|
|
|
|---|---|
|
Min 750 går jämnt och fint under alla förhållanden. Alla tänddelar utom tändspolarna byttes för ett år sedan. Dock kan den visa EML och gå i någon form av nödläge under vissa omständigheter. När man glidit på tomgången länge i låg fart utan att röra gasen (t ex när man kör ut ur ett bostadsområde fullt av lekande barn) och sedan ska iväg och gasar till så kan det hända att bilen varvar upp, men inte driver framåt mer för det. Den rullar alltså fortfarande framåt på samma hastighet som den gör på tomgången. Gasar man till lite mer eller prövar ett antal gånger med lätt gas så är det som om växellådan lägger i något och bilen får mer fart framåt. Väl ute på en väg märker man dock att den är trött vid acceleration och några sekunder senare tänds EML. Då är det bara att stanna och starta om bilen så är problemet borta. Jag har en av de kraftfullare Ctek-laddarna och problemet uppkommer oberoende av om bilen nyligen laddats eller ej så jag tror inte att det har med batterispänningen att göra. Varm eller kall spelar heller ingen roll. Kan det vara gasspjällen som krånglar, eller har det med lådan att göra? Hittade inga tidigare trådar som riktigt matchar detta problem. Diagnosuttaget har förresten varit dött så länge jag ägt bilen, går inte läsa ut felkoder eller nollställa serviceindikatorn. | |
| Oj, hej och hå. Det där låter hyfsat komplicerat. Jag kan inte hjälpa dig, mer än att säga att jag hade valt att rulla in bilen till Bil & Motorteknik. De brukar kunna hitta de flesta fel - dit är det dock 33 mil från dig, så det kanske inte är så stor hjälp. :( | |
|
Spjällen kan man ju testa med en polygrip o vrida utanpåliggande fjäder till fullt öppet spjäll,släpp taget om fjädern så ska den vrida tillbaks o vara tyst,låter det om tillbaka gången så kan det vara läge för rengöring. Peake har ju i en tråd för E31 påtalat om dålig kontakt just från tändspolarna,annars skulle jag kolla kontaktdonen till vxl-lådan,ärg,korrosion ställer ibland till det på det mest irriterande vis ibland. Mvh Dic |
|
|
Tack för tipsen Dic, ska pröva dem vartefter jag får möjlighet. Tack även för ditt tips Alexander, men tror jag passar trippen till Sthlm denna gång. Inte riktigt värt det för min rostiga brukshink när felet bara inträffar några gånger per år :) |
|
| Det är gasspjäll med vajer väl på E32? Har båda spjällen från en E38 750 till salu annars. | |
|
På min 735a -91 med EML och elektroniskt gasspjäll var EML-felet orsakat av en dålig lödning i instrumentpanelen. Finns en guide nånstans som en britt har gjort. Man ska löda en kabel mellan två punkter i instrumentpanelen så är problemet borta för alltid. Mina symptom var att EML lampan inte tändes ca 1-2 sekunder vid start. Då viste jag att bilen skulle gå dåligt dvs ca 25% kraft oavsett hur man gasar. Gasspjället öppnade alltså max ca 25%, oavsett varvtal. Detta för att den går i limp-mode. Ibland hjälpte en omstart, ibland inte. Jag bytte så mycket saker innan jag kom fram till det att jag tar mig för pannan. Kvitton på över 35 000kr i princip för att få bilen att gå bra igen (vi hittade såklart lite annat skit på vägen som kass rotor, lambdasond etc) men det stora felet var denna lödning. Om intresse finns kan jag rota lite efter hans guide. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.