AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
21.553

F11 Batteribyte?

Sida 2 av 2
Un
263
Underdog2
525d F11 -11 (Carbonschwarz)
525d F10 -11 (Alpinweiss III)
Tack för info Håkan! Det var något nytt för mig då tabellen jag har saknar den infon :)
Hur vet jag om det är ett AGM batteri? Måste jag skruva upp där bak i bagagen och kika?
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Ja, det bästa är att läsa vad som står på det.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Yes, man måste visuellt verifiera om det är AGM eller inte.

Har du tex Start&Stop så ska du ha ett AGM-batteri, men det är ändåså ingen garanti då föregående ägare kan ha monterat vilket batteri som helst.

====================================
Har du BMW originalbatteri tar det 3 sekunder att avgöra
om det är "vanligt" eller AGM - kolla på färgen!
====================================
Vitt => "Vanligt" blysyrabatteri
Svart => AGM blysyrabatteri

Här är mitt batteri i min E87 120i, det är ett "vanligt" batteri
Länk

Här är exempel på ett AGM-batteri
Länk

Lite info från BMW
Länk

För ren underhållsladdning behövs ingen bautaladdare. Till min E87 120i används den minsta CTEK-laddaren för dess underhållsladdning, CTEK XS 800.

Tror CTEK XS 800 numera heter CTEK XS 0.8 och kostar tex 495 SEK på Mekonomen.
Länk
Länk

För att ladda upp lite större batteri från lite lägre nivåer behövs en större laddare. CTEK MXS 3.8 täcker de flesta behov, för stora batterier (>80Ah) som behöver laddas upp rejält täcker CTEK MXS 5.0 detta behov.
Länk
Länk

Men om spänningen har sjunkit under typ 12.4 volt en längre tid så har batteriet tagit skada och man ska ta sig en funderare på om man ska köpa nytt batteri (ju mer urladdat det var och ju längre tid det gick innan det blev uppladdat - desto mer permanent skadat har batteriet blivit).
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Underdog2 : Ditt Banner-batteri (90Ah, 900 CCA, 61 21 7 575 327) är ett AGM-batteri.

@Underdog2 et al : Ni MÅSTE vänta MINST ett halvt dygn (gärna ett dygn) EFTER ni kopplat loss batteriladdaren innan ni kan mäta vilospänningen för att avgöra laddningsnivån på ett batteri. Gör ni inte det får ni helt felaktiga värden och ni drar helt felaktiga slutsatser (dvs mätningen är helt irrelevant).

Likadant om ni kört med bilen, ni kan inte bara stänga av motorn och mäta vilospänningen eftersom generatorn suttit och laddat batteriet. Då är det bättre att gå ut på morgonen dagen efter och mäta för att få ett meningsfullt resultat.

Men vilospänningen är ett väldigt trubbigt verktyg för att avgöra skicket på ett batteri. Du kan få fina värden men ändåså ha ett riktigt dåligt batteri.

För att avgöra skicket behöver man ofta göra ett belastningstest. För lite större batterier (typ >80Ah) så behöver man i runda slängar lägga på 500A under 10 sekunder och man mäter hur mycket spänningen sjunker och på så sätt avgör hur mycket kraft det verkligen finns i batteriet.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
1. Alla biltemas laddare är inte skit!
Jag har inte hittat något som tyder på att "Ctek-kopiorna" från Biltema är skit. Jag har heller inte hittat något på min CTEK som innebär att CTEK är bättre än något annat. Den tycks ha medioker verkningsgrad, ingen faskorrigering och kompenserar inte för temperaturen själv. Den verkar dock hålla länge och har 5 års garanti.

2. Batteriet slits inte mer för att man ej kodar in det, tvärtom kan bilen räkna med för låg reservkapacitet och därmed stänga ner funktioner för tidigt/varna i onödan. Detta förlänger livslängden på batteriet.

3. Jag har aldrig sett några fakta på om övervakningsalgoritmen har "backventil" eller ej dvs om den anpassar sig efter ett tag till nytt batt (så som den skulle göra om man int med flit bygger in en begränsning) eller om den är mjukvarumässigt spärrad så att man måste koda för att kunna nyttja ett nytt batteris fulla kapacitet. Har ej kunna pilla på en bil med IBS själv, men frågan är om man kan läsa av nuvarande status på batterimodellens parametrar i övervakningen. isf kan man se om de sakta ändras i positiv riktning och då konstatera att man inte behöver koda ens för rätt funktion (men man får vänta lite om man ejbkodar).

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Tu
58
Tummen13
520d f11, 2011
marin849
jag måste byta batteri i min F11. Hade problem i vintras med att system såsom AC lade av, och nu tror jag Idrive inte fungerar pga taskig spänning. Jag har ännu inte tillgång till kabel/program, men jag tolkar ditt svar ovan (om än 3 år gammalt) så som att det inte är någon "fara" att byta trots att man inte kodar om direkt. (Givet såklart att man byter till ett liknande batteri). Detta gällde batteriet, men hur är det med resten av bilens elektronik? Den kan väl inte heller ta skada?
Kan ngn bekräfta detta (igen)?

ma
7.450
marin849
Korrekt, inget går sönder.
Fr
205
FredrikNacka
530xDA Touring M-sport -13
Hej! Väcker liv i den här tråden.

Jag var uppe i fjällen vecka 9 och det var -20 grader. Efter att jag kört med min F11 530D (2013) ca 8 mil och stängde av bilen så plingade det till: "Ladda batteriet". Det är första gången. Borde ju vara laddat direkt efter en timmes landsvägskörning - så min gissning är att det börjar bli dåligt. Nu var det extremt kallt så det kan väl påverkar. Dessutom så laddade jag det veckan innan.

Ska jag byta direkt eller vänta till bilen säger till igen? Batteriet är inte bytt sedan bilen var ny, 7 år sedan. Men jag underhållsladdar regelbundet och har sedan 3 år stängt av auto start/stop av motorn.

Det sitter ett 105 ah batteri i bilen nu. Är det viktigt med ett nytt som har 105 ah eller funkar 95? Skillnad?

Tacksam för tips.
/Fredrik
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Ett batteri som är 7 år, trots att du verkar ha skött det bra, är nog att anse som förbrukat. Kylan hjälper väl inte till direkt.

Panik att byta behöver du väl inte ha men håll lite koll på det. Kör som vanligt och se hur bilen "plingar".

Jag kan inte svara på exakt varför men har du ett 105ah idag så skulle inte jag byta till ett mindre. Bilar idag suger i sig en väldig massa ström och ju mer kapacitet man har att tillgå, desto bättre. Så resonerar jag med mig själv :-)

Enda fördelen med ett mindre batteri är nog bara att det är billigare. En inte oviktig komponent trots allt. Tänk även på att det nya batteriet måste registreras om det är samma lika och kodas om det avviker åt något håll. Detta kan man göra själv med t ex appen Carly eller andra motsvarande program som finns för att koda diverse saker i bilen. BMW tar väl ca 1500kr för detta 3 minuters jobb. På samma sätt tar dom ohemult bra betalt för batterier.

När jag bytte på min sjua så kostade batteriet över 4000kr hos BMW (med kompisrabatt) medan jag hittade ett motsvarande Bosch på Ebay för 1800kr med frakt på två dagar till dörren.

Niklas

Fransosen
ma
7.450
marin849
Enda anledningen till stort batteri är kallstart av diesel i sträng kyla, bromskraftsåtervinningen, start-stop, bränslevärmare eller om man ofta är i bilen med motorn av.
I övrigt behövs inget stort batteri. Bilar som fungerar som dom ska somnar när dom inte används, det går åt extremt lite för att starta en bil och det går snabbt att återladda varje start.

Sålänge det är bra snurr på startmotorn ger batteriet bra med startström, så för att bedöma om du ska byta behöver du mäta kapaciteten. Antingen med instrument eller med glödlampa etc... När kapacititen blir för dålig riskerar du att inte kunna starta, * tror* det är detta bilen egentligen varnar för. Den ser att kapaciteten minskat.
Fr
205
FredrikNacka
530xDA Touring M-sport -13
Tack för information och tips!

Har kollat vad ett byte kostar på verkstan: BMW tar 6300:-, Mekonomen tar 4400:- men då är det 95 ah. Överväger att köpa själv och byta. Jag har Carly-appen, dock en äldre betal-version. Ska kolla vad det kostar att få fart på den så att kan jag lägga in det nya batteriet.

Några tips på var jag handlar nytt batteri? Känns dumt att snåla på ah - så siktar på ett Varta 105 ah AGM LH105. Tror detta är samma som original, Varta tillverkar ju originalbatteriet också.

batterilagret.se tar 3195:- för detta.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Länk Här har jag handlat några gånger. Mycket roliga saker i butiken också
Un
263
Underdog2
Jag köpte från Jula en Varta tror jag det var. Betalade runt 1500 å den funkade fint 2år innan jag sålde bilen. Programmerade in via carly med så. Storleken på den från Jula var samma som originalet, så det var bara att ta bort gamla och spänna på nya i samma plats.
Un
263
Underdog2
Det kanske var deras egna Hamron, har svagt minne.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Jag köpte mitt på Ebay från nån batterifirma och fick det hem på 2 dagar för under 2000kr. Jag letade bara efter det batteri som jag hittat på Mekonomen, ett Bosch som var rätt för min bil.

Superenkelt och minst en tusing i besparing gentemot att köpa i Sverige. Det tar emot så klart.... Fast med den tusenlappen kan jag ju ta och bjuda familjen på krogen, det är ju roligare :-)

Niklas

Fransosen
ni
92
nilpanil
530xd M Touring -15
325da Touring -09 (såld)
325i MTech 2 -89 (såld)
Jag köpte ett Varta AGM 105 Ah för 197 euro inklusive frakt hos butiken nedan. Fungerade utmärkt förutom.

Länk
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Min bil och batteri är över 9 år och fungerar mycket bra. Men jag kör väldigt lite och sällan, mest till och från stugan ca en timmes färd. Eftersom jag kör så sällan låter jag under vinterhalvåret alltid CTEK-ladda batteriet med inställning vinterläge efter att jag har kommit hem. Och det tar då över en timma innan CTEK tycker att batteriet är fulladdat. Att tro att batteriet är fulladdat efter bara en timmes körning anser jag är fel. Är batteriet kallt kan det inte slicka i sig strömmen så fort som på sommaren så det tar tid att bli fulladdat. I mitt fall över två timmar.

Så har jag skött batteriet ända sedan bilen var ny.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

SGA Trading som catch_me fö. länkade till är åf. för Banner batterier som jag bara har läst/hört gott om. Banner Power Bull blev även testvinnare några gånger mellan 2013-2017 Länk

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.