AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
16.415

F31 blåtands musikstreaming aktiverad

Sida 1 av 4
da
44
daniz
320dA Touring -14
Hej,

Nyligen köpt en lätt beggad F31 320d och blev lite besviken när det var blåtand för telefoni men inte musikstreaming. Läste lite på bimmerpost/bimmerfest forumen och insåg att bilar som har teleservices skall (2014+ bilar) ha all hårdvara för musikstreamingen och att det går att låsa upp. Efter lite nördande kring hur kodningsprogrammet funkar lyckades jag låsa upp det idag. Nu kan jag streama musik, skönt!

Låste även upp så den kommer ihåg hur jag lämnar auto stop start.. så man slipper trycka på den varje gång.

Öppnade även meny för konfigurera sport. Så jag kan välja om jag bara vill ha servotronicen i sport läge och inte lådan. Har stört mig på att ratten är så sjukt lätt men för att cruisa så är sportlägets växlingar för agressiva. Så nu har jag trög "sport" styrning utan sportiga växlingar. Vill jag ha andra växlingspunkter slänger jag bara växelpetaren till vänster så blir det sportläge där med :)

Sjukt nöjd. Om någon har frågor kring hur man gör eller så kan ni höra av er, jag är bara road.
da
129
davkar
MB W205 250D -16
Grattis till att du kunde aktivera blåtanden, hade själv inte samma tur :( (har en -12:a).

Sjukt intresserad av att få bilen att komma ihåg start/stopp. Mycket bök?

da
44
daniz
320dA Touring -14
Är man inte datorvan är det rätt pilligt och skulle nåt bli fel så kan det ju bli lite jobbigt. Men när man har programvara, förstått hur allt funkar är det väldigt enkelt. Ändra en dropdownlist och sen köra "code" och vänta 30 sekunder så är de klart
da
129
davkar
MB W205 250D -16
Visst var det så att man behöver nån specialkabel också? Var fick du tag i den?

Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Jag är intresserad, pm:a gärna instruktioner.
da
44
daniz
320dA Touring -14
Den här kabeln köpte jag. Funkar bara för F-bilar.

Länk

Skriver en sammanfattning senare. Mkt akronymer att lära sig.
da
44
daniz
320dA Touring -14
Programvara: Esys + psdzdata data (typ all konfiguration för bilarna)

Installationen är relativt enkel, ladda hem och installera esys. Ladda hem psdzdata. Psdzdata behöver vara aktuell för om BMW har uppdaterat bilen och man försöker koda med gammalt data fungerar det inte. Lägg Psdzdata på rätt ställe där Esys blivit installerat.

Lite akronymer:

FA (vehicle order) här listas alla tillval bilen har

VO kodning, man använder listan med tillval och på så sätt kodar flera sammanslagna inställningar i en ECU för att få igång ett tillval.

FDL kodning, ändra specifika inställningar i en ECU. T.ex. "kom ihåg auto stop/start"

SVT, lista med alla ECU som finns i bilen. För att vissa tillval skall fungera måste alltså motsvarande ECU finnas i bilen.

Finns olika typer av kodning man kan göra. För blåtand är det FA > VO kodning som gäller. Man lägger till eller ändrar en tillvalskod i det som kallas FA. FA innehåller alla options bilen har i form av kombination av 3 bokstäver och siffror. När jag öppnade blåtand så ändrade jag helt enkelt textkoden 6NH (standard blåtand, telefon) till 6NS (som är tillvalsblåtanden) och kodade därefter huvudenheten som heter HU_Entry i mitt fall. Samt CMB_MEDIA som är blåtandsboxen typ. När man gör på detta sätt så ställs de enheterna in efter den tillvalskoden, i teorin skall det gå att gå in på flera ställen i båda dessa enheter och ställa in samma sak men detta är ju enklare.

För auto stop start gör man FDL kodning,går man in i ecun, bläddrar sig fram till specifk inställning och ändrar den från nich aktiv > aktiv typ. Mycket står på tyska.

Här kan ni se en film som förklarar lite.

För att se hur man öppnar just blåtand kolla vad shawn skriver här

Länk

Det finns massor av komma igång guider och liknande på både bimmerfest och bimmerpost forumen. Shawn som skrev det där kan även skicka länkar för att ladda hem programvarorna.

da
44
daniz
320dA Touring -14
En extra grej att poängtera med det shawn skrev kring blåtanden är att i guiden han länkar till så sparar han FA i ICM (här lagras FA). Detta skall man inte göra, man skall bara använda den modifiera FA för att koda HU samt CMB_media. Sparar man den nya FA i ICM så skulle man i teorin kunna få problem när BMW skall göra uppdateringar.
Visa användare
474
Le Boeuf
Och var ändrar man till sportstyrning oavsett läge på sport/comfort/eco-knappen?
da
44
daniz
320dA Touring -14
Tror inte det går att ha sportstyrning oavsett läge. Det som går att öppna är så man kan konfigurera sportläget, precis som att eco läget går att konfigurera i idrive.

När jag lägger i sport nu så ändras bara styrningen. Vill jag ha växlingarna/gasresponsen lägger jag bara växelpetaren till vänster, dvs sportläge.
da
44
daniz
320dA Touring -14
Dessa två FDL kodningar ändrade jag för att kunna konfigurera vad som händer när man lägger i sportläge.

HU_NBT > 3000 > Macro_fds > popup_and_config | Configure sport mode in iDrive (Part 1)

ICM > 3000 > ICMKOD_B_SPORTINDIVIDUALISIERBAR > ein (01) | Configure sport mode in iDrive (Part 2) (Optional for HU_CIC)
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Kul! Har varit lite i startgroparna att börja pilla med detta, men det har inte blivit av. Nu blev jag lite inspirerad att ta tag i det igen. Bra tråd! :)
da
44
daniz
320dA Touring -14
Vissa bilar innan 2014 har ju CMB_media (combox eller nåt sånt). Har bilen detta skall det gå att få igång blåtandsstreaming. Det skall gå att identifiera på en fysiskt databox under mattan i bagageutrymmet. Jag kollade inte utan visste ganska säkert att jag hade en, plus att det syns när du kopplar upp dig med ESYS och ser vilka ECU:er som listas där. Syns CMB_media så borde det gå.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Streaming har jag redan, jag är mer sugen på andra fixar. Tända bakljusen vid DRL, DVD in motion och något mer som jag har glömt nu. Jo, den start/stopp-fixen som du beskriver ovan.

Tack för tips ändå, jag kanske återkommer!
da
44
daniz
320dA Touring -14
Japp, det du nämner skall gå att fixa finns många cheat sheets med saker som går att koda, läst bland annat det du nämner.
da
44
daniz
320dA Touring -14
Här är senaste:

Länk
Visa användare
474
Le Boeuf
Är det möjligt att köpa denna typ av omprogrammering av någon firma? Typ V-tec eller ESS-tuning?
da
44
daniz
320dA Touring -14
Länk

Gör kodning på distans via att fjärrstyra din dator, de skickar kabel osv..
da
44
daniz
320dA Touring -14
Vad är du mest intresserad av, jag kan hjälpa till om du bor i Stockholm. Men på egen risk :) Jag lämnar inga garantier
da
44
daniz
320dA Touring -14
Nu har jag fixat lite fler saker:

1. Dimljus som tänds när man vrider på ratten
2. Daylite running lights, bakljusen tända
3. LED:arna i dörrhandtagen tänds när jag lägger i backen.

Provade även att aktivera "sports" display som skall visa HP/NM men funkar tydligen inte på bilar med dieselmotorer.
1. På ratten?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.