AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.979

Instrumentpanelen slocknade under färd - E46 318Ti -04

Ag
37
Agony2007
E46 318iT -04
I fredags på väg hem från jobbet slutade instrumenten fungera.

Hastighetsmätaren "frös" på den hastigheten jag körde, även bränslemätare, tempmätare och varvräknare frös på det aktuella värdet, även när bilen är avstängd.

Det enda som indikerar i tändläget är airbaglampan samt ABS, men slocknar som de ska när bilen startas, men alla andra lampor som ska lysa i tändläge lyser inte.

AC slutade även att kyla. (????)

I övrigt fungerar allt, dvs. blinkers (utan tick och blink från instrumentet, dock) farthållare etc. (men ingen indikeringslampa på instrumenten)

- Jag har kollat alla säkringar och mätt upp de som kan ha med saken att göra.
- Bytte till ett splirrans nytt startbatteri

Inget av ovan löste problemet.

All input mottages varmt!
Ag
37
Agony2007
E46 318iT -04
Det är kombiinstrumentet som gett upp.
Nytt kostar 6000:-

Begagnat vill väl inte BMW ta i med tång när de ska programera/nollställa?

Tack alla för all input, tänk vad bra det är med ett forum som inriktar sig på ett bilmärke!
Och likasinnande diskuterar problem med våra bimmers!
...

ps om någon får liknande fel så finns det videoklipp på youtube om hur man diagnostiserar kombiinstrumentet:

Offert från BMW inklusive byte, programering: 10.000SEK
Jag har hittat en firma som reparerar det gamla: (jag återkommer, inväntar offert, kostnad hamnar på motsvarande beg. på skroten)
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Berätta gärna vilken firma som renoverar gamla - har lite problem i min E36 cab och är det rimligt dyrt så kanske jag kostar på det en reparation. Mina problem är dock omvända- mina mätare nollar sig allihop under färd ibland och hoppar åter igång eftast inom några sekunder. Kanske mitt fel beror på fukt, verkar vara mer sällsynt nu på sommaren.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Ag
37
Agony2007
E46 318iT -04
ACtronics AB
Man måste gå genom en firma, dock.
(jag snackade med min lokala bilmek, och han hjälpte mig)

1140:- + moms går renoveringen på, (+ ev. omkostnader för bilmeken) då byter de de trasiga komponenterna samt de komponenter som de vet håller kass kvalitet.
Ag
37
Agony2007
E46 318iT -04
Det märkliga med mitt kombiinstrument är att i fredags hoppade det igång delvis, (varvräknare, temp, tank, varningslampor...dock ej hastighetsm.)
Jag ska skicka mitt instrument nu i veckan, hoppas det är instrumentet så det inte är något annat fel tidigare i slingan...
Ag
37
Agony2007
E46 318iT -04
Jag börjar tro på att felet ligger på K-bus...
Någon som har input gällande detta nav, som jag förstår sitter på säkringsenheten i handsfacket?
Ag
37
Agony2007
E46 318iT -04
Länk

Jag ska börja koppla ur radion via säkring och se vad som händer...
Kan vara en del prylar i bilen som ger dessa fel...
Bra länk ovan som beskriver liknande fel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.