|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
| 1. Ja, kallas cornering lights. Testade i totalt mörker och då var det riktigt tydligt och användbart. Många VW bilar har det aktiverat som standard i Sverige. Alltså när man vrider mkt på ratten till t.ex. vänster så tänds vänster dimljus längst ner vilket gör att det lyser upp rakt ut till vänster om bilen. Man får bättre sikt vid vänding typ. | |
| Skulle helst vilja ha hydraulservo istället för elektriskt men eftersom det blir lite bökigt så skulle jag vilja att någon programmerade om elservot så att det blir mycket mer trögt. Att välja sportläge på lådan hjälper inte, det blir för lite trögt för min smak. | |
|
Jag tycker det är ganska stor skillnad på komfort och sport läget på elektroniska styrningen. Jag kör med sportstyrningen hela tiden nu och är nöjd. Ibland växlar jag över till komfort i garage osv för att få lite starkare servo. Tror inte det går att få det ännu trögare än sport tyvärr. |
|
|
Nä inte på det sättet du har gjort. Då ändrar man väl bara förinställda funktioner. Tänkte mer om någon kunde ta sig in i själva styrenheten och mappa om delen som styr elservot, på samma sätt som man gör när man mappar om motorstyrningen. Känner ingen större skillnad på comfort och sport, när är din tillverkad? Har visst kommit en uppdatering på nyare modeller. Själv har jag en tidig -14. |
|
| Tror min är maj 2014. | |
| Och ja precis, ändrar bara inbyggda funktioner så att säga. | |
| Tror fordon med "Variabel sportstyrning" upplevs lite annorlunda när man ändrar till sportläget än om man inte har det. Har någon av era bilar den utrustningen? Kanske går att koda in, prispåslaget är ganska litet vid nybilsköp så jag skulle inte tro att det behövs ny hårdvara. | |
|
Jag har sport line och servotronic, men inget utöver det. Le Boeuf: Märker du någon skillnad öht. när du växlar till sport? |
|
|
Såna här trådar gillar jag!! Jag känner tyvärr att vi verkligen har brist på diskussioner om kodning i detta forum. Jag kirrade en ENET-kabel för några veckor sedan men jag köpte lös OBD-hane och ethernetkabel som jag själv lödde ihop. Jag testade också sportdisplay, men även däcktrycksvisning. Sportdisplayen gick att få fram men den visade inte ett skit. Vid punkteringsindikatorn kom det upp °C och Bar men såklart inga värden. Andra saker jag kodade: *Digital hastighetsmätare *Alltid vit display i kombiinstrumentet *Automatisk ruthiss även med öppen dörr *Motorstart utan att bromsa (Aut.) Detta suger för då måste knappen hållas intryckt tills motorn startat, tog bort det direkt pga detta. |
|
|
Visst känner jag skillnad på styrningen men den är hårfin enligt mig. Har inte variabel sportstyrning bara servotronic. |
|
| Kanske borde döpa om tråden till Kodning F30, om det nu går? Någon moderator? | |
| TheBear89: För att visa däcktryck och temp behöver du ha TPMS (RDC) installerat, du ser det på däckventilerna, om själva stammen är i metall har du troligtvis TPMS (RDC). Annars har du nog bara RDA eller vad det nu kallas som kollar att däcken har samma rullomkrets via ABS systemet och larmar om någon börjar rulla snabbare, vilket indikerar på punktering. Tror TPMS/RDC blev standard 2014. | |
| Jag fattade varför det inte funkade ;) | |
| Mina fälgar jag köpt till bilen saknar tpms ventilerna så min bil larmar varje uppstart. Kollade på att koda bort detta men verkade för meckigt. Så nu har jag beställt ventiler och tänkte montera in. Sen skall jag prova att aktivera visa temp och tryck. :). Om nån moderator läser får de gärna döpa om tråden till "Kodning F10/F20/F30" | |
|
Härlig tråd! Mycket intressant läsning! Jag har skickat pm till dig daniz! |
|
| Grymt Dan! Du gillar nörda ner dig i saker! 😉 | |
|
Fick dit TPMS sensorer i fälgarna idag och kodade fram så man ser exakt tryck och temp. Rätt coolt :) Bild Länk |
|
|
Daniz det är ju grymt jag betällde min bil i April 2014 och fick den Juli har haft den inne 2 gånger för att detta skall vara standard sedan den 1:a april 2014. Dok säger dom att man saknar vissa saker :) det visar ju du nu att det inte stämmer ! Detta är ju något man vill ha när man har laggt ner pengar på TPMS till vinter däcken också. Jobbigt att beställa allt detta bara för att få till detta ! /Alex |
|
|
Hej! Förstod inte riktigt, hade du haft den inne för att få fram så man kan se tryck och temp? Eller för att installera TPMS? Ja, jag hade hellre sluppit TPMS om jag hade kunnat. Deras gamla system som använder ABS lär ju räcka lixom. Om 5-6 år lär man ju behöva nya sensorer i två uppsättningar hjul.. :( |
|
| Precis har varit inne för att TPMS skall visas men inte gör det :( Dok om man kopplar in datorn som dom gjorde ser man trycket i varje däck :) Själv set jag bara "gröna" däck. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.