|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Maiden: Nej jag har inte sportautomaten Hur långt har din gått? Jag får 75% av hyrbilskostnad under tiden som den repareras (2 dagar för att få till rätt temp mm vid oljepåfyllnad) av Originalförsäkringar Har du anmält problemet innanför garantitiden så måste ju det gälla? DEt är dyrt för dem, så det är klart att de håller emot. Kör hårt! Det är ett jättevanligt problem på de 6-växlade och börjar komma på de 8-växlade enligt meken. |
|
| Japp, jag menade mechatronicenheten, dålig på fackuttryck :) | |
|
Jag har sportautomat i min, men du har en låda som tål mer Nm än min 700 vs. 500. Den har gått 15780mil nu. Vad bra, då syftar vi på samma. Jag sa det till BMW mecken också att den måste bytas för säkerhetsskull. Ska vänta och se nu ifall den loggar något fel internt som inte tänder någon lampa vid felsökningen nästa vecka och utgå från det! Jag är för tillfället studerande så har inte allt för mycket pengar att slänga runt, så håller tummarna för att få allt på garantin. Vart ska du reparera? Byter du mechatronic också? Har du fått pris? |
|
|
Jag reparera hos han du fick numret till Byter inte Mechatriónic¨ Beroende på vad convertern kostar, ndet är tydligen lite olika, 6000-9000 + moms, sen ca 5 000 sek för jobbet och oljan + moms Billigt är det inte, men jag har tänkt att köra många mil till. Då vet jag att blir riktigt bra gjort. |
|
|
Ok, bra att ha lite koll ifall garantibolaget sätter sig på tvären! Hör gärna av dig när du fått det fixat, ska bli kul att se om det är eller inte :) |
|
|
Hej Garpen, Lämnade in bilen igen i morse på en felkodsavläsning, men såklart visade det inget. Meken skickade en förfrågan till service support hos BMW Sverige o BMW Tyskland, så får se vad dom har att säga. Har du bokat in någon tid för ditt byte? |
|
|
Har nu bytt Hardyskiva, stödlager och packning/fäste till växellådan. Tyvärr ingen skillnad. Så det var 5000 spänn som inte hjälpte :) Nästa grej är att testa att stänga av EGR ventilen kanske och se om det blir skillnad. Sedan återstår väl bara svänghjul/koppling, vilket är dyrt....räknar med 13000 för det om jag köper svänghjul och koppling själv. Tar ju ganska lång tid att byta på verkstaden. |
|
|
hej! har i stort sett samma problem,, tror dessvärre att det är momentomvandlaren det handlar om. sällan det är kardanen det är fel på. När hardy skivan är sliten är symptomen att när man från P läget lägger i antingen backen eller driven så blir det en ordentlig duns i drivlinan. jag ska ge mig på ett sista försök att göra rent Agr(egr) ventilen samt gasspjällhuset enl Åströmarens rekommendation. ett tips till renovering av momentomvandlare är Danielssons på Ekerö där kostar en renovering c:A4000:-+ moms, de byter även om man vill /Igor |
|
|
Nu har jag bokat tid för renovering av konverter istället för byte till en ny. Den ska in nästa vecka, jag återkommer med en rapport... |
|
|
Garpen : ska bli interssant att läsa . står själv inför ett converter byte /igor |
|
|
Nu har den varit inne på Danielssons. Chefen var med ut och körde och han säger att det inet är konvertern. "Då skakar hela intsrumentpanelen". Det jag har är en använd växellåda. Om det blir värra ska jag återkomma. Det jag var orolig för var att köra med en trasig konverter som pajar resten av lådan. Men enligt honom så går den fint. Så jag ska inte laga nåt som inte är trasigt, utan nu får den rulla på med täta oljebytarintervall... Puh, 12 papp i mindre bilkostnad. |
|
|
Ok, svårt att säga då, men det som jag har är inte bara vanligt slitage av en använd växellåda. Meken hos BMW sa att symtomen är precis som när fördelningslådan till fyrhjulsdriften är dålig ( vilka dom bytt några på garanti ), den är uppbyggd lite som en monentomvandlare. Men dom har så svårt att säga att det är monentomvandlaren eftersom ingen "felkod" kommer... Har kollat spridarna också, alla är inom gränsvärdena och returtrycket är lika i alla. Men gränsvärdet har ändå ett rätt stort spelrum, tror det är 0,5 - 1,5 och 1 är bra. Det gick att ställa värdena på äldre dieslar men inte nyare tyvärr. Så om dom ligger precis på gränserna topp och botten per cylinderbank ( 3cyl och 3cyl ) så kan den ge vibrationer. Enligt en mek på Bmws Servicepoint i Malmö. Så vet inte hur och vad jag ska göra nu.. Hade hoppats att din momentomvandlare skulle lösa allt =) Bytte du verkstad till Danielssons istället för STC ? Om, någon orsak till varför? |
|
|
Det blev billagare att renovera istället för att byta, komptensmässigt verkar de vara lika, knaske att STC kan ZF och Getrag lite bättre. Men är det nån som kan förklara vad som ändrar sig i drivlinan när jag står still vid t.ex. rödljus med "Autostop"-knappen intryckt mot att jag håller foten på bromsen. Eller skillnaden mellan att stå still med foten på bromsen med D i eller Sportläget i? |
|
|
I tisdags morse när jag skulle åka iväg så kom jag inte ens ur garaget, då hade bilen gett upp, DRIVLINA DEFEKT stod det i alla displayer :( så blev att bärga den till BMW. Pratade med meken idag efter att han hade kollat över den och den gav felmeddelande på defekta spridare och mekatroniken i växellådan. Svårt att säga vad som har varit orsaken till vibrationerna vid 12-2200 rpm. BMW tror att det är spridarna men eftersom mekatroniken strular nu också så är det svårt att säga vad som är felet. |
|
| Oj, men då har det ett riktigt fel att ta tag i ialla fall... | |
|
Angående min E61 525d manuell så har vi testat att stänga av EGR ventilen utan att det blev skillnad. Varken mekanikern eller jag har några konkreta idéer kvar. Jobbigt att byta på chans när svänghjul och koppling går på närmare 15000... En sak skulle kunna vara Motorkuddarna kanske. De kanske är lite billigare iaf... Annars kanske spridarna är skurken? Får testa att köra i några flaskor rengöring :) |
|
|
Hej, Nu har jag fått en ny ( renoverad ) växellåda + momentomvandlare monterad i min bil. ALLA vibrationer som jag hade mellan 12-2200rpm är borta!! Bilens felkod var att mekatronik enheten var defekt, men vet inte om momentomvandlare var boven eller om det var dom tillsammans som skapade vibrationerna. Mvh, Johan |
|
|
Grattis, vad skönt, vad kostade kalaset? Ja min vebrerar på och den får gå ett tag till sen blir det renovering. |
|
|
Jag fick allt via ett garanti bolag angående växellådan, så det var ju bra! Men allt har kostat mig massa på att felsöka, som ingen vill ta på sig, så egentligen inte gratis. Garantibolaget beställde växellådan från ZF i tyskland, en renoverad som BMW sedan bytte, så har lite svårt att säga vad allt gick på. Men jag skulle nog inte bara byta mekatroniken eller momentomvandlaren utan byta rubbet så det säkert försvinner. BMW hade en offert på mekatronikbyte på runt 50 000 kr till garantibolaget. Jag hoppas det håller nu då och att inget annat dyker upp :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.