|
|
|
|---|---|
|
Var efter inköpet i behov av en ny uppsättning däck till min X1 2.8 Xdrive (N52B30). Bilen är utrustad med X-line paket och då sitter det lite fetare bakdäck och 18" fälgar. Bak är det 255/40/18 och där visade sig att utbudet var ganska så begränsat på icke RFT, fram är det 225/45/18 och där är utbudet klart större. X1 är rätt hård i fjädringen i standard (hur hård är då sportchassi?) och med RFT däck i den dimensionen blir den klart obekväm i daglig körning. Så med Michelin Pilot Super Sport runt om så är det en helt ny bil jämfört med de gamla RFT däcken som satt på innan. Nu kan man köra över ett brunnslock utan att få ryggskott. Klart tystare och mycket mjukare kontakt med vägen också. Kommer väl att köpa ett nödkit och lägga i bilen men en bra assistans försäkring typ Falck är nog bättre, i alla fall för mig som kör nära bärgningsbilar. Mycket av detta är ju redan känt, men jag skriver detta inlägg för det är ett sånt här inlägg man själv vill hitta då man söker efter det man letar efter. | |
|
Kul att höra att nån mer valt X1:an med den roliga motorn :-) Har också en X1 28i (även jag med 3-liters sexa) och jag köpte också vanliga däck till min, efter några veckor med RFT. Nödkit fick jag med från BMW när jag köpte den :-) En fördel med vanliga däck är även att de nöter helt jämnt, i jämförelse med RFT som har en förmåga att snednöta, oavsett korrekt lufttryck. |
|
|
På måndag går jag från 245/40-R19 RFT till vanliga däck. Längtar till första turen! Har gjort detta på e60 samt e61 förr med samma resultat som dig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.