AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.146

BMW 318i -08 - En riktigt otursförföljd "problembil"? *Vår historia och allmänt*

Sida 1 av 2
Kan börja med att jag själv inte ens har körkort, så det har inte varit min bil, utan min familjs. Är inte heller så jättebilkunnig, så förklaringen av vissa saker kan kanske bli lite konstigt. Ursäktar för det!
Vi hade först en 316i Sedan -04 som vi var väldigt nöjda med. Då ville vi ju naturligtvis ha en BMW igen, och valet föll på en 318i Sedan -08. Det visade sig dock såhär i efterhand vara vårt sämsta köp någonsin, milt uttryckt. Vi hade den 2008-2014, och den gick 14 000 mil i våran ägo, kan också tilläggas. Jag kommer inte att hänga ut bilen med färg och reg.nr. Detta främst pga. att jag tror den redan är skrotad.

Jag vet inte ens vart man ska börja i den här soppan...
Redan när bilen var ungefär 3 månader, våren 2008, började givare lägga av. Vet inte vad det var för givare, det enda jag minns är att redan innan den hade fyllt 6 månader, hade vi åkt och bytt givare vid 4 tillfällen. Men det var när den hade fyllt 6 månader som det riktigt roliga började. Från och med då, enda tills vi bytte in den i april 2014, käkade den cylindrar, tändstift och tändspolar som jag äter toast till frukost... Tror bilen hade totalt 14 cylindrar, och ett 40-tal tändstift och tändspolar. Och som om det inte var nog; Från och med att den var ungefär 3-4 månader gammal gick den aldrig mer rent igen. Den hackade, hoppade, tjuvstannade och jäklades hela tiden. Det spelade ingen roll om den just var hemkommen efter en verkstadsvistelse där ovanstående byttes. Det gick MAX en vecka, sen började den hacka, hoppa och tjuvstanna igen. Vid 10 månaders ålder blev den första gången bärgad till en verkstad. Detta hände totalt 5 eller 6 gånger om jag minns rätt. Och sådär fortsatte det, år ut och år in. Vi kände inte att vi hade det minsta stöd från våran BMW-handlare, så mestadels lagades den på annan verkstad, typ Mekonomen eller något. Men i alla fall. Hösten den var 5 år eskalerar det dock riktigt ordentligt... Då slutade den nästan helt att gå. I perioder kunde man inte köra snabbare än 50 km/h på 4:ans växel. Försökte man lägga i högre växel hoppade den ur, och försökte man gasa hackade den bara, så det gick inte. Det eskalerade riktigt ordentligt på julafton det året (2013) vill jag minnas. När vi skulle hem från släkten gick den inte mer än 10 km/h på 1:ans växel. På våran uppfart (lyckligtvis!) dog den, och bärgare beställdes. Det var även då vi bestämde att vi måste köpa en ny bil, fortast möjliga. I januari följande år (2014) la vi en beställning på den bil vi nu har, som är av helt annat märke. Men i alla fall. När den hade kommit hem från reparationen då i januari 2014 höll den sig faktiskt bra i hela en vecka. Tjoho! Sen började problemen igen. Så var det äntligen april, och vi skulle hämta vår nya bil. Den firman hade värderat BMW-vraket till ungefär 40 000 kr, vilket tydligen var något lägre för en 6 år gammal BMW med 14 000 mil på mätaren? Men som den gick så, haha...När vi skulle köra den till handlaren gick den återigen inte i mer än 50 km/h.
Efter att vi hade lämnat in den såldes den typ vidare till en annan handlare (som handlade med BMW!) direkt. Den låg ute på Blocket till ett pris, långt över dubbelt av vad vi fick för den, i någon månad. Sen försvann annonsen. Jag tror bilen blev skrotad. Och tur är väl det....

Men lite diskussionsunderlag kan ju vara bra också ;)
- Att vårat ex. var extremt otursförföljt är ju bara ett konstaterande. Men var 318i sedaner -08 i allmänhet såhär dåliga? Eller var det bara just vårat ex?
- Ni som kan lite mer om bilar, var det verkligen bara cylindrar/tändstift/tändspolar som var problemet? För visst, den blev ju bättre i typ 3 dagar när de varit på verkstaden, det blev den ju. Men den blev ju inte långsiktigt bättre....

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Svårt att säga beroende på informationen du ger. Men om tändspolar och tändstift går sönder på löpande band så är det ju något som orsakar det. Att då bara byta den trasig delen är ju inte att åtgärda problemet.

Är ju som att ha en hund som äter skor. Att hela tiden köpa nya skor löser ju inte problemet. Man måste lära hunden att den inte får äta skor.

Vad menar du med att den "förbrukade" cylindrar? Cylindern är utrymmet där kolven rör sig. Du kanske menar att den förstörde kolvar?
Ja, just det! Det var så så man sa på bilspråk. Ja, den förstörde kolvarna på löpande band ockå typ...
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Mitt svar på hela frågeställningen är: Allt som skrivs på nätet är naturligtvis sant... Den här historien låter smått löjlig, faktiskt.
Det tråkiga är att faktiskt ÄR sann :(
Fast jag önskar faktiskt också att den hade varit osann, i alla fall såhär i efterhand...
Otroligt att lyckas köra en usel bil 14000mil, låter som bilen var rätt ok trots allt.

Om du vill redovisa exakt hur många gånger bilen bärgats, vad som gjordes och så vidare blir det lättare att säga något. Byttes motorn? Byttes växellådan? Vilka var era kostnader?

Jag tror inte bilen är skrotad, handlaren som köpte den lagad den säkert och sålde den. Men det kan du ju kolla genom att knappa in regnumret på transportstyrelsen. Länk
Mjo, det håller jag också med om, nu när jag ser det såhär i backspegeln. Men det är helt enkelt så att vi är extremt bilberoende, och vi bara MÅSTE köra hela tiden. Så därför körde vi ju den t.ex. fast den bara gick i 50 km/h och sånt...
5 gånger var det. Vet inte vad som mer gjordes. Vet bara att givare + kolvar/tändsstift/tändspolar byttes hela tiden. Tror det var det som byttes när den dog helt också. För då när den kom tillbaka från verkstaden så funkade den i iaf 3-5 dagar innan den började gå dåligt igen.
Får kolla det. Men firman hann iaf inte laga den, de kan dem omöjligen gjort. För den blev inbytt tisdag lunch, såld/körd/bärgad till nya firman på onsdagen och ute på annons torsdag morgon. De kan omöjligen ha hunnit fixa den till 100 000 kr skick på den tiden. Eller jag får inte ihop det iaf. Men vad vet jag....
Det vore intressant att får reda på mer fakta. Återkom gärna.

Mvh Stephan
Dr
362
Drib
325i-08
Ett reg nummer hade varit intressant att få här. Men, det kanske är lite "tufft" att hänga ut en bils identitet.
Mer fakta - vaddå? :) @Stephan735i

Jo, jag tycker det är lite väl "tufft". Och vad är relevansen egentligen på det idag, när den mest troligt är skrotad? - @Drib
Kollade med Trafikverkets fordonsregister nu. Bilen lever tydligen fortfarande! Herre min gud... :O :O :O
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Varför skulle det vara dåligt att lämna ut regnummer?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Efter en bil legat ute på blocket och sedan försvinner så tyder det på att den blivit såld. Inte skrotad. De kan ju ha löst felet. Bilen verkar ju hela tiden ha haft samma fel, som ni eller verkstäderna aldrig hittade, annat är det om nya saker hela tiden går sönder.
Mjo. Varför inte egentligen. Men samtidigt, om det nu motförmodan skulle vara så att den ändå funkar nu (dock har den tydligen stått avställd i perioder hos nya ägaren??), vad spelar då historiken för roll. Ser egentligen ingen anledning att lägga ut reg.nr. - @Qsacage

Jag betvivlar absolut inte att de slängt i nya tändstift/spolar och de. Det betvivlar jag absolut inte. Men jag tror inte de löst grundfelet. Kollade fordonsregistret och en till sida (Biluppgifter tror jag den hette??) och bilen har stått avställd i flera perioder sedan nya ägaren köpte den, och hen verkar inte ha någon annan bil heller. Så lite skumt är det ju...Kanske de inte löst grundfelet? - @Grelle
Lillarapunzel: Mer fakta = Vilka datum gick bilen sönder (var det i början eller på slutet av ägandet), vad exakt gjordes (byttes motorn?), fick ni betala eller gick det på goodwill, hur länge stod den på verkstad, vilka verkstäder var den på, fick ni lånebil.

"Vi kände inte att vi hade det minsta stöd från våran BMW-handlare, så mestadels lagades den på annan verkstad, typ Mekonomen eller något."

Detta får mig att undra, hur många gånger var den till BMW? Har Mekonomen den kunskapen att fixa grundfelet, tydligen inte i och med att de inte fixade bilen.

Ett regnummer visar att det du skriver har substans, som det är nu kan man avfärda det du skriver.

Mvh Stephan
Jaha. Ursäkta, är trött idag.
Nej, som jag skrev i texten ovan började ju givare paja redan efter några månader. Sen började ju tändspol/stifts-historien när den var ungefär 6 månader gammal, och fortsatte tills den dag vi bytte in den. Men det började eskalera riktigt, riktigt runt 2010-11 enligt pappa (som minns bättre!). Vi gick till BMW ett par tre gånger, men pappa gillade inte deras attityd, tyckte de typ var dryga och inte höll den kundservice jämte mot oss som vi förväntade oss. I alla fall när nybilsgarantin hade gått ut fick vi ju betala varenda krona själv. Innan vet jag däremot inte, tror inte det. Får dubbelkolla med pappa.

Fast ett reg.nr. kan väl i detta fall säga så mycket? Visst, går man in på Biluppgifter så kan man se att den nu på senaste varit avställd en del, men annars kan man inte se att den råkat ut för något, genom att kolla på Transportstyrelsen. - @Stephan735i
Kan också förtydliga att jag var 10-16 år när vi hade den här bilen. Jag är 18 år idag. Så jag minns inte exakt alla detaljer, dessutom är jag inte sådär superbilkunnig. Så jag har fått fråga pappa om en del. Som t.ex. antalet tändstift/spolar den haft var det han som sa att "den borde haft ett 40-tal typ" och så. Jag menar, jag vet knappt vad en tändspole eller ett tändstift är... Så ursäkta om jag förklarar dåligt! :)
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Om den var ny så borde det ha täckts av motorgarantin...?

Nåja, blir svårt att utröna vad som skett utan korrekt beskrivning. Jag tror inte du/ni ska avfärda hela BMW:s sortiment iaf. :)
Jo, kanske den borde. Men som sagt, jag vet inte.

Ja, min pappa kommer då aldrig mer att köpa en BMW iaf, den saken är klar.... :P
- Qsacage
Dr
362
Drib
325i-08
Med ett reg nr får man fram bilens identitet och kan spåra alla händelser som finns i "journalen" (utfört av auk BMW verkst). En variant är väl att ange VIN på bilen. Jag tror många här på AP skulle vilja se detaljerna.

Hursom, beklagar verkligen denna tråkiga historia.

Att man har haft en problemfri bil betyder inte att nästa bil av samma märke blir problemfri. Lika lite som om man haft en problembil av ett märke, är alla bilar av det märket dåligt.

Jag tycker du har förklarat jättebra med tanke på förutsättningarna.

Hoppas du o familjen får njuta av problemfritt bilägande framöver.

Lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.