som fäster bromsoket i styrspindeln. Jag antar att jag får vänta till imorgon och åka till BMW för att få en ny, men jag tänkte ifall nån vet om det går att få tag på en sån någon annan stans i Uppsala på en söndag? Det hade ju varit skönt att bli färdig nu när jag faktiskt har tid att meka.

Det är en M12 x 1.5 x 43 mm ZNS3.

Jag såg förresten i instruktionerna att de ska bytas istället för att återanvändas, så det kanske var lika bra att jag drog av den så blir det enligt regelboken.
Drog du av en M12 så tog du nog i typ apmycket eller så hade du rejäl förlängning. Runt 100 Nm brukar M12 dras generellt, vilket är en del men inte så mycket. Tippar på att den har 10.9 som hållfasthetsklass. Jag tror att du kan kolla Jula/Classe/Bauhaus osv o med lite tur så hittar du en bult som passar någorlunda (M12*1.5) vilken du kan ha tills imorgon?
Biltema har M12*50, går ju att kapa lite. Fel hållfasthetsklass garanterat, o frågan är om gängan har rätt stigning? Ta med den gamla o jämför. Obs, detta är en ytterst tillfällig nödlösning.
Länk
sk
39
skfp
530xi Touring -07
Tack för hjälpen! Om det bara blir en temporär lösning så väntar jag nog till imorgon istället, hade varit skönt att bli färdig idag bara.

Jag drog faktiskt av den med momentnyckeln inställd på 110 Nm, enligt specen. Min teori är att den som bytte skivor förra gången drog dom alldeles för hårt så de redan var skadade. När jag lossade skruvarna fick jag använda en teleskopisk hjulmutternyckel, så ganska lång hävarm. Dock kan det vara så att jag drog åt den ett kvarts varv ytterligare av misstag när jag skulle lossa den. Förra bytet var säkert gjort på verkstad men de kanske bara drog med mutterdragare och struntade i momentet. De bakre oken satt inte alls lika hårt, de skruvarna kunde jag lossa med ett vanligt spärrskaft utan att dra armen ur led.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Den skruven har fingänga (M12 med 1.5 mm stigning)

Du hittar *inte* detta på dina ordinare varuhus som Biltema, Hornbach, Jula, Clas Ohlson, etc etc etc (de M12-skruvar som dessa lagerför har grovgänga dvs M12 med 1.75 mm stigning).

Du får tyvärr vänta tills på måndag och köpa en ny på BMW.

Håller med, skruven måste ha varit skadad innan - troligtvis sträckts och vridits en hel del. Nu får vi hoppas att gängorna har klarat sig, annars får du rensa upp dem med en thread chaser eller en gängtapp. Eftersom det är fingänga så finns inte dessa i ordinarie varuhus (brukar beställa mina udda gängtappar från eBay eller specialfirmor i Sverige).
Biltema har iallafall tidigare haft gängtappar M12 1.5. Kanske inte som lösa gängtappar utan i nån sats.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@GE : Jo, men det kan stämma! Många hjulskruvar brukar ju vara M12x1.5 (eller M14x1.5) så en vanlig gängrenoveringssats för hjulskruvar innehåller isåfall en gängtapp för M12x1.5.
sk
39
skfp
530xi Touring -07
Jag fick de nya skruvarna igår. Gängorna verkade OK, det gick bra att gänga de nya skruvarna för hand till skillnad mot de gamla.

Passade på att byta bromsvätska också men jag använde hela litern som jag hade. Jag körde efter instruktionerna i INPA. Först aktiverade den ventilpaketet sen när jag fick instruktioner om att pumpa med bromspedalen verkade den fastna i en loop och om jag slutade bromsa fick jag ett felmeddelande om att bromsen inte hade aktiverats, även om jag pumpat kanske 20 gånger. Endera gick något fel, eller så är det så det ska vara, så att man egentligen ska bromsa tills man bedömmer att ny vätska kommit ända ut till oket, istället för att fortsätta i oändlighet som instruktionerna säger. Det fick bli ett till besök till BMW för mer bromsvätska så får jag ta det sista oket ikväll.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.