|
|
|
|---|---|
| Tja, vart börjar man felsöka? | |
|
Generatorn - troligen den som gett upp. Lätt att mäta laddspänningen med motorn igång. Skall ligga runt 14,4 volt ungefär på förhöjt tomgångsvarv. Om den ligger markant under det är generatorn kass (ofta är det kolen i laddregulatorn som slitits ner och inte längre har kontakt med släpringarna - går att byta bara laddregulator med kol). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok, 12 volt med motor avstängd. Ca 10 med motor igår. Generatorn som är paj alltså? |
|
|
Ja, den laddar inte... Kan vara olika fel, men vanligast är kolen i laddregulatorn. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Alright, sista frågan. Vad är bäst att göra nu? Köpa en ny bara? |
|
|
När mina kol var slut (runt 25-28 k mil) kom jag knappt hem. Spänningen sjönk hela tiden och var nog nere på 6-7 volt när jag var hemma. BMW säger att går den att starta rullar den tills du stänger av men sedan får du inte igång den utan att ladda. Jag bytte laddkretsen i min Valeo-generator. Kostade ca 1000 på Bmw. Det gick att byta utan att ta ut generatorn trots att det var lite pilligt. Normalt ligger mitt batteri på ca 12 V innan start och runt 9-10 ett par sekunder innan laddningen kommer igång då den hamnar på runt 13,4. Batteriet är tre år gammalt nu vilket kanske kan förklara de lite låga spänningarna. |
|
|
Jag bytte regulator/kol i min bosch-generator på E46:an och det gjorde jag också på garageuppfarten utan att plocka ur generatorn - lite pilligt men inga större konstigheter. Enklast/säkrast är givetvis att byta hela generatorn, men troligen behöver du bara byta regulatorn med kolen och det blir ju naturligtvis mycket billigare... Frejs bildelar har många delar till generatorer och även renoverade utbytesgeneratorer. Kolla även reservdelar24.se och även Biltema faktiskt - skall tydligen sälja bosch-generatorer för typ 2000 kr enligt en tidigare tråd för någon dag sedan! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja det var ju minst sagt lite finare priser på biltema än på tex mekonomen. Hur vet man om den passar? Tänkte att jag köper en så får en polare byta den. |
|
|
Svårt att kolla mer då du inte angett vilken bil du har i ditt konto. Men du kan alltid kolla längd på fästen och avstånd emellan dem (om det var hela generatorn du menade). |
|
|
Såg nu att man kunde söka med reg nr på biltema. Får man ju anta att det blir rätt :D |
|
|
Länk Denna bör passa en bmw 530 e39 från 01? Värt att byta remmen när man ändå är igång? |
|
|
Leta reda på en bilelfirma som kan renovera den. ___ Min bil: Länk |
|
|
Kan man köpa en helt ny (alt. fabriksrenoverad) generator för 1900 kr, är det kanske tveksamt om det är lönsamt att låta en firma renovera den befintliga med ny regulator, nya släpringar och nya lager samt allmän rengöring/översyn... Länk Enligt tidigare tråd, skall ovanstående generator vara av Bosch-fabrikat, har inte kontrollerat det själv men om så är fallet, är det billigt! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| När jag bytte fick jag höra att det var en del som måste tas bort för att kunna byta hela generatorn. Tror det var kylaren de pratade om. Stämmer detta? I så fall är det enklare med bara laddstyraren. | |
|
Nej, kylaren behöver man inte ta bort. ___ Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.