AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.664

330XD-04 olja vid kylaren

ca
14
carnystrom
330 XD -04
Tjabba, som rubriken lyder har jag problem med att motorn läcker någonstans. hela motorn är inprincip oljig(dock torkad) men man ser att det kommer ny olja på balken över kylaren. även framsidan av kylaren är oljig. lite lur på om det kan vara ventilkåpspackningen som trycker ur sig, kan dock inte finna någon färsk olja där. någon som kan ha en aning vart oljan kommer ifrån? Ska knäppa några bilder och lägga upp.
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Ta och tvätta rent/ör en motortvätt där du misstänker det kan läcka och gör kontroller med avseende läckage efter det. Olja kan krypa rätt bra.

// Jonas

ca
14
carnystrom
330 XD -04
Jo det är just det jag gjort och finner olja kring kylaren.
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Ok, olja på balken ovansidan kylet är vad du skriver. Den oljan måste ju krypa någonstans ifrån, eller hur? Har du tvättat ordentligt kring ventilkåpspackningen? Luktar det bränt som om olja hamnar på grenrör? Finns det packning till oljefilterhus som läcker?

Är du säker på att det är motorolja och inte olja till styrservot? Vill minas den behållaren kan läcka i underkant.

// Jonas

ca
14
carnystrom
330 XD -04
Tror jag hittade felet. Hittade en spricka i slangen från mellankylaren, nr;6 ( Länk ) vid laddtryck öppnar sig denna spricka och blåser oljeluft på balken över kylaren som sedan rinner ner längs hela kylaren. Detta betyder alltså att turbon drar olja… blir att beställa en ny slang i morgon och byta olja och filter, så får se hur mycket olja turbon verkligen drar. har bara haft bilen i två veckor.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.