|
|
|
|---|---|
Transocean |
Körde idag en E90 320dA 2011:a med 18'' och 255 bak från Arvika till Jessheim i Norge med 0.44 snittförbruk. Genomsnittshastigheten mättes till 81.0 km/h. Måste vara klart godkänt då jag vanligtvis snittar 0.63. Körde hela sträckan i M-modus. Någon som har kommit under 0.4? |
|
Självklart, pendling Lidingö-Järfälla sommaren 2013 med VW Passat TDI Variant-99 med 205:or 0,38l på pumpen. Brukar snitta 0,44-0,54. Känns inte meningsfullt att köpa en nyare diesel, den kommer inte vara snålare. Eller klarar en 320d ED alltid under 0,5 i Stockholm? Mvh Stephan |
|
|
Stephan735i: Nu tror jag ju iofs att TS vill jämföra mot bilar av samma modell och motor. Annars kan jag ju komma med en elbil och påstå att den drar alltid under 0,4... Blir ju ingen vidare referens om jag vill veta hur mkt folks 320d automat drar också kommer en kille och säger vad hans manuella drar. |
|
| Monno, det tänkte jag med, men på pappret är en 320da e90 snålare än min Passat (blandat 0,55 eller 0,56) och därför svarade jag ändå. Mvh Stephan | |
| 0,61 säger förresten tyska Wikipedia. | |
|
Bra kört, speciellt med så breda däck. Från Malmö till Stockholm (E4:an) så låg F31:a på 0,43 med snitthastighet på 100,9 km/h, detta med packning och två personer samt 205-däck. På vägen tillbaka från Stockholm så hade jag en besvärlig motvind så att komma under 0,5 var bara att glömma. Fortfarande inmponerad över hur snålt den går (vid rätt väderförhållanden). Under 0,4 har jag bara lyckats med från Karlstad till Jönköping på 70-90 vägarna, väl på e4:an och 110km/h så gick den upp över 0,4. |
|
|
11,1 drog Porschen senast, tyckte jag var sjukt bra körde med moms ca 15 mil. Snitthastighet på 110 km/h. (kan säga att omkörningarna var säkra :)) Körde Gbg-Sthlm-Gbg på en tank i V60 drog 0,45 med breda 18" och 5:a med 230hk, inte dåligt det heller. Körde 125km/h med farthållare :). |
|
|
Jag har nyss skaffat min 320d automat, bara gått ca 1400 mil. Då drog den i farter 120-140 0.54L/mil motorvägskörning Vet inte om det är normalt eller om det kan komma att gå ner lite till efter inkörning är helt klar. Hört om att vissa inte "släpper" fören efter 1500. |
|
|
var det enligt färddator eller vid pumpen? min färddator misstämmer en hel del iallafall för om det står 0,53-0,54 på färddatorn så när jag tankar ligger den på kring 0,58. brukar snitta mellan 0,58-0,6 med min iaf dock är min en 325d touring -09 manuell med 225/45 17 fram och 255/40 17 bak med min 118d M-sport -10 som jag hade tidigare snittade jag på ca 0,51-0,54 och då visade färddatorn mellan 0,5-0,52 så den misstämde mindre. |
|
| När jag åkte långt stämde färddatorn mot pumpen exakt. Första tanken i stadskörning så drog den 0.65 men då gasade jag rätt friskt. Skall ta det lite lugnare för att se om man får ner förbrukningen då. | |
| Jag har 18" 255 bak och 225 fram | |
|
En Passat TDI 99 är ju en riktig miljögris men det är också därför den är snål. Den saknar alla de funktioner som sänker utsläppen men som också höjer förbrukningen några procent på nya bilar. Något man försöker kompensera med mindre intern friktion, effektivare kringutrustning etc, men faktum kvarstår att om man struntar i utsläppen skulle man direkt kunna skala av några procent i förbrukning. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
(På en nyare diesel alltså som klarar Euro5 och därmed inte är så smutsig). "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Hej! Kört med 325dA Touring -2010 (204 hk) från Mora till Göteborg med 0.47 mätt vid pump, ingen extremkörning åt något håll men med flertalet omkörningar, imponerande tycker jag med tanke på att det är en 3-liters sexa |
|
|
Lite O/T då det inte är BMW men jag körde min Volvo 145 på 0,63l/mil. Det är troligen världsrekord i snålhet på den moton. ;) 25L gick i efter 40 mil. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Jag körde vår V70 landsväg 0.5l/mil genom att ligga i baksuget på en lastbil. Också O/T sorry men kan inte låta bli :-) |
|
|
0.38L/mil efter 10mil landsväg är mitt lägsta med min nuvarande 318xd manuell. Utan något fordon framför. Farthållare på 80 och comfort-läget i. Tycker inte det blir någon större skillnad att ha i eco-läget så länge man har farthållaren i, förutom att fläkten kan gå på sparlåga. Har även märkt att däcktrycket gör mycket till för att få ner förbrukningen det där lilla extra. |
|
Transocean |
Jore: Grymt bra. Men du kan sänka ytterligare om du kör utan farthållare. I mitt fall var det vanlig trafik, vilket innebär en del omkörningar men det viktiga är att inte behöva stoppa i rondeller och d y l....alltså läsa av den övriga trafiken.Stopp drar förbruket upp. Och som du säger, däckstrycket kan påverka mycket liksom bredden. |
Transocean |
JohanE: Det där med 145:n borde du filma och sända till Guinness rekordbok, låter helt otroligt, haft en del gamla Volvobilar jag med :-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.