AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.243

E90 på BMW Service. Kvalitet?

Transocean
Går man på en Mc Donald's spelar det ingen roll var du äter din Burger. Så borde det vara hos BMW också.
Hadde sista service hos Unterberger-Denzel i Innsbruck i Österrike sex månader sedan. Vanlig liten inspektion vid 4200 mil. Mailade tusen gånger med dom, pris och plats avklarad. Allt på klockrent tyska. Kommer som avtalat till verkstaden kl 08.00, de vet ingenting om min bookning. De tar in bilen trots allt, får den tillbaka nytvättad utan att service-indikatorn har blivit tillbakaställt. Då stänger dom. Den sista mekanikern som är på väg hem får då återställa service-indikatorn.

Idag, efter 1200 mil gjorde jag ett s k mellanbyte. Hissar upp bilen, ser att dom haft sönder och tagit bort plastskruven som låser luckan till oljepluggen, de har skitit i att byta delen, och de har skruvat luckan fast med en vanlig skruv. Lossar oljepluggen, ingen kopparbricka utan en alubricka. Luftfiltret sitter inte som det skall inne i burken utan så att hörnet av filtret tittar ut...ja det är faktiskt möjligt med lite våld.

Tänker att klaga men då centralt till BMW i München och inte till dessa Österrikiska idioter då de räknar väl med att jag inte kör förbi inom närmaste framtid?

Är det flera här som har liknande erfarenheter från just aukt.verkstäder?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är väl mera den enskilde mekanikern som det är fel på i detta fall inte verkstaden i helhet. För övrigt så är det nästan enbart BMW som det medföljer oljepluggspackning till när man får oljefilter från grossisten, då i koppar. Övriga bilmärken med insatsfilter är det enbart oringarna som medföljer. Så då undrar man ju om filtret böts överhuvudtaget jag har då aldrig fått en aluminumbricka på de märkesfilter som vi använder.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
sx
172
sx3
335i E92 -11
Fast det skiljer mellan McDonalds också, den var ju en nu där 30 blivit magsjuka och anställda uppmanades att tvätta av möjliga tomater :P

Nåja, aluminiumring istället för kopparring är inte alltid fel.. Är tråget gjort i Aluminium skall du ha aluminiumpackning. Kör du koppar där så så kan det börja ärga/korrodera = bad shit!

Nu är jag inte helt hundra på att ditt tråg är aluminium, men jag är ganska övertygad om det! Dubbelkolla det och om du satt dit en kopparring i samband med mellanbytet, så överväg att byta ut den inom överskådlig framtid innan det magiska börjar. :)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Alltid lika tråkigt att höra när mekaniker inte sköter sitt jobb.
Men tycker du ska börja med att klaga hos stället du lämna in bilen på. Skickar du klagomål till huvudkontoret ska du vara glad om du ens får svar.
Får du svar kommer dom bara att hänvisa dig att ta kontakt med dom direkt.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Tråkigt med dåligt utfört arbete och service. Men värst unikt? Nej, inte direkt. Sånt händer även utanför Sveriges gränser.

Tror inte BMW München "bryr sig" särskilt mycket om detta. Detta är en återförsäljare/verkstadsfråga som du antingen bör rikta till aktuell verkstad eller den österrikiska generalagenten.
ra
340
raj55
BMW 320i, Touring-2009 Feb.
Jag köpte en Bosch oljefilter på internet sida och den hade aluminium bricka och två gummi ring i förpackningen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.