AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.471

Byta från SMGII - manuell.

Hej! Jag funderar på att köpa en 330 e46. Jag hittade en hyfsat intressant - den matchade mina krav på alla punkter förutom en; SMGii-låda.

Som jag fattar det på det här forumet och andra forum så är det inte en fråga "om" som går sönder - utan "när " kopplingen rasar och det kostar minst 30 000 att laga.

Ponera att jag köper en 330 med SMG2, kopplingen rasar. Och istället för att laga skiten köper jag en begagnad växellåda och byter ut servokopplingen mot manuell.

Är det genomförbart? En växellåda fick man tag i för några tusen, sen hur är det med kopplingen? lär man byta svänghjul, tryckplatta och hela skiten eller? Vad säger motordatorn om att ha en manuell

Tacksam för svar.
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Det blir inte billigt det heller om du ska köpa allt nytt utom själva lådan. Du behöver dubbelmassesvänghjul, själva kopplingen, urtrampningslager, packbox, kopplingspedal, huvudkopplingscylinder, slavcylinder, diverse rör och slangar, växelspak, växellänkage, växelspaksknopp.

Bästa vore nog att hitta en manuell "donatorbil" och flytta över allt. I vart fall rimligt dyrt. Sen har du bekymret me svensk bilprovning. Alla bilar som är helbilsgodkända får du inte ändra på något vis. Alltså inte heller byta från automat till manuell låda.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.