AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.283

Har BMW 330i 05:a säkerhetsventil till termostat?

Hej! Jag ska snart göra ett bilköp och väljer mellan lite olika 3 serier. En BMW 330i 05 jag kollat på är termostaten sönder på. När jag pratade med ägaren sa han att motorn gick på normaltemperatur för att BMW har en säkerhetsventil som fixar detta trots termostaten är sönder. Så det var egentligen ingen fara att byta termostat förrän det blev kallare ute då det inte blir någon värme i kupén. Jag är ingen bilmekaniker utan bara en bilfantast så jag frågar här om detta stämmer? För när jag läst andra forum säger folk att när termostaten är sönder fastnar den antingen i öppet läge eller stängt läge. Och antingen kommer då motorn inte upp i normal arbetstemp eller kokar den ( det första alternativet ska dock vara mycket vanligare vad jag förstått). Tror ni han talar sanning om detta?
em
906
em3
M3 cab -03
??? "Säkerhetsventil som fixar detta....". Det finns ingen säkerhetsventil som REGLERAR kylvattentemperaturen, det gör termostaten, alltså öppnar vattenflödet när temperaturen går över värdet ( någonstans 92 till typ 95 grader), och stänger när den kylts ner under värdet.

Antagligen har termostaten fastnat i öppet läge, och då når kylvattnet sällan arbetstemp = temp kring termostatens reglervärde ( 92-95). det är inte jättebra för motorn att gå på undertemp, oljor mm ska ha arbetstemp för att gå som tänkt.

Man kan lätt ta bort och byta en termostat, eller kanske koka den i en kastrull, då kan den komma igång igen. Om bilar står länge, kan termostater fastna i sitt läge.

Om den fastnat i stängt läge, blir motorn snabbt överhettad och vattnet kokar, och då släpper "säkerhetsventilen" ut vatten, eftersom trycket stiger snabbt.

em3
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03