|
|
|
|---|---|
|
hejsan! jag har ett problem som jag inte kan förstå mig på, och vet inte vart jag ska vända mig om inte hit. mitt problem lyder... motorn går klockrent enda tills jag varvat nästan exakt 3000 rmp har bilen ingen tomgång, det är precis som han stryper sig själv på något sätt. men jag skulle gissa på att det är något elektriskt fel. svar uppskattas otroligt mycket tack på förhand! | |
| Jag personligen skulle börja med o felsöka med dator | |
|
ja gjorde det precis och den ända felkoden jag får upp är p0030 som är lambdasond om jag har förstått det hela rätt. men kan det ha med saken att göra? tack för svar! |
|
|
Hur menar du med att den inte har någon tomgång eller 3000 rpm? Att om du varvar den över 3000 rpm och släpper gasen så dör den? Om du bara varvar upp till tex 2000 rpm så dör den inte? Lambdan kan i alla högsta grad påverka om den inte får rätt signaler. Får den inte rätt signaler så börjar ju den kompensera för det vilket kan leda till att motorn inte fungerar optimalt. |
|
|
jaa när jag varvar över 3000 rpm så händer det. men jag kan ju fortfarande gasa bara att jag inte har någon tomgång... det händer inte om jag tex bara varvar 2500 rpm. okej är det vanligt att dom bara lägger av och att man får köpa en ny eller kan det va något annat som spökar? har hört att dom inte ska va så lätta att få ur? har du något bra tips på hur isf? tack för svar! |
|
|
Om jag fattat det rätt så är det värmestyrkretsen för P0030. Fungerar tomgången när bilen har blivit varm? Bara för att felmeddelandet kommer indirekt från en givare behöver inte felet vara dess givare. Givaren är bara "Messenger boy", ingen ide' att skjuta budbäraren direkt, men visst kan det vara fel på lamdasonden. Ville bara göra dig uppmärksam på detta. Bäst är om du kan läsa "livedata", men du kanske inte har utrustning för det? |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hej, Jag har haft motsvarande felkod på en 316i, N42. Som vanligt är en felkod i ett mätinstrument bara en indikation VAR ungefär man skall börja leta och formulera sina tänkbara felteorier, men i mitt fall var felkoden "spot on" denna gång. (271D O2 sensor pre-heater before cat). D.v.s doppvärmaren, den som förvärmer lambdasonden vid vissa tillfällen. Detta fel är emissions-relaterat och tänder alltid motorlampan på panelen. Har du gul motorlampa tänd eller? Naturligtvis gick bilen alldeles utmärkt utan denna förvärmarkrets, men självklart bytte jag lambdan till en ny eftersom man inte ska segla runt med tänd lampa. Den satt (mitt fall) inte särskilt hårt. Bara lite trångt om man inte har lyft. Jag använde en hylsa för att lossa lambdasond, finns att köpa på ex. Biltema. Den del som satt hårdast var nog kontaktstycket. Min bil hade INTE dessa varvtalsproblem som din uppvisar. Har du möjligen något fel med tomgångsmotor eller spjäll som kärvar? (throttelhuset?) /Anders |
|
drib: nej det har du helt klart rätt i stadig tomgång och allt är perfekt tills man varvar över 3000 rpm, jaa jag kan läsa livedata men hittar inget onormalt iofs så har jag inte super bra koll på heller vilka värden som är normala som tändning etc. anders: okej nej det kommer inte upp någon motorlampa utan bara den felkoden, ja kanske det men det är så mäkligt att felet uppstår vid nästan exakt 3000 rmp och hade det varit tomgångsmotorn så hade den varit så, men jag vet inte helt klart värt att kolla upp! tackar för svar! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.