AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.373

Bmw 704 ia e32 knackar vid start.

Da
17
Davve123
Bmw 318i e46 -00
Hejsan när jag startar bilen varje gång den ståt ca 1-2 timmar så knackar den något fruktansvärt ljudet försvinner så fort den får tryck i maskin sedan kan man göra någon liten knackning då och då vad kan detta vara börjar bli orolig. /David
Da
17
Davve123
Bmw 318i e46 -00
Var ute och lyssnade nu på morgonen öppnade huven och startade nu har bilen ståt ca 24 timmar hörde en knackade eller rasslande ljud på framsidan mot kylaren kan det vara kedjan som är dålig ? börjar bli riktigt fundersam. bytte nyligen olja och alla filter i bilen och då blev det värre än vad det var från början då hördes det knappt men nu tycker jag ljudet ökar hela tiden för varje gång man startar den. Bilen i fråga är en Bmw 740ia e32 1992 stora v8an.
Hej,
Så småningom kommer det nog mer input, särskilt när jag har vågat börja....

Utan någon som helst detaljkännedom om den aktuella motorn låter åtminstone skissen nedan förstå att det kan vara något fel på nr 19 och/eller 22 (om jag nu minns rätt - Ipad och AP...., vågar inte backa.), kamkedjesträckarkomplexet.

Länk

När du bytte olja i motorn, tpg du någon lågviskös då? Det vore ju inte otänkbart att den förre ägaren maskerade missöjudet med något segare.

/Lennart

CS #6887
Ge mig styrka att hålla tyst tills jag vet vad jag talar om...
Da
17
Davve123
Bmw 318i e46 -00
Hej kan stämma men har den med olje trycket att göra ?

Bytte till en tjockare än den som var i bil den var som vatten för jag trodde jag skulle få bort ljudet men ike det.
hittade ett fel idag i koppen till insats filtret har en ventil som gör så oljan inte rinner ur filterhuset den var trasig så den tömmer ju hela motorn på olja varje gång jag stänger av den kan vara ett problem sedan är ju dessa motorerna kända för att bultarna till olje pumpen lossnar och lägger sig i tråget så nu blir det plocka ner tråget i helgen och se efter vad det kan vara som strular :)
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Det är väldigt vanligt att bultarna till oljepumpen lossnar och hamnar i tråget. Däremot känner jag inte till något fall där bultarna sugs upp och orsakar skada, pumpen lossnar helt eller oljetrycket påverkas nämnvärt. Så jag tror inte att det är det, tyvärr. Kamkedjan eller ventillyftare skulle jag gissa på, beroende på hur du definierar en knackning.
Hej,

Det finns kamkedjesträckare som "drivs" av oljetrycket. Möjligen inte på någon BMW, men systemet finns och det var det jag föreslog utan att känna till detajer.

Som sagt, riva och titta efter är väl det som gäller under alla förhållanden.

/Lennart

CS #6887
Ge mig styrka att hålla tyst tills jag vet vad jag talar om...
Da
17
Davve123
Bmw 318i e46 -00
Hejsan väldigt svårt att säga tror att det blir att riva och leta fel eller så är det så änkelt att det är fel olja i maskin.

Tack för svar :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har för mig att de motorerna har väldigt långa kamkedjor och att sträckare+glidskenor kan bli dåliga på dem. Utan att ha superkoll på den motorn, skulle jag tippa på att kamkedjesträckaren är fjäderbelastad och även spänns av motoroljetrycket - så är det i alla fall på de flesta modellerna som BMW har...

Byte av sträckare och fjäder är enkelt på t ex. M52/M54 etc. och är troligen lika enkelt på din motor.

Glidskenorna däremot är en relativt omfattande operation och tar mycket tid, finns en hel del skrivet på forumet om detta, så om du söker kommer du att hitta informationen du behöver.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Da
17
Davve123
Bmw 318i e46 -00
Hejsan har blivit av med alla oljud nu endas rasslande från kedja vid start efter en stund stilla stående så ja lär vara något med kedjan ska byta den nu kommande veckorna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.