AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.732

BMW 320d touring -08 köpråd

Ik
82
Iko
530xd -08
X1 s20d -10
God morgon! Sitter på tåget påväg och kolla på en BMW 320d som rubriken lyder.
Lite köpråd utav erfarna ägare. Bilen i fråga är: Länk

Iko
Inget större direkt att kika efter. Stabil konstruktion rakt igenom.

* Lyssna efter felljud i motorn. Kamkedja är svag punkt.
* Känn hur kopplingen är. På dessa modeller kan den hugga när du smyger iväg.
* Se så verkligen inte taket läcker.
* Kolla efter rost å fel på bakluckan
* Hur har den körts? Långa eller korta sträckor? DPF kan behöva bytas rätt snart om du har otur. Många överdramatiserar den här grejen men att vifta bort innebörden helt är inte heller rätt.
* Den är rätt sänkt så slitaget på däck lär vara rejält. Trots att man försöker räta upp hjulen till originalvärden i camber osv så finns inte utrymme för sån stor justering utan extra modd. Är ju rätt rejäla däck så kan bli dyrt om dom är kassa.

Dessa bilar har generellt sett väldigt få fel. Allmänna skicket ger dig en hint om hur den brukats. Lite gummifärgsläpp på m-ratten är regel snarare än undantag på en bil med den här åldern. Du har säkert slitage på växelspaken på insidan/passagerarsidan mot panelen till. Kanske lite skav i sidostödet på förarstolen i alcantaran. Men sånt får du nog räkna med :)

Lycka till!
Mo
63
Monno
320dA Touring -09
Ang. Panoramataket så kan du googla lite på det. Mitt funkar fint, men läste om det innan jag köpte min bil. OCh tydligen är felet som blir att bakre rutan inte åker ner som den ska.
Det finns en video på Youtube där en snubbe modifierar bort hela funktionen att lyfta bakre luckan, vilket gör att resten funkar fint. Men att laga det helt och hållet är relativt dyrt vad jag förstår.
Ik
82
Iko
530xd -08
X1 s20d -10
Ok! Tack så jättemycket för snabbt svar.

Iko
Ik
82
Iko
530xd -08
X1 s20d -10
Åkte och kollade på bilen. Taket läckte inte vilket jag var mest rädd för. Shopping luckan krånglade. Inget dyrt och byta mikrobrytaren. I övrigt var bilen riktigt fin. Det blev ett köp 😃.
Ber om ursäkt för mitt sena svar till Er.

Iko
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.