AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.957

Bmw e39 som ej växlar upp efter ett kraftigt gaspådrag

za
20
zaliosus
Bmw 118d -14
Har nyligen köpt en e39 520 97:a, automat, när jag provkörde bilen gick den kanon, vilket den även gör nu utom när man :
Från låg hastighet gasar nästan fullgas, vi säger från 0-90 så när jag är uppe i 90 och släpper på gasen så hänger den kvar på den låga växeln, så jag måste då växla upp manuellt. lika så om jag kör i tex 90 och ska köra om en bil och gasar kraftigt så hänger den kvar på den låga växeln och växlar inte upp igen..

En gång när den hängde sig efter att jag tryckte på lite från 0-100 så testade jag och släppa gasen helt och gasa lätt igen, då växlade den upp, har testat detta tre gr varav ett lyckat försök.
verkar vara på treans växel som den hänger kvar.

När jag kör normalt växlar den upp och ner hur mjukt som helst utan problem, däremot lite sen att växla ner tex vid uppförsbackar då får jag gasa en del så att den växlar ner.
Rätt störande att aldrig kunna köra om en bil utan att veta om den kommer sköta växlingen redigt.

Tips på var felet ligger? eller vad jag kan göra?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Inget som egentligen är onormalt före E39 automater har själv kört en å annan som beter sig på detta vis, har väl aldrig fått nån riktig förklaring till detta tyvärr.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
za
20
zaliosus
Bmw 118d -14
Tack för svar hasso, verkar lite knepigt om det är normalt att den beter sig så, men kan de hjälpa att lossa på batterikablarna en halvtimme och nollställa lådan?
bilen har gått i stadskörning nästan enbart sista två åren, börjat fundera på om lådan lärt sig något därav som inte stämmer överäns med min landsvägskörning..
za
20
zaliosus
Bmw 118d -14
Glädjande besked! lossade batterikablarna i 30min, nu växlar bilen som en dröm! mjukt, upp och ner som den ska, alla tidigare "symtom" är borta, sen om det var min glädje eller vad men det kändes som man fick 20hästar till i motorn, underbart när det är enkelt!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Se där det var ju en bra lösning.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
man kan tro att Microsoft har varit med och utvecklat :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.