AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.283

Har BMW 330i 05:a säkerhetsventil till termostat?

Hej! Jag ska snart göra ett bilköp och väljer mellan lite olika 3 serier. En BMW 330i 05 jag kollat på är termostaten sönder på. När jag pratade med ägaren sa han att motorn gick på normaltemperatur för att BMW har en säkerhetsventil som fixar detta trots termostaten är sönder. Så det var egentligen ingen fara att byta termostat förrän det blev kallare ute då det inte blir någon värme i kupén. Jag är ingen bilmekaniker utan bara en bilfantast så jag frågar här om detta stämmer? För när jag läst andra forum säger folk att när termostaten är sönder fastnar den antingen i öppet läge eller stängt läge. Och antingen kommer då motorn inte upp i normal arbetstemp eller kokar den ( det första alternativet ska dock vara mycket vanligare vad jag förstått). Tror ni han talar sanning om detta?
em
906
em3
M3 cab -03
??? "Säkerhetsventil som fixar detta....". Det finns ingen säkerhetsventil som REGLERAR kylvattentemperaturen, det gör termostaten, alltså öppnar vattenflödet när temperaturen går över värdet ( någonstans 92 till typ 95 grader), och stänger när den kylts ner under värdet.

Antagligen har termostaten fastnat i öppet läge, och då når kylvattnet sällan arbetstemp = temp kring termostatens reglervärde ( 92-95). det är inte jättebra för motorn att gå på undertemp, oljor mm ska ha arbetstemp för att gå som tänkt.

Man kan lätt ta bort och byta en termostat, eller kanske koka den i en kastrull, då kan den komma igång igen. Om bilar står länge, kan termostater fastna i sitt läge.

Om den fastnat i stängt läge, blir motorn snabbt överhettad och vattnet kokar, och då släpper "säkerhetsventilen" ut vatten, eftersom trycket stiger snabbt.

em3
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
"Säkerhetsventilen" om man nu kan kalla den för det brukar ju vara locket till kylet (fjäderbelastat och öppnar vid ett visst tryck för temperatur ger tryck) om där finns något, alternativt locket till expansionskärlet.
Något av dessa lock ventilerar ju dock enbart tryck ut till atmosfär, alltså som en säkerhetsventil skall jobba. En säkerhetsventil är enbart till för att rädda materiel från att haverera när trycket blir för högt, har alltså inget med tillräcklig kylning att göra.

Vad jag vet så har en 330i liksom min 335i samma konstruktion med avseende på vattenpump och termostat.

del 1:

del 2:

Förstår att den säljaren försöker sälja bilen till dig utan att själv behöva stå för kostnaden att byta termostaten. Vet säljaren att bilen ej gått varm?

// Jonas

em
906
em3
M3 cab -03
Så, Simpan90, mitt råd, säljaren ska kunna ägna en 10 minuter/kvart till att byta termostat, det gör de flesta kunniga bilägare direkt, för vi vet att för låg oljetemperatur kan skada lager etc!!! Att köra så till hösten, då värmen behövs i cupe'n, är inte bra....

em3
Aha okej då är jag med. Tack för snabbt svar! Säljaren kunde dra av kostnad för byte men vill inte byta den själv, vilket jag kan tycka är lite konstigt då det ju är lättare att sälja en bil som är helt felfri. Men han säger att han har den stående nu bara och kör med sommarbilen. Får se om det blir den bilen, har dock bättre magkänsla för en annan bil. Det jag fundera på att göra är att ringa BMW verkstaden där han gjorde sin service och där de upptäckte att termostaten var sönder och fråga om de har någon anteckning på att detta stämmer. Dock vet man ju inte hur länge han kört med söndrig termostat tidigare. Eller ska man märka själv direkt när en termostat är sönder?
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Det tar inte 15 minuter att byta den termostaten, sitter innanför/ovanför vattenpumpen. Har ni ägnat några minuter att skumma igenom länkarna jag klistrat in så förstår ni att det är en lite större tidsåtgång samt kostnad.

Ring den verkstaden men jag skulle inte vilja köpa den bilen. Vad mer är det säljaren tycker är "tråkigt att byta" som han inte nämner?

// Jonas

Ma
189
Max_k
530xD -12 m-sport
Har bytt både termostaten och vattenpumpen i min. Som sagt tar de inte 15min. Rätt trångt och slangarna kan sitta fast litegrann. Är betydligt lättare på en bakhjulsdriven, på min x-drive sitter fördelingslådan ivägen och de är mycket trängre.

Inget svårt jobb, men lite tidskrävande å pilligt. Köpte min termostat på schmiedmann och betalade runt tusingen tror jag
em
906
em3
M3 cab -03
Förlåt mig, jag hade mina Volvo's i tankarna, är ny BMW-ägare, så helt fel av mig!!!

Oavsett, jag skulle inte köpa bilen av någon som sa att "det är bara att vänta till vintern...". Hur länge har den körts utan fungerande termostat? Nej, för mig går ett sån't objekt bort.

em3
Aha okej då är jag med. Tack för snabbt svar! Säljaren kunde dra av kostnad för byte men vill inte byta den själv, vilket jag kan tycka är lite konstigt då det ju är lättare att sälja en bil som är helt felfri. Men han säger att han har den stående nu bara och kör med sommarbilen. Får se om det blir den bilen, har dock bättre magkänsla för en annan bil. Det jag fundera på att göra är att ringa BMW verkstaden där han gjorde sin service och där de upptäckte att termostaten var sönder och fråga om de har någon anteckning på att detta stämmer. Dock vet man ju inte hur länge han kört med söndrig termostat tidigare. Eller ska man märka själv direkt när en termostat är sönder?
em
906
em3
M3 cab -03
Ja, det märks på att tempnålen inte ligger där den brukar/ska stå när motorn är helt uppvärmd, mer avvikelse på vintern såklart. Temperaturen stiger också klart långsammare om termostaten fastnat i öppet läge.

em3
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Men det finns väl ingen tempnål på bilen...

Kommer bara upp en digital varning om bilen går varm

Matthias
em
906
em3
M3 cab -03
Alla e46 hade väl temp.-mätare, eller??

em3
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Ja..nu förstår jag dilemmat här. Är det en E46 eller E9x vi talar om? Har tagit för givet det är en E9x.

// Jonas

Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
tänkte också på e9x.

Matthias
em
906
em3
M3 cab -03
....och jag på e46, tror första e9x var modellår -06, men är inte helt hemma i detta....Simpan90, vilken modellserie är det? Och ni andra, sitter termostaten annorlunda mellan modellerna ( jag har inte ens kollat var den sitter på min M3 e46, för den visar perfekta vattentempvärden, hittills :)

em3
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Det blir en brytpunkt där 2005. Sena E46 är tillverkningsår -04/modellår -05 enligt blocket och E9x är tillverkningsår -05/modellår -05. Tror dock att E46 cab tillverkades fram till 07?

E46 motorer heter M52/54, S54 för M3
E9x motorer heter N52/54, S65 för M3

På M52/54 är termostaten monterad fram på blocket i överkant och har remdriven vattenpump konventionellt monterad i blocket och N-seriens motorer är lite annorlunda byggda med elektrisk vattenpump och termostathus friliggande från blocket.

// Jonas

Sorry om jag var otydlig med vilken modell. Det är e90 modellen det gäller, alltså har den ingen tempgivare.
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Om du fortfarande är intresserad utav bilen med defekt termostat så be säljaren göra en felsökning samt kontroll utav bilen enligt checklista för inspektion 2 på auktoriserad bmwverkstad och få offert på vad det går på att byta defekt(a) delar. Gör därefter avdrag enligt offert samt prutmån.

Så skulle jag gjort isåfall :)

// Jonas

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.