|
|
|
|---|---|
|
Jag hörde ett missljud idag när bilen står på tomgång ingen växel i och koppling uppe. Inget högt ljud mer ett ljud som låter som nånting snurrar. Ljudet slutar när man kopplar, kan det vara urtrampningslagret eller kan det vara något annat? | |
|
Det är inte bara ett normalt ljud från växellådan du hör? Ingående axeln snurrar ju och det ger ett lite vinande ljudz det kan även småskramla något. |
|
| Japp, så har det låtit om alla mina BMW (e12, e34, e39, e60) när man släpper upp kopplingen med friläge i, ett svagt vinade/rasslande ljud. | |
| Okej låter intressant. Ska försöka använda min blocket försäkring och få några saker bytta. | |
|
Spela in en video, lägg upp på youtube och länka så kan vi höra om det är normalt. Urtrampningslagret är det inte, då hade det låtit med kopplingen nedtryckt. |
|
| Jag lägger upp en film lite senare | |
|
Exakt så låter det. Inte min bil. |
|
|
Ja, det där tycker inte jag låter helt bra. Att man ska kunna höra en ljudskillnad mellan dessa två lägen är okej, men det där ljudet låter ju inte endast som att något roterar, utan det låter tyngre. Som att något roterar och är fel. Dåligt lager eller dylikt. Det som skiljer mellan att att ha kopplingspedelane nere eller inte (utan växel i) är att när kopplingspedalen är nedtryckt så snurrar inget på andra sidan kopplingen. När kopplingspedalen är uppe, så är kopplingen i ihoptryckt och då snurrar den ingående axeln i växellådan. Men eftersom ingen växel är ilagd så snurrar inte utgående axel. Missljudet kan alltså komma från ett lager, eller annat kopplat till ingående axeln i lådan. |
|
| Okej tack. | |
| Update. Var hos m bilar idag, och det var ett normalt ljud. Inget att oroa sig över. | |
| Normalt?! Lät ju som att bilen höll på att explodera. | |
| Ljudet från min bil var inte i närheten så högt som det lät på filmen, men själva ljudet lät likadant. Det var iaf ett ljud som kan komma när man släppte trycket från nåt, minns inte vad det stod. Det skulle iaf vara helt ofarligt enl mekanikern. Annars har jag betalat 1500 i onödan :) | |
|
Först skriver du att "exakt så låter det" och sen ändrar du dig till "var inte i närheten så högt. En viktigt del av ljud är ju såklart hur högt det låter... Hade du spelat in en egen video och lagt upp den hade du säkert kunna spara 1500kr. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.