|
|
|
|---|---|
|
Jag har problem med att framvagnen blir lite ostabil efter ett halvår. Nu fick jag spänna skruven som håller fast länkarmen under motorn i chassit IGEN! Jag har försökt få rätt höjd på hjulet vid fixering men den släpper ändå ändå. (Flyttar sig då flera mm med ringa handkraft.) Det är bara en åttondelsdels varvs på muttern som behövs för att spänna fast den igen. Har nu haft på Biltemas blåa gänglåsning. (Tror jag hade det förra gången också.) DESSUTOM kunde jag spänna i P-ändan på bägge sidor på de tvärgående tvärarmarna fram. Man får känslan av att jag spänt för dåligt men den ena var bytt på verkstad (den var bara lös i P-ändan). Jag hade spänt med momentnyckel förra gången. Nu har jag tagit i så hårt jag kan och använt en mindre slägga för att banka på ringnyckel (P-ändan). Ska jag ha på gänglåsning på p-ändan vid hjulen också? Har de nya låsmuttrarna gett upp låsningen? Är Biltemas blåa låsningsvätska för klen? Är det jag som är för klen (hemska tanke :0) | |
| Låter mer som att det kommit smuts eller färg eller nåt på den koniska tappen? Att det vibrerar upp verkar konstigt. Är väl låsmutter? | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Helt rätt Wheelie82, det är helmetalliska låsmuttrar (vilket man alltid har vid denna typen av kritiska komponenter) Länk Dessa vibrerar *inte* loss. Något måste ha hindrat att konan kommit ända ned eller monterats fel. Man ska *inte* dra tills man spricker! Då finns det risk att man får motsatt effekt, man skadar gängorna och kan även sträcka materialet utanför sitt plastiska område och man får en permanent förändring - kort och gott förbandet fungerar inte som det är tänkt. Du ska dra med korrekt moment, inget annat! En gång fick jag en reservdel där den konade tappen var alldeles för kort (jämfört med original) vilket gjorde att den helmetalliska låsmuttern inte kunde gängas på helt och hållet och kunde därmed inte utföra sin uppgift (det är ju bara den översta delen av muttern som är ihopklämd). Kolla att *hela* muttern har kontakt med gängor, ska gärna sticka ut minst ett eller två gängvard under muttern. |
|
Precis det är nya låsmuttrar vid varje byte av länkarm. Det enda jag kan tänka mig i P-änden är att de bronshylsor som kommer med ut från navet vid länkarmsbyte är deformerad. Först ska de tas av den gamla p-änden och sedan i navet igen. Kommer ihåg att den ena sidan hade en bit av denna bussning som hade trillat bort. Det kan vara så att hela bronskanten som hindrar den från att glida in för långt är borta. De har bägge varit med om ca 5-6 byten av den korta länkarmen som går in under motorn. Har nu två nya bussningar (dock i stål) från E-bay som ligger och väntar tills nästa byte av länkarm. Det lär inte bli samma spännförhållande som med bronset men det blir nog bättre. |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Håller med, det är troligtvis något i förbandet som ger vika efter ett tag och orsakar en liten förändring som gör att förbandet inte har kvar samma förspänning. Är det bronsbussningar i det koniska hålet i navet där man trycker det de båda p-ändarna!?! E39 har ju mer eller mindre samma konstruktion i framvagnen som E34, och i E34 var det ett koniskt hål direkt i styrarmen utan några bussningar. Brukar alltid se till att det är kliniskt rent i det hålet (avslutar med bromsrengöring för att ta bort eventuella rester av fett eller annat) och sedan brukar koningen göra att det suger fast bra (ibland får man hjälpa till med en domkraft underifrån för att få lite tryck på förbandet). Länk EDIT: Asch, kom på en sak - E39'ans nav är väl gjort av aluminimum? Då kan jag förstå bussningarna... |
|
Visst är det Aluminium. Vilket förklarar bronset. Antar att det är mer "stuns" i det jämfört med stålbussningarna jag har skaffat. Återkommer då jag ngn gång i framtiden monterat dessa. Det verkar i alla fall som jag är rätt ensam om detta problem. Bra! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.