AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
42.069

Service kostnader

Sida 3 av 4
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Men snälla Lövet, det är ju som jag trodde, protokollet motsvarar ungefär en s.k. Intervallservice, d.v.s. en mindre service. Vad som rekommenderas vid ca. 12000 mil är en större Inspektionsservice med betydligt fler kontrollpunkter. Sen byts DSG-olja och friskluftsfilter var 6000:e mil och bromsvätskebyte efter 3/2 år.

Bifoga gärna kostnadsförslaget från märkesverkstaden...

Pratar illa om konkurrenter, jag jobbar ju sagt på verkstad och ser allehanda exempel dagligen. Jag försvarar heller inga verkstäder som gör ett bristfälligt jobb och förutsätter att man gör rätt för sig om misstag sker...

Menar ni på fullt allvar att ni tror att allverkstäder generellt gör att bättre och mer korrekt jobb än märkesverkstäder?

Som sagt, dåliga verkstäder undviker man naturligtvis...

Kristoffer_L: Det stämmer, och visst Karlstad är generellt lite billigare än Stockholm. Men verkstaden är ändå bland de större i Mellansverige....

Nu återgår vi till vad trådskaparen efterfrågade, nämligen service på märkesverkstad till sin F10 520d.

MVH Christofer
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Då kan jag berätta att efter omsorgsfull design har jag beställt en egen servicestämpel som jag stämplar med när jag servar. Det blir oerhört fint. ;)

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
marin: Haha! ;-)

MVH Christofer
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Crille: Det blir liksom fel hela tiden för dig. Varför skulle VAG medvetet göra fel service? 12000 service med DSG oljebyte var redan gjort! Exakt mätarställning låg runt 13700 om jag minns rätt. Snälla, försök släppa sargen och sluta hitta på felaktiga påståenden om konkurrerande verkstäder hela tiden. Det är två identiska servicar som ska göras och det skiljer 1900:- på samma jobb. Ett olje och filterbyte och lite kontrollpunkter.

Angående prisförslag från VAG så är det en historia i sig. Jag skickar förfrågan om service och får bara som svar "Vi har bokat in dig xx/xx klockan 08:00". Som om priset är helt ointressant. Det är först när jag ringer upp dem som jag får reda på vad de tänkt ta betalt. Hur seriöst är det på en skala?

-------
//Lövet
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Släppa sargen? Har inte sett protokollet och prisförslaget från båda verkstäderna. Du påstår att Mekonomen och VW har föreslagit två identiska servicear för 2100:- respektive 4000:-, inte jag. Tycker det låter orimligt och fortsätter tycka det tills jag får något konkret. Tror snarare att du skiter i servicepunkterna och bara ville få oljan bytt, kan det vara så? Det förändrar i så fall inte att du jämför äpplen och päron...

Och nej, det är inte seriöst att bekräfta en bokad tid utan kostnadsförslag när efterfrågat en offert...

MVH Christofer
Crille: jodå, jag vet att Lecab är stora - köpte en A6 2,4 Avant av er för drygt 10 år sedan :-)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Crille: Hur konkret behöver jag vara, du borde ju själv veta vad som ska göras? Det är ju en av de vanligaste drivlinor som finns. Jag jämför naturligtvis service som innefattar samma moment. Jag har inte skräddarsytt det som ska göras. Den servicen som ska göras vid 14000 är oljebyte plus kontrollpunkter, även på VAG. Eller hur? Då är det inte ok med 1900:- skillnad.

Eller rättare sagt, de får ta betalt hur mycket de vill men jag tänker inte betala det. Framförallt inte när jag har egna erfarenheter av märkesverkstäder där de utfört jobb av dålig kvalitet.

-------
//Lövet
Mi
190
Mikecab
Bmw 525i 2007 lci
Allt service snack gör mig snurrig. Det jag är mest förbannad på är bmw,s långa intervall på oljebytes service. Kör aldrig längre än max 1500mil men jag jobbar med underhåll dagligen och ser vad skitig olja kan ställa till med.
En annan sak varför indikerar det för tex kupé filter eller bromsvätska och du åker in får det utfört på din gratis service varpå 450mil senare larma för oljebyte då kan man väl utföra allt på en gång tycker det är idiotiskt upplagt.
Jag bokar efter mitt eget tycke och det är alltid långt före datorn säger till iallafall när det jäller olje byte. Köper man bilar för 200-500 tusen så är väl 1500-2000kr för ett extra oljebyte en skit summa.
Har tittat på flera bilar i halvmiljon klassen där första oljeservicen legat mellan 4-5 tusen mil då vänder man direkt. Verkar som folk tror att dom servar sig själv bara för att dom är dyra
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Lövet: Du verkar inte fatta, prisskillnaden ligger högst sannolik i att du fått pris på en större service med fler kontrollpunkter hos VW. Hajjar du?

Några fasta intervaller finns inte, de är flexibla. Rekommenderade tilläggsarbeten baseras på både km och tid från förra gången. Man kan med andra ord aldrig prata om exempelvis 14000-mila service. Man måste veta vad som gjorts tidigare och när det gjordes för att kunna rekommendera rätt service...

MVH Christofer
Rh
133
RhinoThue
BMW 530xd (F11)
Jag ska in på byte av bromsvätska och olje/filterbyte på torsdag. Min märkesverkstad gör detta för 3600:-

Samma verkstad vill ha 6000:- för byte av olja i min automatlåda. Verkar vara ganska bra pris båda två om jag jämför lite med vad andra uppgett från andra delar av landet.

Gäller min 535d E61 2010.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Crille: Varför skulle det vara fler kontrollpunkter när båda verkstäderna hade samma info om vad som gjorts tidigare, det är samma service som ska göras, och båda fått samma information från mig? Båda verkstäderna har dessutom bekräftat att det bara är olja, filter och allmänna kontrollpunkter.

Antydningarna om att märkesverkstaden skulle göra en "bättre" service när det är samma jobb som görs är bara larv. Stå för att ni tar mer betalt av den enkla anledningen att ni kan och kommer undan med det istället för att komma med en massa felaktiga antydningar.

-------
//Lövet
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Jag antyder inte att din lokala märkesverkstad skulle vara "bättre" än Mekonomen, det vet jag inget om.

Det blir däremot patetiskt när du anklagar mig för osanningar när det i själva verket är du som står för dem, eller kanske snarare inte förstår vad du pratar om.

Det länkade serviceprotokollet från Mekonomen motsvarar ungefär en s.k. Intervallservice hos Volkswagen. En Intervallservice utan tilläggsarbeten har en anslagen tid på 90 tidsenheter (dvs 90% av en timme). Olja, oljefilter och oljeplugg kostar ca. 1200:-. Man kan enkelt räkna ut att VW-verkstaden i så fall skulle debitera över 3000:- /tim för arbetet, det kan jag lova det att ingen verkstad gör för en Touran, inte ens i Stockholm.

Nu orkar jag inte tjafsa mer om detta och förstöra tråden. Beklagar att du blev stött Lövet, men sluta hitta på saker eller börja jobba på Aftonbladet...

Vi återgår till servicepriser på F10 520d...

MVH Christofer
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Slå en pling till Audi Hammarby Sjöstad för aktuell timpenning, det är verkstaden i fråga. Skulle inte bli förvånad om det är Sveriges dyraste märkesverkstad.

-------
//Lövet
ma
7.450
marin849
Bra att veta om du bara blåser rent oljefiltret med tryckluft, för då kollar jag genast på en annan bil. ;)

/Martin
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nytt dagsfärskt exempel. Denna gång min kollegas Mercedes GLK 220 -12. Vet inte vad servicen heter men bilen har gått 6000 mil och servicen kostade 4630:- hos Veho Bil och 2771:- hos Mekonomen. Mercedes förklaring till skillnaden var ordagrannt: "Jamen då får du ju ingen notering i elektroniska serviceboken".

-------
//Lövet
För mig var det tvärt om.
Mekonomen ville ha ca 200kr mer för en identisk oljeservice. Lätt val i det fallet.
Glömmer ni ändå inte att en märkesverkstad generellt har betydligt större utgifter än en liten mekonomenansluten verkstad?
ma
7.450
marin849
Jovisst, och det är ju helt irrelevant om dessa utgifter inte tillför mig något värde!

/Martin
ma
7.450
marin849
Crille82, kostar det TVÅTUSEN kr per timme på märkesverkstad???

/Martin
Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
Har gett Mekonomen en chans en gång och då ville de ha 100kr mer än VAG verkstaden för en oljeservice på en äldre Golf. Blev naturligtvis VAG som dessutom hade mobilitetsgaranti.

Märkligt nog så hade VAG sänkt servicepriset på äldre Golfar rätt rejält. :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.